Ga naar inhoud


Blokkerig beeld bij aanzetten settopbox


ruud-spanje

Aanbevolen berichten

Sinds een week heb ik een probleem waar ik niet uitkom.Ik woon in Zuid-Oost Spanje, heb al 8 jaar een 60cm schotel en eigenlijk nooit problemen gehad. Ik heb een settopbox (Xtrend ET-9200) met OpenPLI, is al weer 10 jaar oud. Bij het aanzetten komt er een blokkerig beeld op Astra 23, Astra 19 is goed. In de loop van de tijd wordt het sigaal en het beeld steeds beter. In het begin heb ik signaalsterktes van 70%-90%, maar soms kort terugvallend naar 0. Na ca. 10 minuten is het beeld goed en de signaalsterkte rond de 90%. Daarna slechts heel af en toe nog een blokje hier en daar.

TV Drenthe (free to air) geeft hetzelfde probleem, dus het ligt niet aan de smartcard of decodering.

Als het aan de bekabeling of LNB's ligt, waarom wordt het signaal dan beter na verloop van tijd?

Zou het aan de receiver kunnen liggen?

Mogelijk heeft iemand anders dit probleem ook (eens gehad) en weet misschien waar ik de oplossing moet zoeken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste ruud-spanje


Welkom op dit forum

 

Ik weet niet wat jij met Zuid-Oost Spanje bedoeld maar met een schotel van 60cm kun je toch echt niet verder naar het zuiden dan La Nucia / Benidorm.
Verder zou het kunnen zijn dat je een coaxkabel hebt met een ijzeren middenader die met de jaren gaat oxideren en slechter kontakt gaat maken. Geef eens op wat er om de paar decimeter op de coaxkabel gedrukt is.

Verder is de signaalkwaliteit belangrijker dan de signaalsterkte.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

(Xtrend ET-9200) met OpenPLI, is al weer 10 jaar oud.

 

Dan denk ik meteen aan rotte elco's in het voedings gedeelte 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, trust zei:

Dan denk ik meteen aan rotte elco's in het voedings gedeelte 

 

Ik ook.

 

@ruud-spanje :

Welkom op dit forum!

 

Deze zoekopdracht geeft de nodige hits: https://www.google.com/search?q=Xtrend+ET-9200+elco's

Dat helpt je wellicht verder.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mocht al dat voorafgaande geen resultaat opleveren dan zou het wel eens aan je ontvanger kunnen liggen. Heb dit ook een keer gehad met mijn ontvanger. Soms helemaal goed, dan blokkerig en dan helemaal niks. Heb toen de ontvanger op een andere tv geprobeerd waar ik goede ontvangst had met dezelfde ontvanger. En daar kwam ik na wisseling ontvanger hetzelfde tegen. Heb toen een nieuwe gekocht en geen problemen meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren de voeding eruit gehaald en ben naar een elektronicazaak gegaan. Daar hebben ze drie elco's die bol stonden vervangen. Helaas, toen ik thuis kwam en de ontvanger weer aanzette, kreeg ik op 23.5 bij alle zenders "afstemmen mislukt". Bij de 19.2 zenders geen problemen. Ik heb het apparaat 20 minuten aan laten staan en ja hoor, langzaam komen de 23.5 zenders weer terug, steeds minder blokkerig. Alsof het een opwarmperiode nodig heeft (normaal staat hij overdag in standby).

Begrijp er steeds minder van. Misschien is het toch tijd voor een nieuwe ontvanger...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Te oordelen aan de klacht zullen er ook nog een aantal elco's op het moederboard vervangen moeten worden.

Vooral die, die de voeding voor de tuner en de LNB's verzorgen.

 

Technisch uitvoerbaar voor iemand met de juiste kennis, of het economisch nog zinvol is is een vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, ruud-spanje zei:

Ik heb gisteren de voeding eruit gehaald en ben naar een elektronicazaak gegaan. Daar hebben ze drie elco's die bol stonden vervangen. Helaas, toen ik thuis kwam en de ontvanger weer aanzette, kreeg ik op 23.5 bij alle zenders "afstemmen mislukt". Bij de 19.2 zenders geen problemen. Ik heb het apparaat 20 minuten aan laten staan en ja hoor, langzaam komen de 23.5 zenders weer terug, steeds minder blokkerig. Alsof het een opwarmperiode nodig heeft (normaal staat hij overdag in standby).

Begrijp er steeds minder van. Misschien is het toch tijd voor een nieuwe ontvanger...

 

Ik zou de Canal Digitaal zenderlijst maar even opnieuw inscannen. Waarschijnlijk dat de oscillatorfrequenties ietsjes veranderd zijn en dan zijn de afstemfrequenties van de transponders iets verschoven. Door even te wachten veranderd de afstemming dan wat zodat hij dan binnen het bereik van de afc (Automatic Frequentie Control) komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een fout die heel makkelijk met een Föhn en Kälte spray te vinden is.

Maak met een Föhn de onderdelen zoals tuner-frontend, condensatoren even goed warm met een Föhn en koel ze daarna af met Kälte Spray.

En kijk tergelijkertijd naar het beeld en zie wat er gebeurd.

 

De LNB kan ook defect zijn en door opwarmen bij het aanzetten langzamerhand weer in de pas lopen.

 

Je kunt ook de ontvanger in de diepviezer zetten tot ie goed koud is en daarna met de hete Föhn zoals boven beschreven op verschillende onderdelen laten blazen en dan vaststellen wanneer het beeld weer terug komt.

 

Ik heb een tijd geleden precies zo´n zelfde fout gehad in mijn  VU+Uno en het bleek het frontend te zijn. De Föhn was mijn beste hulpmiddel.

 

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Je kunt ook de ontvanger in de diepviezer zetten tot ie goed koud is en daarna met de hete Föhn zoals boven beschreven op verschillende onderdelen laten blazen en dan vaststellen wanneer het beeld weer terug komt.

 

Krijg je geen gevaar op kortsluiting door condens na het uit de vriezer nemen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...