Ga naar inhoud


Cat 5 kabel


Hansw

Aanbevolen berichten


CAT5 gaat ook. Ik heb zelf de CAT6 gebruikt met speciale stekkers om invloeden van buitenaf te voorkomen in het drukke centrum van Maastricht

staat nog ergens een fotootje op sat4all daarover

@Hansw kijk met extra instructie heel makkelijk aanbrengen De Telegärtner MFP8 Cat6a

IMG_3096[1].JPG

aangepast door Tonskidutch
afbeelding

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor die 25 Mb/sec max is cat. 5 prima.

 

16 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ik heb zelf de CAT6 gebruikt met speciale stekkers om invloeden van buitenaf te voorkomen in het drukke centrum van Maastricht

Daar de aderparen getwist zijn, en symmetrisch is storing niet via die weg te verwachten.

Wel kan de gehele kabel signalen ontvangen, maar om dat te onderdrukken zijn ferriet ringen aan het uiteinde van de kabel het beste middel.

 

P.S. ik heb die Telegärtner MFP8 connectors ook wel eens gebruikt, en ondervond bij sommige apparaten het probleem dat die niet goed contact maakten.

Vooral het gewicht van kabel en connector drukten de connector iets scheef in de bus waardoor er geen verbinding ontstond.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik beste @ceesv maar wel aan de RJ45 plastieke krimp stekkertjes vandaar dat ik voor deze koos. 😉

 

16 minuten geleden, ceesv zei:

Vooral het gewicht van kabel en connector drukten de connector iets scheef

klopt maar als er een ferriet kern aanhangt is die nog zwaarder, @Old Satterhand schreef ook al eens een keer dat je in sommige gevallen die stekkers en kabels moet ondersteunen (HDMI stekker en kabels destijds) , of ophangen aan het toestel zelf.

aangepast door Tonskidutch
aanvullend op wijziging ceesv

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruik bij voorkeur deze connectors voor Cat. 6

Hebben een metalen afscherming rond het binnenwerk, welke afgemonteerd wordt op de afscherming van de kabel.

 

image.png

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cat5 is wel erg oud. Als je het netjes gaat aanleggen zou ik een stukkie cat6 kopen. Cat6a is overdreven.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cat 5 is prima wanneer de kabel niet langer is dan 20 meter vanaf je router.

Heb hier een test gedaan met een meter en deze eens laten testen en je kan gewoon tot 600mb gaan binnen de 20 meter. Zorg wel voor goede connectoren daar zit hem meestal de winst. In mijn computer geeft hij gewoon een verbinding weer van 1gb maar als ik een test doe komt hij echt niet verder dan 600mb. 

Cat5 kan 100mb leveren met een maximale lengte van 100 meter en Cat 5e kan 1 gb leveren met een maximale lengte van 100 meter.

Dit is natuurlijk wel met optimale omstandigheden. 

 

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zo'n geval van meer dan 20 meter en de enige weg was langs de CV leidingen, zeg maar rustig een antenne op zich al.

ik heb dat ook eens gemeten die throughput in Mbits, kan ik echter niet meer terug vinden.

Tja ik woon ook inmiddels elders.

 

wel belangrijk waar je allemaal op moet of kunt letten

 

53 minuten geleden, Pionewbie zei:

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt zoveel te betalen voor een RJ45  CAT5 connector.

 

 

als er maar twee connectors nodig zijn valt de schade te overzien, soms gun je jezelf ook eens wat 😁

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

als er maar twee connectors nodig zijn valt de schade te overzien, soms gun je jezelf ook eens wat 😁

 

Doet me een beetje denken aan vergulde audiokabels met signaal richting op de mantel 😂

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Psychosammie said:

Doet me een beetje denken aan vergulde audiokabels met signaal richting op de mantel 😂

Wat een gekte dat zelfs high techy-tech bedrijven aan de , volgens jou onzinnige, praktijk meedoen :D :D

 

 

cpu-564771_1920 Cropped.jpg

aangepast door moonchild
extra smiley toegevoegd
  • Like 1

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
On 8/1/2022 at 2:46 PM, moonchild said:

Wat een gekte dat zelfs high techy-tech bedrijven aan de , volgens jou onzinnige, praktijk meedoen :D :D

 

 

cpu-564771_1920 Cropped.jpg

Ware het niet dat de verschillen bij deze toepassing wel degelijk te meten zijn, in tegenstelling tot de audiokabels....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

cat 5 is bovendien alles behalve ouderwets, ben nu nog weer bezig met een projectje waar 15 km van deze kabel in wordt weggezet.

(Nou ja door de hitte even moeten stoppen).

Zou dit project uitgevoerd moeten worden met cat 6 dan waren, door de dikkere kabel, ook meteen de kabelgoten te klein en moesten die ook vervangen worden.

En geloof me dat als je 15 km kabel legt dan is dat ook meteen heel wat meters kabelgoot die vervangen moeten worden.

Mijn motto in deze is dan ook altijd beter een goed aangelegde cat 5 kabel dan een cat 6 kabel waar maar een beetje mee aangerommeld is.

 

Voor die plastic connectortjes zijn er nu de veel betere push true connectoren, je hebt er wel een speciale tang ed. voor nodig maar die is binnen de kortste keren terug verdient omdat de montage sneller gaat en elke aangezette connector gewoon meteen goed is en ook na 10 keer in klikken en er weer uit trekken nog steeds goed blijft.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...