Ga naar inhoud


blikjes statiegeld, 15 cent.


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

11 uren geleden, Hendeson zei:

zie ik hem niet meer

Ga eens langs bij hem, met een borreltje en een sigaar. Dat apprecieert hij vast wel.

 

@Eduard07, er zijn hier looproutes in de buurt van "den student" die zich met afhaalvoedsel voedt en ter gelijkertijd drankjes meeneemt. Die route ligt bezaaid met voedselresten verpakkingen en blikjes of pet flesjes. Sommige studeren internationaal recht en politicologie etc. Maar het zijn zwijnen.

rebellion extinction zag ik onlangs op het T-Shirt , ja fuck you

  • Haha 1

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, Tonskidutch zei:

@Eduard07, er zijn hier looproutes in de buurt van "den student" die zich met afhaalvoedsel voedt en ter gelijkertijd drankjes meeneemt. Die route ligt bezaaid met voedselresten verpakkingen en blikjes of pet flesjes. Sommige studeren internationaal recht en politicologie etc. Maar het zijn zwijnen.

rebellion extinction zag ik onlangs op het T-Shirt , ja fuck you

Dat zijn natuurlijk de spreekwoordelijke "Bourgondische" studentenlevens in het zuiden des lands. 😜

 

Hier in het uiterste noorden loopt de stad over van studenten - nationaal en internationaal", maar hier leven we in een traditie en cultuur van "Wie binnen zunug". 

Wellicht helpt dat.

Vooral omdat vuil doorgaans meer vuil oproept, maar het omgekeerde ook.☺️  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Internationale studerenden brengen wat van hun cultuur mee van huis, in Nederland streven we een multiculturele samenleving na.

Daar hoort dan soms wat vuil op straat bij.

 

Ga je in Bangkok de straat op zal je daar geen papiertje op straat aantreffen.

In New Delhi daarentegen...

 

Ik heb eens een vertegenwoordiger van ons bedrijf daar gevraagd waarom men alles op straat gooit.

Dat heeft te maken met de opvoeding, in huis gooide hij alles op de grond, een paar keer per dag kwam de "sweep boy" alles opvegen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Vroeger" was in de stad Groningen de vuilophaaldienst - zoals waarschijnlijk in heel Nederland - een publieke, gemeentelijke dienst.

De metalen vuilnisemmers werden geleegd door een speciale leegkiep-containerwagen en daar stond op: "Houdt u stad rein"..

 

En als je de centen ervoor had, kwam er nog een degelijke schoonmaakdienst voor de geleegde zinken emmer:

image.png.566f45463f1f71ef2eb0613826e3138b.png

 

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat was niet enkel in Grün

 

Maar men had ook niet zoveel afval toendertijd, toch? Dat begon pas met de Supermarkten en de verpakkingsindustrie die zogenaamde hygiëne regels waarborgde voor de volksgezondheid zullen we maar zeggen.

Statiegeld op blik is niet perfect maar het helpt een beetje aan recycling te denken en te doen.

 

Het zo op straat keilen is wat mij betreft "not done" ook al kom je uit Bourgondië.

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

 

Maar men had ook niet zoveel afval toendertijd, toch? Dat begon pas met de Supermarkten en de verpakkingsindustrie die zogenaamde hygiëne regels waarborgde voor de volksgezondheid zullen we maar zeggen.

 

De afvalellende begon - in mijn herinnering- toen de opkomende supermarkten melk in plastic weggooiflessen begonnen te verkopen.

En vervolgens voorverpakt brood.

 

Een hele discussie over zuivel en brood, weet ik nog, want melkboeren en bakkers - die nog hun dagelijkse wijken hadden - steigerden aardig bij deze nieuwe concurrentie.

 

Voor mij is de weggooi"cultuur" toen zo'n beetje begonnen. 

Tot die tijd werden veel dingen hetzij los verkocht, hetzij in (vetvrij of kranten-)papier verpakt.

En melkproducten los of in glazen flessen met statiegeld.

 

Als we dat zo hadden gelaten, hadden we ons veel ellende van nu kunnen besparen, want het blijkt achteraf helemaal geen "vooruitgang" te zijn geweest.

Terugschakelen richting "af" is meestal erger en duurder dan een tandje lager.

 

Dat blijkt vandaag ook maar weer met dat zogenaamde "landbouwakkoord" dat nog niet eens aan de horizon gloort.

Terugschakelen wordt al gauw ervaren als "ontberen".

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat dat landbouwakkoord aangaat zullen er nog wel wat stikstof debatten volgen in een ander Topic.

 

Maar toch raar dat die weggooi mentaliteit bij ons ijzeren gordijn kinderen er nooit ingeslopen is, we bewaarden elke plastic zak of hersluitbaar potje van glas of plastic want daar kon je nog heel veel spijkers en oude schroeven in bewaren. De 20 potten pindakaas glazen met deksel aan een lat voor schroeven moeren en boutjes. etc

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die potten met vastgeschroefde deksel heb ik hier ook lang gehad. Tot ik jaren 80 een klein beetje geld overhield om in de uitverkoop 2 kastjes met plastic bakjes kon kopen. Stickertje op de voorkant en alles alfabetisch. Die gebruik ik nog steeds.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar veel plastic en blik is de afgelopen jaren op straat komen te liggen.

Heb me altijd afgevraagd waarom, want thuis was/is er altijd maar 1 plek waar je echt kon weggooien. Op straat is weg""  nooit "weg".

 

Maar er viel in de jaren 60 ook niet zoveel weg te gooien.

 

Oud papier en oud ijzer bracht je weg naar de lompenboer voor een paar centen, en de schillenboer kieperde de schillenbak leeg 1 x per week.

Op straat hooguit een snoeppapiertje of een sigarettenpeuk.

 

Thuis verder alleen lege flessen en glazen conservenpotten met statiegeld erop.

 

Lege (conserven)blikken hadden we niet veel, maar die verdwenen in de afvalemmer.

 

Kennissen van ons hadden een volkstuintje en wekten eigen groente en fruit. Dat ging dan de donkere kelder in voor het winterseizoen.

 

In de jaren 60 was dit alles geaccepteerde praktijk,

Tegenwoordig ben je bijna  "extreem links" met zo'n levensstijl. 🤔

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang een huis goed geisoleerd is en donkere bergruimtes heeft, valt er nog wel een wijntje koel te houden.

Oudere huizen jaren 30 doen het inderdaad doorgaans goed in dit opzicht, daar heb je gelijk aan.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt er sinds de begin jaren 90 eigenlijk geen woning meer gebouwd met een kelder of men moet er flink voor willen betalen.

Weet nog dat mijn broer een kelder wilde onder zijn nieuwbouwwoning en heeft nu een kelder van 3 x 2,5m maar wel met een prijskaartje van ruim 20.000 euries.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, gerrit B zei:

Wie heeft vandaag de dag nog een kelder die koud genoeg is om spullen langdurig te bewaren?

Die zijn vandaag de dag vrijwel alleen nog te vinden in de oudere woningen.

 

De weckflessen van vroeger werkte gewoon met vacuum net als de conservenblikken tegenwoordig, daar had je dus geen gekoelde kelder voor nodig om de spullen die er in zaten goed te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...