Ga naar inhoud


70 jaar tv in België


de vrije fries

Aanbevolen berichten

Op 31 oktober 1953 werd er voor het eerst televisie uitgezonden in België. Tv-icoon Luc Appermont blikt als omroeper terug op zeven decennia televisie en legt een verband met het heden.

VRT 1 19:45 - 20:10 31 oktober

VRT 1  00:00 - 00:25 01 november ( herhaling)

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toen was er geen sprake van decoders, dure abonnementen en woekerprijzen voor doorgifte!

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat niet maar een TV toestel aanschaffen zal ook niet goedkoop zijn geweest in die tijd.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen had je kijk en luistergeld en onze eerste kleuren tv koste toen 55000 BFr terwijl het gemiddelde loon 20000 Bfr bedroeg.De antennes was ook nog eens 15000 Bfr met regelkastje en dan kon je de belgische,nederlandse ,franse en bij slecht weer de engelse zenders ontvangen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, sattv4iedereen zei:

Toen was er geen sprake van decoders, dure abonnementen en woekerprijzen voor doorgifte!

Toen schreef je poep nog met een lange oe

  • Haha 2

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vind dat het bericht van @de vrije fries wel wat meer inhoud verdient dan alleen maar gezever over de kosten van TV @sattv4iedereen

 

Wij keken natuurlijk met regelmaat de Vlaams Belgische zenders en wat financieel haalbaar was kwam er dan uiteindelijk. Pas in late 70ties hadden we kleurenTV.

Er is niet veel meer over gebleven van de lineaire TV uit België. Dus dat ze NOCH 70 jaar hebben kunnen uitzenden is wel een feestelijk feit.

 

Elk land verdiend zijn eigen TV graf.

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 1-11-2023 om 12:51, Tonskidutch zei:

Elk land verdiend zijn eigen TV graf.

 

 

 

Over gezever gesproken... 😉

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het me nog herinneren als de dag van gisteren. De vader van een vriendje van me werkte bij de ontwikkeling van de tv's bij Philips in Eindhoven. Hadden een giga groot huis en natuurlijk een tv van Philips te leen om uit te proberen om fouten er uit te halen. Een bakbeest van formaat. En elke woensdagmiddag als er kinderuitzendingen waren zaten we met zeker 20 kinderen in de woonkamer op de grond naar de tv te kijken. Toen ik 16 jaar was ben ik tv-antennes gaan plaatsen. Het was nog in het tijdperk van de bandkabel maar ik was een van de eersten die coaxkabel gebruikte met aanpassingstrafo's. Het tweede net bestond toen nog niet. Alleen kanaal 4 antenne op Lopik.

 

4-tv-kijken-vroeger.jpg

kids waching tv 1950.jpg

Antennes plaatsen.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wij hadden BRT op kan 2 met 625 lijnen en Rijsel op kan 12 met 890 lijnen. Als we veranderden van kanaal moest je steeds de eerst draaiknop schakelen van 2 naar 12 en erachter de knop van 625 naar 890 lijnen.  De Belgische overheid had de constructeurs verplicht met twee lijnen te werken, omdat de Vlamingen naar Nederland ook wilden kijken en de Walen naar de Franse tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, astro iris zei:

En wij hadden BRT op kan 2 met 625 lijnen en Rijsel op kan 12 met 890 lijnen. Als we veranderden van kanaal moest je steeds de eerst draaiknop schakelen van 2 naar 12 en erachter de knop van 625 naar 890 lijnen.  De Belgische overheid had de constructeurs verplicht met twee lijnen te werken, omdat de Vlamingen naar Nederland ook wilden kijken en de Walen naar de Franse tv.

Was dat toen ook PAL en NTSC?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Europa gebruikte pal, maar dat was pas toen er kleurentv op de markt kwam.

De Fransen gebruikten voor kleurentv secam.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...