Ga naar inhoud


TV Vlaanderen en FTA op een LG TV met CI-module


Osoc02
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden,

Vanavond (in onze vakantiewoning) een nieuw TV toestel van LG in gebruik genomen. Bedoeling was, om net als bij de voorganger, een Philips, gebruik te maken van een CI module met TV-Vlaanderen chipkaart. (in dit geval een zgn. 2de kaart)

Na wat gezoek kwam ik tot het inladen van de zenderlijst maar geen beeld op VRT en andere. Op Eurosport Duitsland heel gebrekkig stotterend beeld. Geen beeld op de vaak bekeken Duitse zenders (FTA), geen enkele VRT, VTM of Play zender te ontvangen.

Ten einde raad, de oude SAB ontvanger uit de berging gehaald, CI module er in en als resultaat mooi beeld op de verschillende zenders. Om gek te worden.

Ik ben totaal geen techneut, dus graag jullie advies.

Op de TV lees ik bij de satellietinstellingen het volgende:

Satelliet #1: Astra 23.5E

  • LNB frequentie: 9750/10600
  • Transponder 12187,H,29900
  • 22kHz Tone uit (kan niet gewijzigd worden)
  • LNB stroom: aan
  • DiSEqC: B

De signaalsterkte is 98%, Signaalkwaliteit 44%. Dat laatste is wel heel weinig, wetende dat met de SAB ontvanger alles wel werkt.

 

Satelliet #1: Astra 19.2E

  • LNB frequentie: 9750/10600
  • Transponder 12551,V,22000
  • 22kHz Tone uit (kan niet gewijzigd worden)
  • LNB stroom: aan
  • DiSEqC: A

De signaalsterkte is 100%, Signaalkwaliteit 71%.

 

Kan iemand me in dummietaal vertellen welke instellingen ik kan wijzigen om alsnog tot een bruikaar beeld te komen? Zoals hierboven gemeld, de zenderlijst werd wel ingeladen. Met het vorig toestel (dat vervangen werd wegens andere mankementen) was er geen enkel probleem met de ontvangst. Er zijn echter minder instellingen bij de Philips. Op ons huisadres staat eveneens een LG toestel met CI module en deze werkt feilloos.
Alvast bedankt voor de moeite.

Patrick.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


de signaalkwaliteit van de Astra 23.5 beter krijgen door de LNB wat te verplaatsen naar boven of onder en je zal de zenders beter kunnen ontvangen, kan zijn dat de schotel zelf is verplaatst door wind ofzo en dat daardoor je ontvangst van Eurosport Duitsland niet perfect is via de tv, de tuner in de tv kan ook gevoeliger zijn dan die in de sab ontvanger.

beste is de schotel optimaal uitrichten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch opgepast hiermee. Je hebt goed beeld met de SAB ontvanger, dus ZO slecht zal die antenne niet uitgericht staan. En eenmaal ge begint te (ver)draaien kunt ge héél gemakkelijk het noorden verliezen en werkt er niets meer, ook al omdat ik merk dat ge blijkbaar weinig ervaring hebt met satelliet.

Je zou kunnen beginnen met de tuner-instellingen van de SAB te vergelijken met die van de LG, om te zien of er daar verschillen zijn die ge bij de LG dient aan te passen.

12187H is inderdaad wel de juiste transponder voor de zenders van de VRT, dus dat klopt in elk geval al.....

voor vtm en de play zenders dient ge af te stemmen op 11856V en 12129V telkens met een SR van 29900

aangepast door Jean-Claude

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eurosport Duitsland zit op Astra 19.2

https://astra.de/tv-radio-mehr/senderuebersicht?text_search_input=Eurosport+&filter[language]=german&filter[pay_model]=free&filter[service_type]=&filter[quality]=&more_filters=no&layout=

 

Ik ben al vele jaren sat gebruiker, maar onder het motto wat goed werkt hoef je niet te wijzigen, dus weinig veranderd aan de instellingen.

Het verbazende is dat we zowel met de Philips TV als met de gepensioneerde SAB Titan 1 3606 goede ontvangst hebben.

Ik zou liefst via het TV toestel afstemmen, kastje minder om te bedienen.

 

 

aangepast door Osoc02
Link naar reactie
Delen op andere sites

De diseqc instellingen zijn meestal diseqc abcd dus dat moet niet lastig zijn op een bestaande schotel die functioneert zoals @Jean-Claude al schreef.

Als je de f-connector nog eens kan controleren heb je kans dat die niet juist in de socket van je LG TV aangeschroefd is.

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alle gegevens lezende vermoed ik dat de Duo lnb niet in de juiste hoek staat.

De LG zal net iets meer signaal nodig hebben voor ontvangst van Astra 3.

https://m7cdn.io/canaldigitaal/downloads/klanten/installatiehandleiding-duo-lnb.pdf

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijken of uw astra3 in de houder zit. Zal beter resultaat geven maar moet je wel uw schotel terug uitrichten (als je dat kan of laten doen, dus oppassen )    Prés 14 testkanaal tv Vlaanderen op astra3 moet je kunnen ontvangen zonder CI mod.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de reacties 👍 De oplossing werd enkele keren vermeld. Top!

Na wat gegoogel was ik er zelf al op uit gekomen dat de LNB bij de verkeerde kop geklemd zit.

De schotel moet idd opnieuw uitgericht worden.

Bijkomend probleem, de klem is iets te breed en zit daardoor in de weg bij het kantelen van de LNB.

Toen ik deze indertijd installeerde had ik al een stukje van de klem afgezaagd om het kantelen mogelijk te maken.

Het binnenkomende signaal is idd te zwak voor de LG.

Maandag komt een lokale TV-V en Telesat dealer de boel afregelen.

Ondertussen kijken we via het SAB ontvangertje. Die kan blijkbaar (net als ons vorig Philips TV toestel) overweg met een minder signaal.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Even dit item aanvullen.
Uiteindelijk werd een nieuwe schotel geplaatst. Maar...ondanks de nieuwe schotel (ik ga er van uit dat deze goed uitgericht werd) met CA module in het TV-toestel, liep de ontvangst nog niet goed.
Daarom gebruiken we opnieuw de SAB ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Osoc02

Ik heb dit draadje helemaal gelezen en wat ik vermoed is dat je nieuwe LG tv een rotte tuner heeft.

 

Ik hoop voor je dat ik het mis heb, maar wissel die TV eens om met een andere TV (die uiteraard ook geschikt is voor satelliet tv).

 

En je schrijft dat jouw TV nieuw is, dan heb je nog garantie.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn de signaal waardes van de SAB ?  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...