Ga naar inhoud


help de temperatuur van mijn cpu wordt te warm.


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden, Codx zei:

 

Dat is echt onzin, dat is niet de reden.  Windows 11 draait prima op oudere systemen net zoals win 10.  De echte reden is het gebrek aan bepaalde security features in oudere CPUs en dat heeft weer te maken met DRM ondersteuning die ze hebben afgesproken met partners. 

Jij hebt het over de Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0. Die heb je op bijna alle moederbordjes gemaakt na 2015.  Maar ik heb toch al meerdere keren zelf mogen aanschouwen dat Windows 11 zijn installatie stopt omdat er geen ondersteunde video kaart of processor in de computer zit. Dit kun je omzeilen maar dat vind ik persoonlijk helemaal niet slim. Je wilt immers wel een "stabiel" OS.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Allemaal dank je,maar nu weet ik nog niet wat ik moet doen?

De pc eens uitblazen

En

De koelpasta vervangen

En

De rest weet ik niet.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Penthe zei:

Jij hebt het over de Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0. Die heb je op bijna alle moederbordjes gemaakt na 2015.  Maar ik heb toch al meerdere keren zelf mogen aanschouwen dat Windows 11 zijn installatie stopt omdat er geen ondersteunde video kaart of processor in de computer zit. Dit kun je omzeilen maar dat vind ik persoonlijk helemaal niet slim. Je wilt immers wel een "stabiel" OS.

 

Nee er zijn meer beveiligingsfeatures als alleen een TPM functie. Overigens wordt die TPM amper gebruikt want Bitlocker hebben ze dan weer NIET standaard aan staan terwijl schijfversleuteling 1 van de belangrijkste features is omdat dit voorkomt dat je zonder wachtwoord bij alle bestanden kunt komen als je fysieke toegang tot het apparaat hebt. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meten is weten
Ik gebruik RealTemp 3.70 portable. Het laat je cpu load en cpu temperatuur zien. Op mijn W10 desktop zie ik het volgende:
Gedurende rust is cpu belasting 1-2% en temp rond 30 grad. Bij openen browser e,d.loopt belasting kortstondig op wat nauwelijks de temperatuur beinvloedt. Gamen met hoge cpu belasting doe ik niet. Het enige probleem kan ontstaan bij video conversie. Sommige programma's jagen dan de belasting richting 80% of meer en dat gedurende 10-tallen minuten. Dat vindt mijn 12 jaar oude PC niet leuk. Er is een programma waarbij je de cpu belasting dan omlaag kan schroeven. Dus bij video conversie beperk ik de cpu load tot ca 30-35%. Gedurende 30 min loopt de cpu temp dan op tot ca 65 grad. Na de conversie valt de temp. snel (binnen halve minuut) weer terug richting 30 grad. De snelheid van teruggang zegt iets over de kwaliteit van je pasta.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sattv4iedereen, het is maar een kleine hint maar natuurlijk kun je er van alles aan doen.

 

Quote

3. Hoe beter je CPU-koeler, hoe beter je CPU-temperaturen!

 

Op dit moment gebruik ik een low-profile CPU-koeler in een mini-ITX build. Omdat ik een kleinere PC-behuizing heb, en omdat ik beperkt ben tot het gebruik van een low-profile CPU-koeler, verwacht ik hogere CPU-temperaturen van mijn systeem dan iemand anders die een grotere behuizing gebruikt die een betere luchtstroom en robuustere CPU-koeling heeft.

Lees ook: Hoe verlaag je de temperatuur van je CPU

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

https://techguided.com/safe-cpu-temp/

 

Met de vertaling ingeschakeld kun je het hele artikel daar lezen.

 

Dus op de verwarmingsradiator plaatsen kunnen we algemeen afraden.

Hetgeen hieronder

23 uren geleden, ceesv zei:

Zowel het een als het ander zal bijdragen aan een hogere temperatuur.

Heb je de computer al schoongemaakt, meestal zitten die oude beestjes vol met stof.

 

zegt is altijd een goede tip (hou wel even de ventilator stil als je met de stofzuiger aan het werk gaat)

 

Je kan ook overwegen een veel sterkere ventilator in te bouwen of misschien zelfs twee.

Wat nog niet naar voren kwam is welke software jij regelmatig als toepssing geopend hebt onder windows 11, want Windows 11 zelve maakt geen grote sprongen in het overzicht taakbeheer mbt de CPU load.

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

Windows 11 zelve maakt geen grote sprongen in het overzicht taakbeheer mbt de CPU load.

Daar zijn dus wel klachten over dat een niet in gebruik zijnde Windows 11 zonder enige programma gestart te hebben continu 70% cpu load heeft.

 

22 uren geleden, Codx zei:

Nee er zijn meer beveiligingsfeatures als alleen een TPM functie. Overigens wordt die TPM amper gebruikt want Bitlocker hebben ze dan weer NIET standaard aan staan terwijl schijfversleuteling 1 van de belangrijkste features is omdat dit voorkomt dat je zonder wachtwoord bij alle bestanden kunt komen als je fysieke toegang tot het apparaat hebt. 

Dat heeft verders niets met de installatie van Windows 11 te maken waarbij je wel Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0 nodig hebt anders breekt de installatie af. De andere beveiligingen zijn niet van toepassing op de installatie zelf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Penthe zei:

Dat heeft verders niets met de installatie van Windows 11 te maken waarbij je wel Trusted Platform Module (TPM) versie 2.0 nodig hebt anders breekt de installatie af. De andere beveiligingen zijn niet van toepassing op de installatie zelf.

 

Klopt maar je kunt die vereiste makkelijk omzeilen en op dit moment kan dat ook nog geen kwaad, daardoor wordt je systeem niet onstabiel.  Maar als er in toekomst echt geleund gaat worden op DRM functionaliteit dan heb je kans dat je bepaalde dingen niet kunt of dat er meer checks komen. 

 

Persoonlijk vind ik windows 11 niet zo interessant op dit moment, het voegt niks toe.  Ik draai praktisch alles  op Windows 10 in een domein omgeving. Uitgezonderd 1 laptopje waar win 11 op staat, maar die heb ik zodanig omgekat dat het meer lijkt op Windows 10 met het start menu van Windows 7. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik speedfan. De belasting is na opstarten miniem.

Op mijn desktop en laptop staat Windows 10 pro. T'is maar op die ene oudere desktop dat er Windows 11 staat, om er gewenning aan te leren.

Op die 2 win 10 pro, laat ik zolang draaien dat die door Microsoft niet mee support is.

Beetje top offic, heeft win 11 ook energiefunctie op een netwerkkaart? Na een niet gebruikte tijd valt de netwerkkaart het netwerk uit, en is een volledig herstart nodig.

Hij is gelukkig maar om te spelen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, sattv4iedereen zei:

Beetje top offic, heeft win 11 ook energiefunctie op een netwerkkaart? Na een niet gebruikte tijd valt de netwerkkaart het netwerk uit, en is een volledig herstart nodig.

Hij is gelukkig maar om te spelen.

Gaat de computer dan ook eerst in slaapstand?

 

De stappen door microsoft zijn: ga naar apparaatbeheer en klik op "eigenschappen" bij de netwerkkaart. Klik op de tab "energiebeheer" en schakel het vinkje uit dat ervoor zorgt dat het apparaat niet de verbinding kan verliezen bij slaapstand.

 

Anders zal er waarschijnlijk een driver crashen waardoor de netwerkkaart niet meer functioneerd.

 

Spelen op een onstabiel systeem lost ook niet veel op maar als je die computer toch wil gaan gebruiken kun je er beter Windows 10 opzetten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, sattv4iedereen zei:

Ik gebruik speedfan. De belasting is na opstarten miniem.

dat speedfan is geen echte software applicatie die een CPU load verhoogd

als je de ( DRM ) ZiggoGo app erop hebt kan het zijn dat je zonder updates voor browser en windows11 een zuchtende ventilator hoort

en wat is een oudere desktop ( de specificaties aub )?

tenminste mij is dat die ZiggoGo app al enkele keren opgevallen net na een cumelative update

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...