Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste satvrienden. 

Ik heb een vraag en kom er niet goed uit. 
Heb gegoogelt etc. maar een echt antwoord vind ik niet. 

Ik ben geboren in 1955 en ben na mijn studie in 1977 naar het buitenland vertrokken. Sindsdien niet meer in Nederland gewoond of aangemeld. 
Omdat ik nooit in Nederland gewerkt heb, heb ik altijd gedacht dat dat ik geen recht op AOW heb. 
Nu sprak mij onlangs een Nederlander erop aan dat ik wel recht op AOW heb. 
Alleen al vanwege het feit dat ik 22 jaar in Nederland gewoond heb. 

Is dat zo? Dat zou betekenen dat ik nog recht op wat AOW uit Nederland heb. 
Weet iemand het antwoord?

“On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.

Geplaatst:

Nou, effe een ChatGPT dan maar.

In Nederland bouw je recht op AOW-pensioen (de basispensioenuitkering van de staat) op op basis van het aantal jaren dat je verzekerd was voor de Algemene Ouderdomswet (AOW). Dat is vooral gebaseerd op wonen of werken in Nederland in de jaren vóór je AOW-leeftijd.

📌 Hoe AOW-opbouw werkt

Opbouwjaren: Voor elk volledig jaar dat je in Nederland woonde of werkte, bouw je ongeveer 2 % AOW-recht op.
Volledige AOW: Na 50 jaar verzekerd zijn heb je recht op 100 % van de AOW.
Geen woon- of werkjaren in NL: Voor elk jaar dat je buiten Nederland woonde en geen AOW-verzekering had, mis je ongeveer 2 % van het pensioen.

🧳 Wat gebeurt er als je vanaf je 22e naar het buitenland verhuist?

Als je op je 22e naar het buitenland bent verhuisd én daarna nooit meer in Nederland hebt gewoond of gewerkt, dan geldt het volgende:

🔹 Je hebt tussen je start van opbouw (tot voorheen 15/17 jaar) en je AOW-leeftijd alleen in Nederland gewoond tot je 22e.
👉 Stel: je woonde van je 17e tot 22e in Nederland (5 jaar), dan heb je 5×2 % = 10 % AOW-recht opgebouwd. De rest van de jaren tot je AOW-leeftijd (bijvoorbeeld tot 67 jaar) bouw je geen AOW meer op, omdat je buiten Nederland woonde en niet meer verplicht verzekerd was voor AOW.

🔹 Je hebt dus mogelijk wel recht op een AOW-uitkering, maar deze kan heel laag zijn (bijvoorbeeld 10 % van een volledig pensioen in bovenstaand voorbeeld).

💡 Mogelijkheid tot vrijwillige verzekering

Als je naar het buitenland verhuisde maar binnen 1 jaar na vertrek een aanvraag doet bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB), kun je je vrijwillig verzekeren voor de AOW om jaren bij te kopen. Dat kan je opbouw verhogen, maar moet tijdig aangevraagd worden en is aan voorwaarden gebonden.

🧾 Wanneer wordt je AOW uitgekeerd?

Je ontvangt AOW vanaf de wettelijke AOW-leeftijd (dit is momenteel rond 67 jaar, maar kan variëren afhankelijk van je geboortejaar). Je kunt de AOW-uitkering ook ontvangen als je in het buitenland woont, maar de hoogte hangt af van hoeveel jaren je verzekerd was.

Samengevat

Situatie AOW-opbouw
Woond of gewerkt in NL 2 % per jaar opgebouwd
Woonde in NL tot 22, daarna buiten NL Alleen over jaren tot 22 AOW opgebouwd
Nooit in NL gewoond Geen AOW-rechten opgebouwd
Vrijwillig verzekerd na emigratie (binnen 1 jaar) Mogelijk extra AOW-jaren aankopen

• Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Okay, begrepen. 
Het is niet veel maar toch niet laten liggen dat geld. 
Nu moet ik dan eerst een digid aanvragen. Kijken hoe dat gaat. 
Mijn paspoort is ook al verlopen dus dat schiet lekker op. 😂😂

• Moderator
Geplaatst:

Ja, je hebt recht op een deel uitkering AOW.

Voor de jaren dat je in het buitenland woont wordt er een percentage van 2 % per jaar afgetrokken.

Je hebt ook recht op de Duitse Rente wanneer je daar op een loonlijst hebt gestaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Voor de informatie het best bellen of schrijven met SVB inzake de Nederlandse rechten op AOW

Redelijk makkelijk te doen met alle werkgevers in Binnen en buitenland en desbetreffende jaartallen.

Echter dan voor de informatie betreffende de Duitse Rentenanspruch, heb je zowat 20 formulieren nodig en moet je ook nog eens een dp-rentenservice-ausweisliste-auto id + dp-rs-zahlungserklaerung-sprache-nl regelen.

Dat gaat dan in de ambtelijke molen en misschien als je dood bent betaalt men iets aan iemand uit. ?

Maar als je een fax apparaat hebt gaat het sneller 😁

p.s. @ceesv je hoeft niet op een loonlijst te hebben gestaan, je kan ook als Selbstständiger hebben bijgedragen.

aangepast door Tonskidutch

Hello I Love You, Adem Freeland Fabric Mix

The Doors, 

Geplaatst:
12 minuten geleden, ceesv zei:

Voor de jaren dat je in het buitenland woont wordt er een percentage van 2 % per jaar afgetrokken

dat is dan een makkelijke rekensom. 1977 tot 2026 is 49 jaar. 49x2 is 98% krijg je niet

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:
36 minuten geleden, ceesv zei:

Ja, je hebt recht op een deel uitkering AOW.

Voor de jaren dat je in het buitenland woont wordt er een percentage van 2 % per jaar afgetrokken.

Nee dat staat er niet. Er staat Opbouwjaren: Voor elk volledig jaar dat je in Nederland woonde of werkte, bouw je ongeveer 2 % AOW-recht op.   Andersom betekent dit dus voor de jaren dat je er niet was mis je die 2% dus.  Dus eigenlijk tellen ze van 17 tot 67 want bij 50 jaar krijg je volledige 100%.  

21 minuten geleden, Mojo zei:

dat is dan een makkelijke rekensom. 1977 tot 2026 is 49 jaar. 49x2 is 98% krijg je niet

Nee want 17 tot 22 is 5 jaar keer 2% is 10%    

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:

Mijn pensioen in Duitsland is al aangevraagd. Daarmee heb ik help gehad van iemand die dat vrijwillig doet. 
Verder kom ik rond van wat ik in de Emiraten heb opgebouwd. 
Het ziet er naar uit dat ik eind van het jaar naar de Philippijnen verhuis naar mijn schoonfamilie. 
Dan kunnen ze me daar begraven. Dat is dan eindstation. 

• Like 1

Geplaatst: (aangepast)
6 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Mijn pensioen in Duitsland is al aangevraagd. Daarmee heb ik help gehad van iemand die dat vrijwillig doet. 
Verder kom ik rond van wat ik in de Emiraten heb opgebouwd. 
Het ziet er naar uit dat ik eind van het jaar naar de Philippijnen verhuis naar mijn schoonfamilie. 
Dan kunnen ze me daar begraven. Dat is dan eindstation

Kom op joh, je bent pas 70, in de bloei van je aftakeling...

aangepast door Con
  • Haha 2

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:
Zojuist, Tonskidutch zei:

in de bloei van je aftakeling <= leuke omschrijving 😁

Ja inderdaad. Dat is er een om te onthouden

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Tonskidutch zei:

in de bloei van je aftakeling <= leuke omschrijving 😁

Maar als je pech hebt, wel de duurste periode.

Geld is maar geld, behalve als je er gezondheid mee moet/kunt betalen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen