Ga naar inhoud


Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's


Connexxion

Aanbevolen berichten


Helder, ik wist niet dat die andere van SAB was, maar dat is de houder die mijn schotelleverancier heeft en daar doodleuk triax bij gezet heeft.Ik ga hem morgen bellen of hij de originele triax ook heeft. Die Spaun voor die prijs had ik gevonden, bij die winkel haal ik ook de inverto black ultra twin lnb's vandaan voor 17 euro per stuk.

Vu+ Solo 2 OpenPLI4.0 500GBHDD, LG Plasma 42", Sherwood R872, 2x KEF iQ50 en KEF Q9C

Link naar reactie
Delen op andere sites

haal je nooit  die inverto  black multiconnect

dan heb je weer een probleem met regenreserve

het minste geringste regenbuitje en je beeld is weg

ga altijd voor de triax 88 voor inverto black ultra of de inverto black premium

die passen er allebei perfect op

dan heb je meer als genoeg regenreserve

post-62112-0-35635300-1389253274_thumb.jpg

post-62112-0-36629900-1389253283.jpg

post-62112-0-78614100-1389254146_thumb.jpg

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat gebeurt wel vaker dat leveranciers schrijven dat het een Triax-rail is terwijl het een SAB-rail is. Als je daar dan over klaagt zeggen ze dat ze bedoelen dat die ook op een Triax-schotel past. Dat doe die ook inderdaad ook maar de lnb’s staan toch echt anders.

Gezien de richting waarin de Multytenne staat, is het geen enkel probleem die mast.

Maar goed dat je niet voor die Chinese multifeedhouder gaat. Hoe wil je die afstellen zo ver buiten je balcon op 7 hoog? Je moet blij zijn met een gewone rail, dan kun je die er op plaatsen en afstellen en dan de schotel in de juiste richting draaien. Ik zal nog wel uitrekenen hoe je ze in Amsterdam precies moet afstellen voor een Triax 88 met Inverto Black Ultra Twin.

Die mast is toch prima? Ik mag aannemen dat hij met twee beugels boven elkaar aan je balkon vast zit en niet met één.

Voordat je de schotel gaat verwisselen is het handig te kijken in welke richting de lnb-arm precies staat want die wijst precies in de richting van de Astra 19,2. Dan kun je daar ook weer op richten met je Triax lnb-arm.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

En mocht je bij het afstellen slecht bij de LNB's kunnen komen, omdat je dan buiten het balkon moet hangen, dan kun je er ook voor kiezen om deze mast aan de binnenkant van het balkon te bevestigen in plaats van aan de buitenkant. Zolang de schotel vrij zicht heeft, 30 graden omhoog, dan is dat allemaal prima.

 

Maar dat is wellicht niet nodig, als je de rail en de LNB's eerst goed afstelt (volgens de berekeningen van Sprietje), en pas dan de schotel naar buiten het balkon draait. Dan hoef je alleen de elevatie van de schotel nog te controleren, en daarop fine te tunen. Dan hoef je dus niet buiten het balkon te hangen.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie en de tips, heren.

 

Onderaan de mast zit inderdaad nog een beugel, die mast zit muurvast. Fijn dat ik die mast kan houden en top dat Sprietje voor mij wil berekenen hoe de lnb's moeten staan, zodat ik de lnb's binnenshuis kan plaatsen, zodat ik dan alleen de schotel hoef te richten. Dat scheelt toch wat gevaarlijke toeren. Ik zal een stuk hout in de richting van 19,2 graden aan het balkon tapen voordat ik de schotel ervanaf haal.

 

Ik zal de lnb's en switches alvast bestellen, en ik ga in de stad zoeken waar ik een originele Triax multifeedhouder kan vinden.

aangepast door DonAdam

Vu+ Solo 2 OpenPLI4.0 500GBHDD, LG Plasma 42", Sherwood R872, 2x KEF iQ50 en KEF Q9C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste DonAdam

 

In Amsterdam moet een Triax88 als volgt worden afgesteld voor lnb’s met 60mm koppen:

 

Stel de elevatie van de schotel in op 28,5 graden om de Astra 19,2 en 23,5 te vinden.

Plaats de rail met het gat in het midden in de onderste groef, zie bijlage 2.

Stel de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm aan.

De lnb's moeten geplaatst worden op de posities van bijlage 1.

Stel nu de lnb’s als volgt af:

Tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 76mm (gemeten aan de voorzijde van de lnb van pukkeltje tot pukkeltje)

De koppen van de Astra 23,5 en 19,2 tegen elkaar

De koppen van de Astra 28,2 en 23,5 tegen elkaar

 

Zet de rail 10,22 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 34mm lager staan dan die van de Astra 28,2. Borg de rail met een extra schroefje, zie bijlage 2.

 

Stel de skew van de lnb’s als volgt in:

Hotbird op 6 graden

Astra 19,2 op 4 graden

Astra 23,5 op 7 graden

Astra 28,2 op 12 graden. Deze 12 graden is een gemiddelde van de skew van de Astra 28,2 en de Eutelsat 28,5

Dit is gemeten t.o.v. verticaal waterpas. De lnb’s moeten met de wijzers van de klok meegedraaid worden als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

 

Je mag je ontvanger in dezelfde diseqc-volgorde laten staan als met de Multytenne maar je bent universeler met uitwisselen van satellieontvangers als de je volgorde aanhoudt:

Astra 19,2 op 1 of A

Astra 23,5 op 2 of B

Astra 28,2 op 3 of C

Hotbird 13 op 4 of D

Dit geldt dan zowel voor de aansluitingen op de diseqc-switch als voor de instellingen in je ontvanger.

 

Stel nu de schotel in de richting zodat de lnb-arm in dezelfde richting loopt als voorheen je Multytenne. Je zult nu de Astra 19,2 en 23,5 kunnen ontvangen.

Stel nu de schotel op maximale signaalkwaliteit af op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die staat als enige lnb er 4mm naast. Controleer elevatie en draairichting.

post-60869-0-78118700-1389346629_thumb.jpg

post-60869-0-82271000-1389346656_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor de moeite, Sprietje! 

 

Ik krijg het een klein beetje warm als ik lees dat ik de skew van de lnb's waterpas moet aanpassen, daar staat niets over in de Fipo van TS, maar ik heb gelukkig nog ruim 2 weken om daarover na te denken, want de verwachte levertijd van die Spauns is 2 weken. Je bedoelt toch dat ik de lnb's m.b.v. de lnbhouder(die vier ringen) een paar millimeter moet draaien? Wat voor gereedschap heb ik daarvoor nodig? Een waterpas heb ik, maar ik heb geen geodriehoek meer, want ik ben al ruim 25 jaar van school. Ik neem aan dat je met verticaal waterpas bedoelt t.o.v. de mast en niet de multifeedhouder.

aangepast door DonAdam
  • Like 1

Vu+ Solo 2 OpenPLI4.0 500GBHDD, LG Plasma 42", Sherwood R872, 2x KEF iQ50 en KEF Q9C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, inderdaad de skew t.o.v. verticaal dus bijv. de mast en niet t.o.v. de rail. Dat is erg belangrijk.

Hier heb je de vier hoeken. Die kun je uitprinten, uitknippen en achter op de lnb plakken. Dan kun je op het zicht de lnb’s afstellen want vergis je niet, op het zicht kun je met gemak tot op 1 graad bepalen of iets zuiver verticaal staat, in dit geval dus de schuine lijn van de driehoek.

post-60869-0-96617600-1389394100_thumb.png

post-60869-0-01933300-1389394108_thumb.png

post-60869-0-61397200-1389394115_thumb.png

post-60869-0-56196700-1389394123_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ik nog genoeg coax had liggen, maar dat was een vergissing. Nu heb ik het één en ander gelezen, en zag dat Koka 799 het beste was, maar dat is nogal prijzig. Nu heb ik op marktplaats een koopje gevonden: 100m voor €30, maar kan dat? Dat is ongeveer 43% van de laagste prijs bij webshops. Als ik het bestel, hoe controleer ik dat het de echte Hirschmann is en geen namaak? Ik heb overigens max 50m nodig, maar die andere 50 slijt ik wel weer.

Vu+ Solo 2 OpenPLI4.0 500GBHDD, LG Plasma 42", Sherwood R872, 2x KEF iQ50 en KEF Q9C

Link naar reactie
Delen op andere sites

belden h125 is ook een perfecte kabel  die scheelt niet veel van de koka en die kost rond de 60 euro  per 100 meter

 

ik zou niet bezuinigen op de kabel want die is echt heel belangrijk voor je signaal en dat je goeie pakt

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de advertentie's op deze site staat iemand die verkoopt 100 meter belden h125 voor 60 eurie's

 

ik gebruik die bij alle 3 de schotels en is echt perfect en iets buigzamer als de koka

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hele duidelijke uitleg bedankt, alleen nou ben ik door iemand geinformeerd dat het beter is om een grotere schotel te nemen dan 78 cm ivm wegval beeld bij slecht weer.

 

Klopt deze info en is het inderdaad verstandiger een schotel te kopen van 88 cm of 100 cm of is een schotel van 78 cm ruim met een multiblock voldoende zonder uitval van beeld bij slecht weer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...