Ga naar inhoud


VU+Duo houdt geen vast ip-adres


RaveMaus

Aanbevolen berichten

Wachtend op de activatie van TVV nog maar ff verder doen met de FTA kanalen en krijg ik nog iets anders niet klaar...

 

Het netwerk op mijn Duo is ingesteld op DHCP. Hierdoor krijgt hij automatisch een ip-adres 192.168.0.198. Meestal blijft dit zo, maar af en toe wordt dat plots 199 achteraan.

Het lastige hiervan is dat ik de ontvanger op mijn slaapkamer ook telkens moet aanpassen om partnerbox te gebruiken en om de harddisk van de Duo op de slaapkamer te kunnen bekijken (waar trouwens een Uno staat).

 

Zet ik DHCP nu uit en wijzig ik het ip-adres in 192.168.0.198, dan werkt dit voor een uurtje of 2 op dit zelf ingevoerde adres, maar na die tijd springt de box spontaan weer op 192.168.0.199.

 

Wat doe ik verkeerd?

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites


dhcp is dus niet geschikt in jouw constellatie,

de router geeft dat IP adres (daar kan de VU niets aan doen, die opereert met wat ie toegewezen krijgt)

 

bijvoorbeeld als de receiver uit gezet wordt en andere apparaten met netwerkkaart in een andere volgorde zijn opgestart kan het een mengelmoes van ip adressen worden

hetgeen niet een probleem hoeft te zijn, maar bij die applicaties op je VU+ dus niet wenselijk is

 

afhankelijk van welke router je hebt en hoe in de webinterface van je router de DHCP range is ingesteld kun je misschien nog wat aanpassen

 

ik adviseer toch om een vast IP adres in te stellen voor je VU's (welke buiten de dhcp range van de router liggen)

daar is niets moeilijks aan.

Ciao

 

voorbeeldje hoe dat evenwel in een fritzbox kan worden ingesteld (let niet op de IP-klasse, enkel op enable dhcp van nummer tot nummer)

aangepast door Tonskidutch

I Smashed Your Phone - Kincaid Remix

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hangt zo'n ding van Telenet zelf. Is modem, router en wlan acces point in 1.

 

En laat mij van netwerken nu net bijna niets kennen.

 

Straks wel visite van ITer, eens aan vragen hoe dat bij Telenet spul juist werkt. Maar dan weet ik toch al dat ik het via de modem moet instellen (tnx voor de info ;) )

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in op jou modem en stel daarin alles vast met een vast IP adres. Zit je altijd goed. Je moet erin kunnen komen. Daar kun je alles instellen.

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

precies. Ik heb hier voor mijn vu boxen een reservering gemaakt zodat ze van de dhcp server altijd hetzelfde ip adres krijgen toegewezen. Reuze handig als je een nieuw image flasht, de eerste keer dat je em dan boot heeft hij meteen het juiste ip adres :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bij zenders op je pc veranderen en dan up of down loaden, dan is een vast ip adres ook zeer makkelijk. En het heeft meerdere voordelen, maar daar komt hij dan van zelf dan wel achter. Toch? :)

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen dus eens gevraagd hoe dat zit in de modem van Telenet. 1 van de zovele redenen waarom ik Telenet eigenlijk haat...

 

In die modem kan je enkel via de website van Telenet zelf in. Wat wil je, hun brol zodanig afschermen dat er niets mee te doen valt. Wil je het nu klaarkrijgen dat een bepaald apparaat over een speciaal vast IP-adres beschikt, moet je dit aan Telenet zelf vragen en daar natuurlijk ook een maandelijkse vergoeding voor betalen. Hoe is het toch mogelijk, boeven, niet te doen :mad:

 

Enige oplossing zal zijn op termijn zelf een router bijplaatsen waar ik mijn eigen IP-adressen kan toewijzen.

En dit zal iets worden voor binnen enkele weken als hun digiprulbox buiten ligt, want die moet rechtstreeks aan de modem hangen, of eea werkt er niet van. Achter m'n tv is er 1 LAN aansluiting voorzien en verder werk ik met een switch (om ook de Duo, blue-ray player en tv in het netwerk te hangen). Om nu voor een maand nog met Powerlines te gaan werken... Even afwachten dan maar.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje vreemd. Dit heb ik nog nooit gehoord. Jij bent het hoofd van deze box, daar moet je links om of rechts om in kunnen komen. Dt er verschillende manieren zijn: ja dat is bekend. Zoals jij ook al zegt een router achter een router, zou kunnen, maareen van marktplaats af zonder de gegevens, dan ben je even ver. Maar jij kunt ook inloggen op de website van telnet: kan het daar dan niet gevonden woden.

 

Het zijn allemaal verscillende aanbieders en als je alles in een toren zet(adsl) dan kom je altijd uit bij de KPN.

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog iets gevonden: Google: type: modems van telnet. Een hele rij en hoe jij erin kunt komen.

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

 

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een vast ip op je vu duo wil met een telenet modem moet je volgende doen.

 

Standaard staan de dhcp range in de modems van telenet ingesteld tussen 192.168.0.100 en 192.168.0.200

Je moet je Vu dus een vast ip adres toekennen tussen de 192.168.0.2 en 192.168.0.99

Dan zou het moeten lukken.

Om te controleren of het werkt open je een dos venster ( win 7: startknop => in balkje van zoeken typ je cmd + enter drukken. In win xp: start => uitvoeren => cmd intypen + enter drukken)

typ in het venster ping 192.168.0.x waar x staat voor het ip adres dat je aan de Vu hebt toegekend.

Als je antwoord krijgt van de box is alle goed ingesteld.

 

Indien het nog niet lukt moet je inloggen op "mijn telenet". ( http://mijn.telenet.be )

Daar in de router instellingen gaan kijken welke range van dhcp er staat ingesteld.

Pas deze eventueel aan naar de instellingen die ik hierboven heb beschreven.

 

Daarna opnieuw een ip adres in de Vu instellen die buiten die range ligt

 

Succes

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Puch, Thanks man, het werkt! Ik heb de Duo een 10 gegeven achteraan en hij schijnt er prima mee uit de voeten te kunnen. Logischerwijs lukt pingen naar dat adres ook, hij antwoordt.

Nu eens nieuwsgierig dat hij op die 10 gaat blijven staan.

 

Half off-topic: mijn NAS heeft datzelfde probleem ook. Binnenkort zou ik die als printserver willen gebruiken en dan heb ik problemen als dat IP adres constant wijzigt. Ga meteen proberen of jouw truukje daar ook werkt.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu eens nieuwsgierig dat hij op die 10 gaat blijven staan.

 

 

Is heel simpel te controleren. Start de vu opnieuw op en je weet het meteen.

Als het één keer lukt zal het altijd werken.

 

Half off-topic: mijn NAS heeft datzelfde probleem ook. Binnenkort zou ik die als printserver willen gebruiken en dan heb ik problemen als dat IP adres constant wijzigt. Ga meteen proberen of jouw truukje daar ook werkt.

 

Moet werken.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt toch ook van je modem af toch? Ik word er gillend gek van dat mijn pc en vu+ constant een ander IP adres hebben. De pc vanwege dat torrents dan opeens niet meer goed werken, en de VU vanwege de aansturing via de ipad.

 

Ik heb een huawei modem - weet iemand of je daar ook kan verplichten tot een vast ip adres?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...