Jump to content
Sign in to follow this  
Eelkes

[SAB Titan I 3606 HD (S904)] Weinig HD zenders CanalDigitaal

Recommended Posts

LS,

Ik heb mijn Topfield 7700HSCI ontvanger vervangen door een SAB Titan I 3606 HD. Helaas ontvang ik nu minder HD zenders. Met de Topfield kon ik de meeste zenders van het HD pakket van CanalDigitaal wel bekijken (behalve Nederland 2 HD), maar nu zijn het alleen nog maar onderstaande waar HD achterstaat:

20121112080729.jpg

Als ik naar Nederland 1 HD ga, heb ik gewoon prima beeld en geluid. Ga ik naar Nederland 2 of 3 HD, dan heb ik geen beeld/geluid en staat er 'scrambled' in beeld.

Hieronder nog wat meer details van een werkende en een niet werkende zender:

20121112081054.jpg

Nederland 1 HD werkt, goed beeld en geluid

20121112080958.jpg

Nederland 3 HD werkt weer niet, net als veel meer HD zenders

Wat ik al heb gedaan om het probleem proberen te verhelpen:

• Autoinstallatie, de ontvanger scant daarbij de schotel/LNB's en alle zenders
  • Fastscan CanalDigitaal
  • Nieuwe firmware geinstalleerd
  • Volledige reset (fabrieksinstellingen) 2X, daarna weer fastscan

Ik heb een Technisat Multytenne met daarop:

• LNB 1 : Astra 1 op diseqc 1.0 : A
  • LNB 2 : Hotbird op diseqc 1.0 : B
  • LNB 3 : Astra3 op diseqc 1.0 : C
  • LNB 4 : Astra2 op diseqc 1.0 : D

Bovenstaande satellieten vindt de ontvanger ook bij een auto scan.

Verder heb ik een CanalDigitaal HD pakket met oranje MediaGuard van CD.

Hieronder de details van de firmware/bootloader op mijn Titan-ontvanger:

20121112081137.jpg

Hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen? Moet ik mijn schotel beter uitrichten? Zo ja, hoe doe ik dat het beste?

Ten eerste zie ik dat je een Mediaguard module gebruikt terwijl een SAB Titan een Multicas-reader heeft en dus kun je de kaart rechtstreeks in de ontvanger steken zonder module. Dit werkt veel sneller en beter bij het zappen.

Verder is duidelijk dat je schotel te weinig signaal geeft, als je voorheen ook al problemen had op de Topfield met Ned2 en SBS6 (8PSK kanalen) dan heeft dat voornamelijk met de afstelling van je schotel te maken. Probeer daar je winst uit te halen en meer zenders zullen het doen.

Ik vermoed dat je in de toekomst nog meer kanalen met problemen gaat krijgen, bij slechtere weersomstandigheden en ik zou op zoek gaan naar een mooie grotere multisat oplossing.

M_Z

post-31699-0-18608500-1352735839_thumb.png

ik heb er niet veel ervaring mee, maar een logo onstaat vaak pas als er op dat moment ook toevallig hd native uitgezonden wordt . Zo zie ik bij rai soms het euro tekentje terwijl er gewoon fta uitgezonden wordt.............(afz een minder ervaren kijker)

Dank voor jullie antwoorden. Wat betreft het HD logo, als ik na een fastscan langs de kanalen zap krijgen de kanalen waarbij ik beeld/geluid heb dat HD logo (mits ook in HD uitgezonden wordt natuurlijk). Ik ben alles bijlangs gelopen, die zonder het HD-logo werken niet behalve die in SD uitzenden.

Blijkbaar heeft de Titan een betere afstelling van de schotel nodig maar ik heb wel een level van 90% en een quality van minimaal 60%, ik zou dan denken dat dat voldoende moet zijn.

Hoe kan het dat ik wel Nederland 1 HD goed ontvang en Nederland 3 HD niet?

Ik begin een patroon te zien:

Volgens http://www.flysat.co...digitaal23e.php zie ik dat ik op bepaalde transponders(?) op de Astra 3 wel beeld/geluid heb en op andere niet:

202 (geen ontvangst, Nederland 2 HD, SBS6 HD, etc)

11739 V

DVB-S2/8PSK

27500 2/3

208 (wel ontvangst, Discovery HD, RTL 4 HD, etc)

11856 V

DVB-S2/QPSK

27500 5/6

225 (geen ontvangst, RTL 7 HD, Net 5 HD, etc)

12188 H

DVB-S2/QPSK

27500 5/6

Edited by Eelkes

Een quality van 60% is niet goed voor een titan. Dat is te laag. Je schotel of lnb beter uitrichten.

Datgene waar ik al bang voor was... Ik zal het dak dus weer op moeten. In mijn geval lastig omdat ik dan ergens een ladder moet regelen.

Mijn stappenplan:

1. Multytenne waterpas horizontaal zetten

2. Satellietvinder ertussen plaatsen

3. Ontvanger op een kanaal zetten van Astra 1 (19.2)

4. Zo sterk mogelijk signaal proberen te verkrijgen

5. Ontvangst andere satellieten controleren (Hotbird, Astra 2 & 3)

6. Alles goed vastzetten (zonder daarbij de schotel per ongeluk te verplaatsen :mad: )

Iemand nog aanvullingen?

Edited by Eelkes

Beste Eelkes,

Bij een Multytenne is het zaak dat hij 100% uitgericht is. Bij het uitrichten kun je het beste met Astra 3 beginnen deze sat is wat zwakker als Astra 1. In de handleiding staat wel dat je met A1 moet beginnen. Dit doen ze omdat Astra 1 zo sterk is dat je die altijd vindt. Maar de HD zenders zitten op A3 en daar gaat het om. Dan is het afhankelijk waar je in het land woont of de Multytenne wat gekanteld moet worden voor betere ontvangst van Astra2 en Hotbird. De multytenne is ontworpen voor een gebied rond 8 gr Oost. Als je ten westen van de lijn Utrecht of te wel minder als 5 gr oost woont is het sterk aan te raden om de Multytenne wat te kantelen maar daarover zonodig later. Overigens blijft de vraag afhankelijk waar je in Nederland woont wat Astra 2 zal doen als de nieuwe satelliet met spotbeam actief wordt.

Succes M vr gr Radenko

Wat betreft dat kantelen, is dat dus als volgt:

multytenneklein.png

Dus als je recht voor de schotel staat een paar graden met de klok mee draaien? Ik vraag me af of m'n steun/klemmen dat wel toestaan...

(Ik woon in Utrecht)

Volgens mijn eigen berekening moet dat dan (gegevens van http://www.dishpointer.com):

Name: 23.5E ASTRA 3A | ASTRA 3B

Utrecht:

Latitude: 52.0°

Longitude: 5.1°

LNB Skew: -6.3°

Duitsland:

Longitude: 8.0°

LNB Skew: -4.7°

6.3 - 4.7 = 1.6° met de klok mee kantelen...

Edited by Eelkes

Hallo Eelkes.

Zoals je denkt betreft kantelen is in de juiste richting. Ik heb even nagekeken de hoofdvestiging van Technisat staat in Daun en dat ligt op 7 gr Oost dus gaan we uit van ontwerpgebied 7 gr oost. Ook voor 7 gr oost moeten de LNB's in de kop van de Multytenne op de juiste manier naar de Clarkbelt kijken. Dus in de grote plastic doos van de Multytenne staat de A2 LNB wat hoger en de Hotbird wat lager dan de 2 middelste LNB's. Nu kunnen we direct zeggen als de opstelling bv. 3 gr Oost is dan moet de Multitenne 7-3 = 4 gr naar het oosten gekanteld worden voor de optimale instelling t.b.v de Clarkbelt. Echter vanwege het ontwerpgebied is de klem aan de mast hierin niet voorzien. Als vuistregel kunnen we aanhouden tot Longitude Utrecht is het niet direct nodig om tot kantelen over te gaan. Maar een ander probleem wat er aan gaat komen. Steeds meer zenders worden in de 8PSK modulatie uitgezonden. De aanbieder kan dan meer zenders op de transponder plaatsen maar de ontvanger heeft wel 1,5 tot 2 dB nodig en dit gaat ten kosten van de regenreserve. Wil je meer weten over de Multytenne laat maar horen.

Radenko

Een quality van 60% is niet goed voor een titan. Dat is te laag. Je schotel of lnb beter uitrichten.

Toch kan ik prima SBS6 HD ontvangen nu:

sbshd.png

:)

zonder uitval of blokjes in het beeld?

Ja, dat vind ik ook het vreemde. Misschien een enkele keer eventjes een stotter, maar verder perfect beeld en geluid, zowel op SBS6 HD als Ned 2 HD (beide 8PSK dus wat kritischer wat afstelling betreft).

Dus het probleem van dit topic is opgelost door een nog betere afstelling van je schotel, als ik je goed begrijp ?

M_Z