Ga naar inhoud


Nieuwe receiver gezocht voor CD aansluiting aan PC


greydutch

Aanbevolen berichten

Misschien heeft TS de moed al opgegeven of via een andere route dan dit forum de boel weer werkend gekregen.

 

Wat ik er van begrepen heb is dat hij Sat ontvangst en kijken via zijn W10 PC weer net zo wil laten functioneren als de voor de laatste major W10 upgrade. Daar zijn al meerdere suggesties voor gedaan maar door het gebrek aan structuur in de (overigens goede) adviezen ziet hij door de bomen het bos niet meer. Iets wat ik wel kan begrijpen.

 

Tja, die W10 upgrade...... sommige ervaren altijd problemen, bij anderen blijft het maar draaien als een zonnetje...... De uitkomst lijkt wel beetje afhankelijk tot welke fanclub je behoort. In een ander draadje werd zelfs gesuggereerd dat de probleem ervaarders die problemen gewoon over zichzelf afriepen...... Haha, humor houdt de mens op de been :)

 

Met de oranje CD kaart met softcam kan ik TS ook niet meer helpen daar ik dit systeem een paar geleden al heb opgegeven. Het werkte toen overigens probleemloos. Inmiddels ben ik overgestapt op DVBDream i.c.m. een TBS 6590 dual Tunerkaart met dubbel CI slot. Cd heb ik niet meer. Wel de Joyne module. Draait probleemloos. De DVBDream viewer komt, bij een eerste indruk, een stuk geavanceerder over dan DVBViewer. Dat overigens echt geen slecht programma is.

 

Helaas kan ik de werking onder W10 2004 niet toelichten. Onmiddellijk na de update heb ik een rollback gedaan omdat de nieuwere AMD drivers mijn tweede video adapter onwerkzaam maakten. Mijn enige kritiek op MS is dat ze je nieuwere drivers door de strot duwen. Of je nu wilt of niet....

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


@kwetal, @schapi en @moonchild: bedankt voor deze aanvullende reacties! Ik zie inderdaad door de bomen het bos niet meer helemaal, maar ik kan natuurlijk proberen te schetsen wat ik heb en wat ik eigenlijk wil:

 

- ik heb in de huiskamer sinds ongeveer een jaar een VU+ Uno 4K SE, die ik destijds met veel kunst en vliegwerk en met hulp van het VTI forum aan de praat heb gekregen (hoofdkaart van Canal Digitaal (oranje/wit), Oscam). Ik zou dat nu spontaan niet meer voor elkaar krijgen! Maar dit systeem loopt al vanaf het begin zonder problemen en ik heb hier dus geen wensen en geen zorgen.

 

-  ik heb daarnaast aan mijn PC (Windows 10 prof, Update 2004) al een flink aantal jaren een TechnoTrend S 2 3650 CI USB Box aangesloten met (momenteel) een Aston Seca Cam en een tweede kaart van Canal Digitaal (ook oranje/wit). Als software gebruik ik de DVBViewer in de actuele versie. Hier zijn keer op keer (hardware/software) problemen, ik heb al diverse malen de CAM gewisseld. Onlangs liep met de AlphaCrypt opeens niets meer (sinds de update naar Windows 2004), maar heb ik inmiddels wel weer beeld met de Aston Seca - voor zolang als het duurt. Het is in ieder geval geen stabiel systeem.

 

Ik zou dus voor de PC ook wel willen overstappen naar een systeem met een softcam (Oscam is aan te raden, naar ik heb begrepen), omdat ik heb gelezen dat zo'n systeem stabieler is. Maar hier beginnen voor mij de problemen. Ik weet niet welke hardware in dit geval nodig is. Ik zag hier suggesties zoals een Dreambox en een VU Uno, maar die kun je toch niet met een PC verbinden? Concreet: welke hardware zou ik in de plaats van de Technotrend + CAM dan moeten nemen. Ik lees zaken als cardreader/kaartlezer/easymouse/smartmouse, maar heb geen idee welke hiervoor dan het beste geschikt is.

 

En moet dan Oscam op zo'n cardreader geinstalleerd worden? Maar hoe doe je dat dan? en dan is er ook nog een verbinding nodig naar de DVBViewer: als ik het goed heb begrepen een plugin met de naam Acamd?  Leest die plugin dan de gegevens van de smartmouse en stuurt ze naar het softwareprogramma? Dat zijn de vragen die ik heb, en waarop ik geen duidelijk antwoord vind. Wat ik nodig heb is dus informatie over de noodzakelijke hardware en tips hoe ik daarna stap voor stap de verbinding naar de DVBViewer (of vergelijkbare software) tot stand breng.

 

Voor hulp in deze richting ben ik dankbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om er voor weg te lopen maar naar mijn idee zijn er genoeg ervaren forumleden de je kort en bondig de route kunnen schetsen. Ik weet alleen of er nog veel DVBViewer gebruikers tussen zitten. Ik lees daar op dit forum niet zo vaak wat over. Inmiddels ben ik zelf over op DVBDream. Lukt dat niet dan wil ik komende week wel even in mijn oude W7 PC duiken voor het recept want naar mijn idee zijn alle instellingen nog intact

 

Voor het overige heeft vanavond de duivel uit Redmond mijn PC weer bezocht en doodleuk mijn rollback van gisteren weer ongedaan gemaakt. Zijn we weer bij af :)

 

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dat terwijl ik nog wel op een oplossing gewezen heb voor het uitschakelen van windows 10 updates

Op 19-8-2020 om 11:32, Tonskidutch zei:

lees dit maar eens door

het is net iets technischer dan een button klikken

https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-kun-je-automatische-windows-10-updates-uitschakelen/

 

 

het wordt aanbevolen dat je een topic van -0- af aan leest.

 

over Acamd en Hadu moet je gewoon een beetje zoeken (en via Google vindt je er meer)

https://www.sat4all.com/forums/topic/290882-dvbviewerhaduhaduserrecservice/

 

er zijn topics genoeg

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

en dat terwijl ik nog wel op een oplossing gewezen heb voor het uitschakelen van windows 10 updates

 

het wordt aanbevolen dat je een topic van -0- af aan leest.

 

Bedoel je mij? Haha, ik voelde me niet eens aangesproken. Oberlehrer noemen ze zoiets in het Duits.

 

Updates uitschakelen en rollbacks doen is geen oplossing maar vooruitschuiven van problematiek. Ik had er, in al mijn naïviteit, op gerekend weer een paar maandjes met rust te worden gelaten.

 

Het venijn zit in de AMD (Ryzen) Chipset driver 1.0.0.64 (werkend) die helaas is overschreven met versie 1.0.0.80. Een "update" die in mijn configuratie met tweemaal een RX 550 GPU helaas een specifieke bug naar boven brengt. Ik heb dat AMD medio 2019 al eens uitvoerig gedocumenteerd gemeld. Ze hebben me daarvoor bedankt maar verder.........

 

Mijn probleem met MS is dat ik niet specifieke drivers kan blokkeren bij het toepassen van de major updates. Bij de kleine updates blijven die buiten schot maar eens is het weer zo laat. Uitgerekend op een moment dat je de PC hard nodig hebt. Dat is mijn geval best wel vaak. Vandaar dat ik die update vraag altijd maar toelaat onder het mom van "god zegene de greep".

 

Met puzzelen kom ik er wel weer uit maar ik heb eigenlijk steeds minder zin in werk om het werk.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch: ja, ik weet dat er veel topics over dit onderwerp zijn. Dat schreef je al eerder. Maar het zijn topics, en niet iets waar een beginner veel aan heeft. Ik heb het topic gelezen waar je naar verwees. Afgezien van het feit dat het 10 jaar oud is moet ik zeggen dat ik er niet al te veel van begrijp, simpelweg omdat ik de basiskennis hiervoor niet heb.

 

@kewtal: ik zou het inderdaad zeer op prijs stellen als je bij gelegenheid je "recept" voor de beoogde installatie met mij zou willen delen. Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt wel een situatie waarin de lamme de blinde gaat leiden.......  Maar....., het schrijven van klinkklare onzin kan anderen weer triggeren om daar op te wijzen en mogelijk zinvolle info te gaan delen :)

 

Wordt vervolgd.

aangepast door kwetal
taal

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2020 om 19:14, moonchild zei:

optie 1: koop een cardreader, installeer oscam onder windows en acamd als plugin voor dvbviewer

Zo dacht ik het ook. Ooit had ik zoiets in een W7 PC draaiend. Maar de extra kaartjes van CD zijn opgezegd. Er draait er nog eentje in de Ultimo in de huiskamer. Daar blijf ik af want mijn vrouw wil meervoudig kunnen opnemen en kijken.

 

Maar wat ik me afvraag: Is Oscam wel echt nodig? Ik heb het ooit geïmplementeerd om met meerdere ontvangers één kaartje te delen. Maar nooit wat mee gedaan omdat we toch al drie kaarten hadden. En zo opwindend is het CD aanbod nu ook weer niet. Sinds Brava verdwenen is heb ik niets meer bij CD te zoeken.

 

Maar ter zake: Acamd als plugin van DVBViewer kan toch rechtstreeks met de kaartlezer communiceren via een com poort? Ik heb het nooit uitgeprobeerd omdat het nu eenmaal draaide en dat ik geen zin had om moeilijkheden op te zoeken ingeval het niet zou werken.

 

dvb_acamd.JPG.8be6e604209e2099783dfc670421766b.JPG

 

@greydutch In eerste instantie moet je op zoek naar een kaartlezer. Hieronder zie je een exemplaar dat ik voor zo'n 5 euro gekocht heb op de HCC-dagen.

 

kaartlezer.JPG.b8170eef1191913b332d18d33f01a52e.JPG

 

Het is eigenlijk een "doorlock programmer" maar kan ook goed gebruikt worden om via de seriële poort te communiceren met een smartcard. Er zit ook maar heel weinig logica op. Alle kaartlezers werken, naar mijn idee nog steeds met dit principe. Aangezien de seriële poort langzamerhand helemaal uit de PC verdwenen is (mijn W7 PC had nog een on-board connector) is de aansluiting vervangen door USB met een driver op de PC die seriële (com) poorten kan emuleren. De huidige generatie USB readers zal  via op de USB toegesneden FTDI UART communiceren. Vermoed ik. Je ziet in de bovenste foto dat de programmeur van ACAMD (Appie Mulder dacht ik) al met heel wat opties rekening heeft gehouden.

 

Kaartlezers zijn genoeg indien je even googled. Je hebt naar mijn idee echt geen met programmeermogelijkheden nodig. Indien je kaartlezer met driver op je systeem geïnstalleerd moet je Acamd.dll in de plugin map van DVBViewer plaatsen. Dan klinkt makkelijker dan het meestal is. :) Ik heb ooit  dit recept gebruikt, en het werkte. Maar dan met oscam als cardserver. volgens mij moet het zonder ook kunnen.  Er is door Appie Mulder ook al een moderne versie onder een andere naam geschreven DVBJCAM. Misschien kan je die maar het beste in pluginmap zetten. En lees vanaf daar ook even verder. De programmeur helpt daar concreet nog een zoekende op weg.

 

Maar het is wel even puzzelen met die protocollen. Dat kan ik me nog wel herinneren.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greydutch heeft in principe al Oscam aan het draaien op zn Vuplus. Hij zou in principe enkel nog toegang door AcamD vanaf de pc moeten toestaan. En dan de plugin voor dvbviewer installeren. Is niet moeilijk.

 

Cardreader onder ACamd is een optie, maar je hebt de beperking dat er maar 1 viewer van gebruik kan maken. Ik gebruik MyTheatre, de pionier voor veel volgelingen, en SmartDvb. Dan is het handig om Oscam als pure server aan het draaien te hebben. Zolang de hardware van de Oscam server maar 24/7 in de lucht is, x86 met windows of antieke dreambox of raspi met linux.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant. Nooit bij nagedacht. Dus ik zou op mijn hobbykamer ook kunnen putten uit de CD-oranje/Oscam/VU+/OpenPli combi uit de woonkamer?

 

Niet dat ik er vaak gebruik van zal maken..... Bij wijze van proef heb ik in een opwelling een aanbieding van Joyne Light gekocht. Doet het probleemloos in de W10_2004/TBS6590/DVBDream combi op mijn hobbykamer. Maar hoe vaak kijk ik? 99% van de tijd is het uit het toch best wel ruime FTA aanbod. Vooral voor een Italofiel zoals mij is 5W een enorme verrijking.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@greydutch,

 

 

Misschien is dit de oplossing :

 

 

Quote

Onlangs liep met de AlphaCrypt opeens niets meer (sinds de update naar Windows 2004), maar heb ik inmiddels wel weer beeld met de Aston Seca - voor zolang als het duurt. Het is in ieder geval geen stabiel systeem.

 

 

Alles wordt geschreven door mensen, voor o.a. Cam's, programma's, Oscam enz. ........

 

Seca 1, seca 3 zijn het zelfde, seca 2 is 1 Byte meer, maar gemakkelijk voor de gek te houden door de ontvanger ( lezer ) niet te onderbreken.

 

 

@kwetal,

 

Jij hebt mij weer aan het denken gezet, met het plaatsen van de foto's :grin: ........... , gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zilverster Er staat me wel iets van bij. Mijn geheugen als 65er is niet meer wat het geweest is. Dat geldt helaas ook voor de zoekfunctie van dit forum :)

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwetal,

 

 

Quote

Er staat me wel iets van bij. Mijn geheugen als 65er is niet meer wat het geweest is.

 

 

Zelfs daar weet ik ook alles van en nog net geen 65+ 🙂 ............

 

In 2015 ben ik gestopt met het volgen van CD kaartjes, gezien mijn leeftijd daar nog een keer 10, 20, 30 jaar aan te besteden.

Dat is ongeveer de tijd die je nodig hebt Nagra te leren kennen, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-8-2020 om 19:48, Zilverster zei:

Zelfs daar weet ik ook alles van en nog net geen 65+

 

Dat kan niet. Als jouw geheugen niet meer je van het is, kan je er niet alles van weten 😜

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...