Ga naar inhoud


1080i of 1080p


D-box

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik druk mij ongelukkig uit, een komma had geholpen.🙄

De lijnen lopen horizontaal en het zijn er 312,5 onder elkaar geplaatst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


We kennen allemaal nog het relaas van mijn goede vriend en ex-collega Tom Poederbach.

"Minder is Mooier"

Die heeft het heel goed omschreven.

Goed lezen Sprietje...😀

 

Tom Poederbach en ik hebben samen bij Avid Technology Inc. gewerkt van 1996 tot 2003.

 

MInder_is_mooier.pdf

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, ceesv zei:

Op satelliet zijn er naar mijn weten geen 1080P zenders.

Alleen DVB-T2 zenders zijn in 1080P

 

De reden dat DVB-t2 zenders in Duitsland in 1080p uitzenden is dat dit mogelijk werd met de overschakeling naar de HEVC/h.265-Codec. Dit is nu ook van toepassing bij de overdracht van 4K-Ultra-HD via satelliet. Dit is ook het verschil tusssen de Duitse DVB-t2 HD uitzendingen en de minder goede DVB-t2 uitzendingen die op MPEG-4 berusten in andere landen.

DVB-t2 HD geeft 50 HDTV frames (volle beelden) per seconde in 1080p. Dit in tegenstelling tot HDTV bij satelliet en kabel met "maar" 1080i bij 50 fields (halfbeelden) per seconde of 50 frames (volle beelden) met 720p (1.280 x 720)

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt niemand die een normaal antwoord kan geven op zijn vraag?

 

Technisch gezien is 1080p iets beter dan1080i maar dan moet het ook voldoende bandbreedte krijgen anders is het verschil echt minimaal. Maar daar zit het probleem helemaal niet. 

 

Het gaat er om hoe je de uitgang van je box hebt ingesteld en hoe goed de scaler is.  Als jij je setop box op 1080i instelt gaat de TV dat omzetten naar 1080p of 2160p als je 4K/UHD TV hebt,  het is dus de TV die dan de omzetting verzorgd. Echter als jij de setop box op 1080p/2160p instelt moet het boxje ineens de omzetting van interlaced naar progressive afhandelen en vaak is de scaler in de TV toch van aanzienlijk betere kwaliteit.  En dat is de reden waarom jij dit verschil ervaart. 

 

Mijn advies is de om output van de box gewoon op 1080i te zetten of kijken of je een plugin kan draaien 1:1 doorgifte toe laat.  

 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
4 minuten geleden, Codx zei:

Echt niemand die een normaal antwoord kan geven op zijn vraag?

 

Eh.?

6 uren geleden, ceesv zei:

 

Uiteindelijk moet alles terug of opgerekend worden naar de native oplossing van je scherm.

Tegenwoordig betekent dat je elke uitzending moet omrekenen naar 1080P.

Bepalend in je installatie is welk toestel dat het beste kan doen, je ontvanger of je tv.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ceesv zei:

Eh.?

 

Ok die had ik gemist Cees. 

 

Ik heb het wel doorgelezen maar ik denk jezus wat een berg gelul om niks weer, en nog geen duidelijk antwoord.  Overigens speelt bij de nieuwe 4K IPTV boxjes van KPN hetzelfde, qua scherpte was het echt dramatisch . 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Codx zei:

Echt niemand die een normaal antwoord kan geven op zijn vraag?

 

Technisch gezien is 1080p iets beter dan1080i maar dan moet het ook voldoende bandbreedte krijgen anders is het verschil echt minimaal. Maar daar zit het probleem helemaal niet. 

 

Het gaat er om hoe je de uitgang van je box hebt ingesteld en hoe goed de scaler is.  Als jij je setop box op 1080i instelt gaat de TV dat omzetten naar 1080p of 2160p als je 4K/UHD TV hebt,  het is dus de TV die dan de omzetting verzorgd. Echter als jij de setop box op 1080p/2160p instelt moet het boxje ineens de omzetting van interlaced naar progressive afhandelen en vaak is de scaler in de TV toch van aanzienlijk betere kwaliteit.  En dat is de reden waarom jij dit verschil ervaart. 

 

Mijn advies is de om output van de box gewoon op 1080i te zetten of kijken of je een plugin kan draaien 1:1 doorgifte toe laat.  

 

 

Thx Codx en alle members voor jullie antwoorden.

Ik heb het begrepen.

Groetjes,

D-box

 

 

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat niemand aanvankelijk de moeite heeft genomen om TS direct op zijn vraag te beantwoorden vond ik dit een reuze interessant topic om door te lezen.

 

OT: Wat beeldkwaliteit betreft: Hulde aan de Duitsers. Geweldig wat die met 1280x720 50p weten door te geven. Hoe ze het doen weet ik niet, maar op mijn 85 inch Qled ziet het er (bijna) uit als native UHD content. Nou ja, tikkie overdreven. Maar het overklast ruimschoots veel 1920x1080 aanbod. Behalve dan de BBC en vele (staats?) zenders uit het midden- en verre oosten. Zelfs het "arme" Wit-Rusland en de Oekraïne doen het beter :) 

aangepast door kwetal
taal

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bandbreedte zal hier voor verantwoordelijk zijn.

 

Als je meer gaat comprimeren gaat de kwaliteit achteruit.

 

Vergelijk maar een mp3'tje aa, 96 Kb/s en eentje op 320 Kb/s

 

Hetzelfde liedje maar de kwaliteit gaat verschillend zijn.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

beetje tendentieus als opening van een Off topic reactie meent " niemand "

 

 

Ik meende slechts te refereren aan een andere opmerking uit dit topic. Maar mijn excuses voor het ongemak.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kwetal zei:

Ondanks dat niemand aanvankelijk de moeite heeft genomen om TS direct op zijn vraag te beantwoorden vond ik dit een reuze interessant topic om door te lezen.

 

Ik dacht dat ik met de tweede reactie op de vraag van topicstarter een duidelijk antwoord had gegeven waarbij de twee voetballers als illustratie toch precies aan geeft welk probleem je krijgt bij snel bewegende beelden met een interlaced uitzending. Je krijgt 2 beelden door elkaar te zien die 1/50ste seconde zijn verschoven.

 

Ook bij de beursberichten als er tekstbalken onder is het beeld lopen is dit goed te zien en dan met name als de tekst in de balk heel snel loopt iets wat zeker niet altijd het geval is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 26-10-2020 om 00:41, D-box zei:

Als ik naar een 1080i zender kijk vind ik de beeldkwaliteit bijzonder beter dan een 1080p-zender, hoe is dit toch mogelijk?

Bij 1080i is alles veel scherper dan bij 1080p.

Als ik op internet kijk, wordt 1080p de hemel in geprezen en wordt aangeraden op 1080p te kijken ipv 1080i terwijl ik duidelijk scherper beeld zie op 1080i.

 

Misschien heb ik een oogafwijking?

Wanneer je vraagt waarom iets zoveel slechter is, terwijl dat niet zo is, wordt de beantwoording van de vraag lastig.

Vandaar de vraag die ik stelde, en waarop nog geen antwoord is gegeven.

 

Op 26-10-2020 om 07:14, ceesv zei:

Eh, naar welke zender kijk je?

Op satelliet zijn er naar mijn weten geen 1080P zenders.

Alleen DVB-T2 zenders zijn in 1080P

 

Je monitor is native 1080P.

 

Verschil tussrn i en p is dat het ene interlaced is en p is progressief

Bij i vormen 2 halve beelden van 540 lijnen een volbeeld.

Bij progressief worden er 2 volledige 1080 lijnen frames in dezelfde tijd uitgezonden.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Sprietje zei:

 

Ik dacht dat ik met de tweede reactie op de vraag van topicstarter een duidelijk antwoord had gegeven <knip>

 

Vind ik ook hoor. Waar ik aan refereerde was deze opmerking:

 

Op 26-10-2020 om 22:16, Codx zei:

Echt niemand die een normaal antwoord kan geven op zijn vraag? <knip>

 

Gezien de ontstane verwarring kan ik alleen maar spijt hebben mijn reactie op deze manier begonnen te zijn. Ik herhaal nog maar eens dat ik het erg leuk vond alle reacties in dit topic te lezen. Zonder daar een onderscheidend waardeoordeel aan te willen koppelen.

aangepast door kwetal
onvolledig

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, iedereen bedankt voor jullie antwoorden.

En @kwetal je hoeft voor wat mij betreft geen sorry te zeggen.

Groetjes,

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...