Ga naar inhoud


condensator berekenen hoe zat dat ook al weer?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Ik gebruik een electrische sluitplaat om een deur af te kunnen sluiten en op afstand open te kunnen sturen als er een leverancier spullen komt brengen.

 

De sluitplaat op een simpele gelijkspanning aangesloten (trafo met gelijkrichter) maar als het stil is hoor je dat ding nu hinderlijk brommen.

Vroeger op school wel geleerd dat je dit kunt voorkomen door een condensator toe te passen maar hoe was die formule nu ook al weer?

De voedingsspanning is 24V (dubbel gelijkgericht) en mijn kleefmagneet trekt 350 mA.

Hoe reken ik nu uit hoe zwaar de condensator moet zijn om de rimpel af te vlakken?

Of is een 35V 4700uF tussen Plus en Min altijd goed?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Even googelen op afvlak condensator berekenen of op rimpelspanning berekenen.

 

Is voor mij ondertussen ook te lang geleden.

 

4700uF werkt denk ik ook prima.

 

Sluit wel een diode aan anti parallel over de spoel voor de tegen emk van zelfinductie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik uiteraard al gedaan maar kom allerlei formules tegen maar niet hoe je nu de waarde van de condensator kunt berekenen.

Er wordt dan over de rimpel spanning gepraat met een U max en een U gemiddeld maar die waardes heb ik niet.

Een andere forumule heeft het over een t maar is dat voor dubbel gelijkgericht dan ipv 50 Hz per sec nu 100Hz per sec ?

Vul ik nl. voor de t 0,02 of 0,01 in dan krijg ik waardes die volgens mij niet kunnen kloppen.

 

Het is voor mij ook al weer bijna 30 jaar geleden dat ik met dat soort berekeningen bezig was.

 

Diode zit in de kleefmagneet zelf dus dat probleem speelt niet.

 

Denk dat ik gewoon maar even wat condensatoren bestel en uit ga proberen wanneer hij het minst bromt :whistle:

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook gewoon een 7824 spanningsstabilisator nemen. Hiervoor zijn voor een paar euro kant en klare printjes te koop.

 

Je moet er overigens wel rekening mee houden dat als je 24 V AC gelijkricht en gaat afvlakken, de DC spanning ongeveer 1,4 * 24 V zal zijn.

 

mvg,

The Iron Maiden

aangepast door The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat een kleefmagneet (elektromagneet) geen mooie gelijkspanning hoeft, dus een kleine elco zal wel volstaan. Misschien komt de brom wel gewoon via resonantie, dus mechanisch via de bevestiging, zoals bv bij slecht gemonteerde trafo's of ballasten.

 

Mvg, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet meer "vlees" om de spoel op vast te zetten en deze zit met 2 dikkek schroeven vast in het kozijn (zijn ook niet meer gaten waar je een schroef in kunt draaien)

Voor de rest is het glas rondom dus verstevigen oid. zal niet gaan.

 

wat ik al wel ontdekt heb is dat hoe vlakker de spanning is hoe sterker de magneet is.

Met enkel gelijkrichting zit de deur wel vast en bromt hij flink maar is hij met wat kracht weer open te duwen, met dubbele gelijkrichting zit hij veel beter vast en bromt hij ook minder, zet ik er even een 470uF elco overheen dan wordt het brommen al wat minder en zit hij nog beter vast.

Dus even wachten tot de nieuwe elco's binnen zijn en dan nog even wat uitproberen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal heb je alleen spanning op de Elektische. Deuropener staan al hij ontgrendeld word,dus zonder spanning is hij dus vergrendeld.

De brom van de travo zul je niet met een elco kunnen oplossen ,deze word door het blikpaket vd travo veroorzaakt,evt in gieten in epoxy hars kan dit probeem verhelpen.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ik heb e.e.a een beetje door elkaar gehaald, maar dit is een kleefmagneet en die staat de hele dag onder spanning totdat wij de deur op afstand open sturen om iemand naar binnen te kunnen laten.

Spanningsloos kun je de deur gewoon openen maar met ingeschakelde spanning heeft deze kleefmagneet bij 24V DC een houdkracht van 1400 Kg.

Zet je dan ook eerst spanning op de magneet en doe je dan de deur dicht dan wordt je de deur uit de hand getrokken en sluit hij met een knal alsof er vuurwerk wordt afgestoken.

Maar als het meezit komen morgen de Elco's binnen en kan ik even wat uitproberen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vuistregel is 2200uF/A, bij een max. rimpel van 5V. (Zo even uit mijn hoofd). Dus als je een 2200uF gebruikt voor een max. belasting van 350mA, dan zal de rimpel lager liggen.

Een houdmageet kan prima werken op een lagere spanning, hij wordt alleen wat minder "sterk". Echter een hogere spanning zal hij niet leuk vinden... Dus je kan een aantal dingen doen; Zoeken naar een trafo van 18V en die gebruiken i.p.v. je huidige trafo, en dan afvlakken met een condensator van 2200 of 3300 uF, of je kan een grotere condensator pakken, en maar enkelfasig gelijkrichten. Dan zal de spanning wel een stuk lager worden (zeg 18-20V) maar de magneet zal hoogstwaarschijnlijk sterk genoeg blijven.

"Zoemen" van de magneet is over het algemeen geluid afkomstig van de lamellen in de magneet, of vanwege een luchtspleet tussen de magneet en de plaat die moet worden vastgehouden. Dus kijk ook even naar de uitlijning van de plaat t.o.v. de magneet...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...