Ga naar inhoud


Format van Hardeschijf in DVD/HD-recorder


MacZOB

Aanbevolen berichten

Dag beste forumdeelnemers.

Hopelijk kan iemand enig licht laten schijnen in de kwestie waar ik tegenaan kijk.
Heb/had een LG typenummer RH278H, dat is een combi DVD-speler/HD-recorder.
Die gaf begin deze maand in het display de melding "Please wait" en dat stond er na drie kwartier nog. Power down, tien minuten gewacht, power up, weer "Please wait" en dat bleef ook weer staan.
Na een wat moeizame c.q. langdurige Google zoektocht erbij uitgekomen dat er dan wat loos is of zou zijn met de oscillator voor de processor.
Tja, wat moet je dan? Toestel is minstens vijf jaar oud en de zaak waar ie ooit werd aangschaft bestaat niet meer en laten we wel wezen, dergelijke combi's zijn inmiddels niet meer echt van deze tijd. Okay, zolang ze het nog doen, gewoon blijven gebruiken, met name het DVD-deel en het bekijken van ooit opgenomen programmas en films, maar (laten) repareren, dat loont de moeite niet meer.
Idee: harde schijf eruithalen, overzetten in een kastje voor externe HDs, aansluiten op de computer en proberen wat er op de HD staat over te hevelen naar de comuter. Vervolgens besluiten of het zin heeft (delen van) de inhoud te converteren naar H264 .mp4.
Dat lukt een heel eind, maar niet volledig, want de computer (iMac) meldt dat de schijf niet kan worden gelezen en ik krijg de keuzes 'opnieuw formateren', 'negeren' of 'stoppen'.
Aan vier verschillende Windows machines (W-XP, W-Vista en W7) geprobeerd, die zien de schijf niet eens, maakte niet uit of het via het externe kastje werd aangesloten of rechtstreeks op de interne IDE-bus.
Aan een Linux machine geprobeerd, die ziet de schijf ook niet.
Kennelijk is er iets aparts aan de hand met de schijfindeling van de HD uit de LG.

Is er onder de deelnemers aan dit forum iemand die weet hoe dit zit, of nog mooier, die kan vertellen hoe je zo'n schijf wel toegankelijk maakt voor een computer? Maakt niet zoveel uit of dat MacOS-X, Windows of Linux is of wordt.
Alvast mijn dank voor het meedenken.

Met groet,

MacZOB

Link naar reactie
Delen op andere sites


bij winxp systeembeheer/schijfbeheer en daar die schijf opzoeken

dan partitie verwijderen en dan nieuwe partitie maken en format naar ntfs !! klaar !!

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij vroeg MacZOB hoe hij de inhoud van zijn schijf kon redden. Niet hoe hij de inhoud van zijn schijf definitief kan verwijderen. Heb je het bericht wel gelezen?? :crazy:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idee: harde schijf eruithalen, overzetten in een kastje voor externe HDs, aansluiten op de computer en proberen wat er op de HD staat over te hevelen naar de comuter. Vervolgens besluiten of het zin heeft (delen van) de inhoud te converteren naar H264 .mp4.

Dat lukt een heel eind, maar niet volledig, want de computer (iMac) meldt dat de schijf niet kan worden gelezen en ik krijg de keuzes 'opnieuw formateren', 'negeren' of 'stoppen'.

Aan vier verschillende Windows machines (W-XP, W-Vista en W7) geprobeerd, die zien de schijf niet eens, maakte niet uit of het via het externe kastje werd aangesloten of rechtstreeks op de interne IDE-bus.

 

lees goed wat er staat

 

hij wil het proberen voor te overhevelen

maar als dat niet lukt dan zal hij toch moeten formateren voor de schijf in de toekomst te kunnen blijven gebruiken

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

lees goed wat er staat

 

hij wil het proberen voor te overhevelen

maar als dat niet lukt dan zal hij toch moeten formateren voor de schijf in de toekomst te kunnen blijven gebruiken

 

Jij bent echt niet te geloven. Ga je nu beweren dat ik het niet gelezen heb?

 

Dat MacZOB de schijf kan formatteren zal hij zelf ook wel weten. Hij kan hem ook gewoon weggooien.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag beste blackeyes, psychosammie en youriy.

In elk geval mijn oprechte waardering voor het het meedenken.
Om elk eventueel misverstand voor te blijven: het is mijn bedoeling de hardeschijf waar het tot nu toe over gaat uit te kunnen lezen, respectievelijk toegankelijk te maken, respectievelijk mij toegang te verschaffen tot wat er op staat om de inhoud (wat er op staat) te kunnen zien. De hardeschijf gaan hergebruiken heeft absoluut geen prioriteit. Als je ziet wat je vandaag de dag voor 3TB betaalt, ga je toch niet meer aan de gang met een bejaarde IDE-schijf van, naar verhouding, geringe capaciteit.
Na wat ik al geprobeerd heb, meen ik te mogen stellen dat de hardeschijf een wat ongebruikelijke 'format' of indeling kent. Het is in elk geval NIET iets gangbaars zoals FAT16 of 32, exFAT, NTFS, HFS, HFS+, ext 2 of 3 of 4.

Ik sluit inmiddels niet (meer) uit dat LG een volkomen eigen indeling of format hanteert bij de hardeschijven in hun apparatuur.
Wellicht dat er via de Command Line Interface van UNIX nog iets te bereiken valt, maar daarvoor moet ik eerst m'n kennis van UNIX weer wat opfrissen.

 

 

Met groet

 

MacZOB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er eens naar gegoogled. Je ziet deze vraag vaker terugkomen voor HD recorders. Maar ben nog nooit een oplossing tegengekomen. Ben bang dat er niet veel meer te redden valt van je schijf.

 

Staan er veel belangrijke dingen op? Misschien zijn er alternatieve wegen om programma's / films te verkrijgen?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is raar dat men niet achter dat specifiek bestandsformaat kan komen middels zoeken op internet

let wel enkele zijn gebonden aan licenties en mogen daarmee uitlezen niet toestaan (digitaal copieren verboden)

is het een raw formaat wordt het erg lastig de juiste tools te vinden

ciao

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een idee om recovery software te gebruiken om te schuif uit te lezen. Aangezien de recorder zelf niet meer met de schijf overweg kan..misschien ergens corrupt of wat dan ook. Dan kun je hem op de computer natuurlijk ook niet zomaar uitlezen.

 

Kan verder geen tool aanraden, maar er is ontzettend veel beschikbaar voor hdd recovery.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook een probleem met externe harde schijf ,die na het formateren met m'n xtrend niet meer gezien werd door mijn Pc.

Met dit programmaatje kon ik gelijk mijn schijf weer benaderen,en weer formateren NTFS. daarna weer aan de xtrend 9000 gehangen en die zag hem ook gelijk weer.

Minitool Partition Wizard Home Edition.Heet dit programmaatje.

Maxdigital XP1000 - Wave.T90
T90: 28.2-23.5-19.2-16.0-13.0-9.0-4.8-0.8-5 west.
Xtrend et 9000HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste blackeyes, psychosammie, youriy, tonskidutch, jerpsx, rocketscientist, roelko en overige forum deelnemers, allemaal mijn oprechte dank voor uw meedenken.
Maar, helaas, de harde schijf uit de LG combi, blijft onleesbaar.
Ook via de command-line interface van UNIX valt er weinig van te maken.
Via die weg kom je wel te weten dat de sektorindeling afwijkt van wat er op maakt niet uit welk 'normaal' computerplatform, gebruikelijk is, voorkomt of gebruikt wordt.
Dus niets wat in de windowswereld voorkomt, niets uit de UNIX, Linux of MacOS wereld. Via een diskeditor de zaak bekijken, doet vermoeden dat de 'bootsector' absoluut niet op een 'normale' of gebruikelijke plaats ligt, althans, via de editor kijken op de plaatsen waar je die eventueel kunt verwachten, levert helemaal niets op wat je als een bootsector herkent.

Het enige wat ik er nu nog van wil zeggen: dit is pure pesterij van LG en al die firmas die dergelijke stunts uithalen. Welke en/of wiens belangen worden ermee gediend? Of anders geformuleerd: op welke manier draagt dat ontoegankelijk maken van zo'n harddisk bij aan de maatschappelijke vooruitgang?
Maar ja, op die manier kun je je ook afvragen wat we eigenlijk aan 'investment bankers' hebben.

Voor wat betreft de hardeschijf uit de LG, ik gooi de handdoek in de ring.
Nogmaals mijn dank voor uw hints, tips en meedenken.

Groet,

MacZOB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een van de redenen voor dit soort praktijken is om het verveelvoudigen van Content te voorkomen.

Het is een soort capitulatie van de industrie tegen het dreigen met juridische procedures door onder meer "Hollywood"

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag beste forum deelnemers.
Soms kom je via onverwachte wegen op een besluit terug.
Het besluit: de handdoek in de ring te gooien.

Aanleiding: een kennis van mij die vroeg: '… zeg, weet jij wat van een DMN8653…..'
Normaal geef ik dan als antwoord: Google is your friend.
Maar ja, bij mijn zoektochten inzake het fileformat van de hardeschijf in de LG-combi, liet Google me toch aardig in de steek, ik word wat voorzichtiger met de opmerking Google is your friend.
In plaats daarvan laat ik de zoekfunctie op m'n computer eens zoeken naar DMN8653 en laat daar nou een verwijzing opduiken naar een ooit eerder gedownloadde .pdf over de die bewuste DMN8653. UIt dat pdfje blijkt dat het om een HDD/DVD recorder processorchip gaat. Kennelijk ben ik daar ooit bij uitgekomen omdat die in de LG-combi zit.
Dan toch Google maar eens opnieuw aan het werk gezet met DMN8653 als zoekterm. En verdomd zeg, op pagina drie van de zoekresultaten een verwijzing naar een Frans forum over het recupereren van data op een HD uit een LG naar een PC.

forum.hardware.fr/hfr/VideoSon/Materiel/topic-from-recup-sujet_108166_1.htm

Er blijkt een Rus te zijn die heeft uitgezocht hoe dat moet. En jawel, er wordt door LG inderdaad gebruik gemaakt van een heel aparte filestruktuur en sectorindeling. Die Rus heeft een programma geschreven wat voor de vertaalslag zorgt, zodanig dat  een dergelijke HD in een extern USB-kastje of in de computerkast aan de interne bus op de plaats van de CD/DVDdrive, toch door o.a. W-VISTA kan worden 'gelezen'.
Zullen we dus maar eens gaan proberen. Eerst iemand met een Windows computer in mijn omgeving zien te vinden die bereid is dit experiment aan te gaan, want op een Mac 'loopt' dat programma niet.
Ik houd u op de hoogte.

Verdere links inzake:

from-hdd-lg-to-pc.narod.ru
http://ifndef.altervista.org/index_eng.html

Met groet

MacZOB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...