Ga naar inhoud


Intern sharen via CCcam


Donkeyman
Ga naar oplossing Opgelost door Jürgen,

Aanbevolen berichten

Ik heb begrepen dat het mogelijk is om intern te sharen met cccam en zou graag willen weten hoe je zoiets realiseert.

In de huiskamer staat een Solo 2 met VTI 6.0.0 en in de slaapkamer een Sol met PLI 3.0.

Ik zou graag gebruik willen maken van de smartcard van de Solo 2 in de slaapkamer, zodat ik niet meer dubbel hoef te betalen.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Dit is wel een heel kort door de bocht antwoord, althans zeker voor iemand die hiermee nog totaal onervaren is.

Ik kan dit beamen want ook ik kreeg 2 jaar geleden dergelijke adviezen maar moest nogal wat uitzoeken voordat ik het allemaal een beetje begreep en tot het uiteindelijk probleemloos functioneerde.

Misschien ligt het aan de leeftijd dat ik het allemaal niet meer zo snel kan volgen maar het bovenstaande advies / antwoord draagt daar zeker niet veel aan bij.

 

Ik geef toe dat het configureren eigenlijk ook niet veel voorstelt maar dat is met alles zo als je het eenmaal weet.

 

Hierbij een beknopte How-To om het gevraagde resultaat te bereiken.

Dit is gebaseerd op het interne sharen van eveneens 2 VU+ SOLO2, beiden met VTi.

 

Ik ga nu voor het gemak ervan uit dat er nog totaal geen kennis aanwezig is zoals b.v. ook voor diegenen die net nieuw op dit terrein binnenkomen, dus voor sommigen zal er wat teveel zijn beschreven maar beter teveel dan te weinig.

Het onderstaande is gebaseerd op een VTi installatie maar zal voor andere images niet veel afwijken.

Deels kun je hiervoor ook gebruik maken van de How-To Installatie VTI bovenin van dit forum.

 

Stap 1.

Installeer op beide boxen en voor zo ver nog niet aanwezig CCCAM 2.3.0

Druk hiervoor 2x op de blauwe toets, je zit nu in het VTI Panel, dit kan natuurlijk ook via het Menu.

Kies nu VTI Software Manager - Softcams

Browse totdat je CCCAM2.3.0 ziet (Let op! alleen die zonder enige verdere toevoeging)

Selecteer deze optie en klik achtereenvolgens op de toetsen Groen - Geel - Groen

CCCAM 2.3.0 wordt nu geïnstalleerd.

Herstart de GUI zoals wordt voorgesteld.

 

Nadat de ontvanger weer is opgestart druk wederom 2x op de blauwe toets

Kies nu VTI CAM Center

Als alles goed is geïnstalleerd zie de optie CCCAM 2.3.0 staan

Druk nu op de Groene toets (Start CAM)

De softcam wordt nu gestart, gevolgd door een groen vinkje en als aan alle overige condities zoals schotel afstellingen, zenderlijst, etc. is voldaan en er een goede geactiveerde CD smartcard in één van de cardreaders zit, zal je beeld op de gecodeerde CD kanalen moeten krijgen.

 

Tot nu toe is het een standaardconfiguratie om überhaupt de gecodeerde CD kanalen te kunnen ontvangen.

 

Stap 2.

De CCCAM configuratie files aanmaken.

Ik gebruik nu hiervoor ook het voorbeeld zoals door de TS is gevraagd.

Dus de SOLO2 in de slaapkamer is de kaartserver en de SOLO2 in de huiskamer is de client.

Uiteraard mag dit ook andersom maar dan moet je de hieronder beschreven procedure ook andersom toepassen.

 

Open de onderstaande link, download de 2 mappen (HK en SK) naar jouw PC / Laptop of MAC.

 

https://www.dropbox.com/sh/9avcsdj928fwko4/fakO3IESHa

 

Gebruik een echte Tekst editor, dus b.v. geen Word en open en wijzig de cccam.cfg uit de map huiskamer als volgt:

 

Wijzig het daar vermelde IP-nummer in het IP-nummer welk op de SOLO2 van de slaapkamer in gebruik is.

 

De cccam.cfg van slaapkamer blijft ongewijzigd.

 

Het is aan te bevelen om het Ip-nummer van de SOLO2 van de slaapkamer vast te zetten want als die onverwacht wijzigen zal het sharen niet meer functioneren

 

Om het simpel te houden, gebruik (installeer) op jouw WIN PC / Laptop of MAC een FTP programma zoals b.v. FileZilla of Total Commander en test of je verbinding met de beide SOLO2 kunt maken.

Ik ga er vanuit dat het gebruik maken van een FTP programma geen probleem moet opleveren.

 

Stap 3.

Ik ga nu verder met het gegeven dat in de SOLO2 van de slaapkamer een CD smartkaart in één van de beide kaartlezers is geplaatst en er beeld via de CD (HD) kanalen beschikbaar is.

Het is de bedoeling dat deze kaart ook op de SOLO2 in de huiskamer beschikbaar wordt gesteld.

Of in de SOLO2 nu een al dan niet ook een CD smartkaart zit is verder niet belangrijk.

 

Slaapkamer

Maak via het FTP programma een verbinding met de SOLO2 SK

Ga in de kolom van de SOLO2 naar de map /etc/

Ga in de kolom van de PC / Laptop naar de map waar de gedownloade map van de slaapkamer is geplaatst

Kopieer de daarin aanwezige file cccam.cfg naar de map /etc/.

Mocht die al aanwezig zijn overschrijf die dan.

 

Herstart de SOLO2 (optie STB herstarten) en controleer of je nog steeds alle kanalen kunt ontvangen.

 

Huiskamer

Maak via het FTP programma een verbinding met de SOLO2 HK

Ga in de kolom van de SOLO2 naar de map /etc/

Ga in de kolom van de PC / Laptop naar de map waar de gedownloade map van de huiskamer is geplaatst

Kopieer de daarin aanwezige file cccam.cfg naar de map /etc/.

Mocht die al aanwezig zijn overschrijf die dan.

 

Herstart de SOLO2 (optie STB herstarten).

 

Resultaat

Als het goed is zou je op de SOLO2 van de huiskamer nu ook alle zenders ontvangen die je op de SOLO2 van de slaapkamer kunt ontvangen.

 

Voor een eventuele controle hier ook nog een hulpmiddel (CCCAM info v1.3c) zodat je de configuratie kunt bekijken.

 

Ga op de SOLO2 huiskamer via 2x blauwe toets naar VTI Software Manager - Applicaties en browse daar naar cccaminfo.

Installeer deze via het indrukken van de toetsen Groen - Geel - Groen en hertstart de SOLO2.

 

Druk hierna op de blauwe toets en kies de optie CCCAM Info.

Kies optie 3 (Server) en dan zou het IP-nummer van de SOLO2 slaapkamer boven in beeld moeten komen met daar voorafgaand een groen rondje.

Als dit het geval is de verbinding correct, zo niet dan wordt het zoeken geblazen.

Succes ermee.

 

Dit is de meest simpele en werkende configuraties en uiteraard zijn correcties en aanvullingen welkom.

 

 

  • Like 2

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ga ik z.s.m. mee aan de slag. In ieder geval heel erg bedankt Jürgen!

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele tijd lopen experimenteren, maar helaas lukt het nog steeds niet om de smartcard te sharen.

Dat heeft er waarschijnlijk mee te emaken dat ik op de slaapkamer een Solo gebruik ipv een  Solo2.

Ook gebruik ik voor deze ontvanger Open PLi, want VTI 6.0.1 draait erg moeizaam op de Solo.

aangepast door Donkeyman

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theoretisch moet het volgens mij niets uitmaken welke SOLO(2) of welke Image jij gebruikt want CCCAM wordt in feite door beide SOLO's en Images ondersteunt.

 

Ik weet  niet wat je nu allemaal hebt gecontroleerd maar het is wel handig om op te geven wat nu wel en wat nu niet functioneert.

 

Draait op beiden nu CCCAM dus kun je op beide SOLO's zien dat CCCAM actief is?

Ik weet helaas niet hoe je dit in OpenPLi kan zien.

 

Zijn beide SOLO's goed met het interne netwerk verbonden dus hebben beide een IP-nummer uit dezelfde range van jouw netwerk router verkregen?

Kun je de IP-nummer van beide SOLO's vanuit jouw PC / laptop pingen om zeker te zijn dat de SOLO's elkaar kunnen vinden?

 

Zo niet dien je dat eerst op te lossen maar daarover later eventueel meer.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Vu-plussers, als ik het zo lees moet het toch kunnen lukken. De IP adressen zijn vast: 192.168.178.46 en 192.168.178.47

Mijn satelliet avonturen worden nu wel wreed verstoord door mijn binnenkort losbarstende vakantie.

Als ik terugkomen en het water tegen de ramen gutst ga ik verder met deze puzzel.

In ieder geval bedankt tot nu toe.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Inmiddels ben ik er toch in geslaagd om de smartcard te delen tussen de Solo2 en de Solo en dat dankzij de glasheldere uitleg van Jürgen.

Toen het niet meteen wilde lukken heb ik het eigenlijk laten liggen, maar mijn ergernis over het smartcard beleid van Canal Digtaal won het toch van mijn vrees voor software complicaties.

Ik ben nu erg tevreden over hoe al mijn satelliet apparatuur nu uitstekend met elkaar communiceert. 

De mooie zenderlijsten van Hans maken de boel helemaal compleet!

 

Sat4all-mensen, bedankt!

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het heeft bij mijn een tijdje geduurd, maar momenteel heb ik mijn twee VU+ Solo2 in het netwerk en kan ik bijvoorbeeld opnames van de schijf van mijn ene Solo op de andere Solo bekijken en omgekeerd, wel prettig.

 

Wat mij echter nog niet lukte, is de interne cardsharing in te stellen. Ik gebruik hiervoor CCCam 2.2.1 omdat 2.3.0 niet werkt, maar neem  aan dat dit niet het probleem is.

 

Jammer genoeg kan ik het bestandje dat Jürgen ter beschikking stelde, niet meer downloaden, dus hierbij de vraag aan Jürgen om dit alstublieft  (svp :) ) nog eens op het net te zetten.

 

Vriendelijke groet en beste wensen aan iedereen voor 2014.

aangepast door Vivaldi

2 x VUO+Solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...