Ga naar inhoud


Zwakker signaal op vrije tuner tijdens opname


Pletskop

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Waarschijnlijk heb ik dit probleem al langer maar het is me beginnen opvallen sinds TVL een aantal zenders terug naar 19,2 heeft gebracht waar ik zowiezo al een zwakker signaal had.

 

Het fenomeen dat ik vaststel is dat als er een opname loopt op de éne tuner, de signaalsterkte van de andere tuner met ongeveer 1-1,5 db verzwakt. Stop ik de opname - en wordt er derhalve maar één tuner gebruikt - dan keren de waardes terug naar "normaal". Wat er met de tuner die opneemt gebeurt kan ik niet zien maar als ik de opname herbekijk zie ik geen artifacts.

 

Mijn opstelling omvat een Triax78, 4 Alps quad LNB's (waarvan 2 uitgangen in gebruik) gekoppeld aan 2 disecq-switches die naar de satbox leiden. De configuratie van tuner B wordt overgenomen van tuner A.

Ik gebruik OpenPli met kernel 3.1.1 en de laatste firmware versie van 4-9-2013.

 

Zijn er nog mensen met dit probleem?

Ik weet dat een beter uitlijning van Astra1 het probleem ook zal "verminderen" maar ik had toch graag eerst begrepen hoe het komt dat er zich een verzwakking van het signaal voordoet bij gebruik van beide tuners tegelijk.

 

Peter

 

 

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Hoe heb je geconstateerd dat het signaal zwakker zou zijn geworden?

Wat is de absolute waarde van het signaal op dat moment?

 

Bedenk dat interne meters van ontvangers het MF signaal als een relatieve waarde aangeven, en niet geijkt zijn.

 

Wat voor merk Disecq schakelaar gebruik je eigenlijk?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zet je vu es uit en sluit de tuner A aan op de kabel van tuner B en andersom en kijk es of die waarde niet meteen al lager is?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet je vu es uit en sluit de tuner A aan op de kabel van tuner B en andersom en kijk es of die waarde niet meteen al lager is?

 

Had ik al gedaan want ik dacht eerst dat het aan de kabel lag. Maar de waarden blijven hetzelfde - ook als ik de kabels omwissel.

 

Peter

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb je geconstateerd dat het signaal zwakker zou zijn geworden?

Wat is de absolute waarde van het signaal op dat moment?

 

Bedenk dat interne meters van ontvangers het MF signaal als een relatieve waarde aangeven, en niet geijkt zijn.

 

Wat voor merk Disecq schakelaar gebruik je eigenlijk?

 

Ik stel dit vast door eerst een opname te starten. Daarvoor neemt hij tuner A. Als ik nu afstem op een andere TP dan gaat hij tuner B nemen. Via de info-knop in OpenPli, kan ik zien welke tuner er actief is en wat de signaalsterkte is.

 

Het signaal verzwakt met ongeveer 1db. Dit doet zich voor met alle TP en alle satelieten (astra1 & astra3).

 

Mijn disecqs zijn goedkope Chess 4-1 switches.

 

Groetjes,

 

Peter

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En als je dan een kabel lostrekt, gaat het signaal op de andere tuner dan weer omhoog?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je dan een kabel lostrekt, gaat het signaal op de andere tuner dan weer omhoog?

 

Moet ik zeker proberen. Ben vandaag niet thuis maar probeer het morgen wel.

Je bedoelt toch:

(1) een opname starten (op tuner A)

(2) afstemmen op een andere TP (tuner B)

(3) de kabel van tuner A lostrekken

(4) zien of het signaal op tuner B dan terug omhoog gaat

 

Peter

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, op die manier, dan kan je zien of door het bij of afschakelen van een tuner het uitgangs signaal van de LNB/Switch belast wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pas op met coax loshalen, terwijl er stroom op de VU+ staat...

 

zelfs bij twee verschillende VU's kan het signaal anders weergegeven worden,

zelfs bij twee tuners onboard of ingebouwd kan het signaal anders weergegeven worden, dat is bekend hoop ik

 

is er een probleem met 1dB, dacht het niet.

ciao

Le Premier Jour

Étienne Daho

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...