Ga naar inhoud


DAB+ in Doha, Qatar met 10 zenders


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Hallo, ik zit hier in Doha in een hotelkamer en doe voor de lol een scan op mijn Pure ONE mini en tot mijn verbazing ontvang ik 10 DAB+ zenders. Ze heten QMC CH1-CH10. Op CH7 zit een zender met westerse pop muziek die wel aan te horen is. Dus mijn avond kan niet meer kapot. :D

Volgens mij is Qatar het enigste land in de Gulf en de GCC dat DAB+ in gebruik heeft.

QMC betekend Qatar Media Cooperation.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik woon in de Emiraten. Ben hier voor mijn werk. Hier een foto van één voor de zenders: QMC CH7. Dat is die zender met veel westerse pop muziek. Veel in het Frans. Ik denk dat het voor de Maghreb expats bedoeld is. Het signaal is zwak. Eén, soms 2 streepjes terwijl ik op de bovenste (9de) verdieping van het hotel zit. Horizontale polarisatie.

 

post-52831-0-71526000-1378318482_thumb.jpg

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nu in Europa. Het ensemle heet QMC CH1 tot en met QMC CH10.

Ik denk dat het nog in een eerste testfase is. Op het www is er erg weinig tot niets over te vinden.

Bitrates? Geen idee. De volgende keer neem ik mijn NOXAN DAB-stick wel mee. Daar kan je dat allemaal prima mee zien.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, het zou wel leuk zijn als je die Noxon mee zou nemen inderdaad. Ben erg benieuwd. Hopelijk kun je wat leuke screenshots er van nemen.

 

Overigens zijn die QMC CH1 t/m QMC CH10 namen van afzonderlijke radiostations. Al die radiostations samen zullen op één ensemble zitten met een eigen (overkoepelende) naam. In Nederland zitten bijvoorbeeld Radio 1, Radio 2, 3FM, FunX etc. allemaal samen op het ensemble 'Publieke Omroep'.

 

Zo'n Noxon kan dat wel weergeven. Dan staat er "Ensemble: XXX, Qatar" met daaronder op een aparte regel de naam van het radiostation. Zoals er hier DR Deutschland staat.

aangepast door EricD
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Je bent zeker nog niet in Qatar geweest? Ik ben benieuwd naar de bitrates, de naam van het ensemble, of de stations nog steeds QMC CH1 t/m QMC CH10 heten etc.

 

Met dat soort stationsnamen lijkt het een testopstelling en ben dus wel benieuwd of het nu uit de testfase is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk over ca. 4 weken weer.

Ben nu in Duitsland en lig met mijn gezondheid te stoeien. Maar alles komt goed... :D :D

Heb het ergste achter de rug. :D

Kamelenallergie? :grin:

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...