Ga naar inhoud


DAB+ ervaringen


sattools

Aanbevolen berichten

Sinds enige tijd is het VCR (Commerciële omroepen) pakket op kanaal 11C 'landelijk' on-air gegaan en sinds enkele weken ook het NPO (Nederlandse Nationale Publieke Omroep) op kanaal 12C. Nu heb ik voor in de auto een Caliber PMT 700D (Nederlands fabricaat) gekocht. Ten eerste valt mij op dat er een hele lange draadantenne bij zit. Niet gemeten maar minstens 2m, en in de handleiding staat dat het laatste stuk tussen zeg achteruitkijkspiegel en zijkant van de voorruit horizontaal bevestigd moet worden. Hierbij heb ik al twee vragen.

 

1. is >2m niet erg lang voor 174-239 Mhz.

2. In Nederland wordt DAB verticaal gepolariseerd uitgezonden, dan is een horizontale bevestiging toch niet correct?

 

Tenslotte valt mij op dat ik in Den Bosch maar één pakket kan ontvangen, dat van de NPO en dan nog met veel moeite en geluk (maw. meer mute dan ontvangst). Het VCR pakket wat 'landelijk' zou moeten zijn ontvang ik totaal niet in Den Bosch, en het NPO pakket zou nog niet op volle sterkte zijn, maar dat 'zie' ik wel. Dus ik ben toch eigenlijk wel benieuwd naar DAB+ ervaringen uit de regio Den Bosch of andere deze situatie herkennen. Ik sluit niet uit dat die Caliber wellicht een ongevoelige miskoop is...

 

Ik hoor graag jullie bevindingen, zeker ook de 'in car' oplossingen voor autoradio's zonder DAB+.

Ter info de manual van de Caliber 700D:

http://webshop.caliber.nl/media/Manuals/PMT700D_Full-Manual.pdf

Mut@nt HD2400 met 1x sat en 3x cable met Ziggo, 1TB HDD op OpenPli 4.0 met Oscam.

Azbox HD Premium+ met 1x cable met Ziggo en 1x sat, 500 GB HDD op E2 met Oscam.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan je verhaal wel enigszins bevestigen, 20 KM noord is het signaal van de NPO keihard en de commerciele komen maar net door en dat met een sangean radio met een fatsoenlijke verticale antenne.    Als ik de antenne horizontaal houd ontvang ik alleen nog NPO

 

Geluidskwaliteit vind ik persoonlijk erg bagger tov FM.  Dof gewoon dus bitrate moet echt hard omhoog anders gaat dit nooit wat worden.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

De netwerken zijn/worden opgezet voor outdoor ontvangst. Met een draadje in de auto, die ongetwijfeld gecoate ramen heeft gaat dat niet lukken. Waarom gebruik je voor je FM ontvangst in de auto een buitenantenne en verwacht je dat je met een draadje in de auto een goede DAB+ ontvangst? Ik kan dat maar moeilijk begrijpen. 

Ook voor DAB+ hoor je een buitenantenne te gebruiken. Of zeg je nu dat beide netwerken slecht zijn in hun dekking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment kun je rustig stellen dat beide netwerken slecht zijn in hun dekking. Alleen KPN is voor de NPO nog druk bezig met de opbouw, maar het netwerk van de VCR gebouwd door broadcast partners zou al af moeten zijn dus die doen het helemaal slecht.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdjeKroketje: Ik zal niet ontkennen dat een antenne OP de auto beter zal werken dan een antenne IN de auto, maar wat jij schrijft over dat de netwerken opgezet zijn voor outdoor ontvangst is niet juist. Men zou nu in die fase moeten zitten, waarna tenslotte overgegaan word naar fase 3 ofwel indoor ontvangst in 2014/2015. Dat zou ook geleden voor de VCR, maar hier is versneld gebouwd, en nu is de vraag, is het ook echt af, zo ja, dan is het diep triest. Zo nee, dan moeten we nog even afwachten. 

 

Overigens heb ik de Caliber ook op zolder geprobeerd, daar ontving ik de VCR wel. Zowel NPO als VCR kwamen op de schaalverdeling van de Calibers welke uit 3 streepjes bestaat uit op 2 en soms ook net geen 2. Dus hogerop werkt het al een stuk beter dan op de grond.

aangepast door sattools

Mut@nt HD2400 met 1x sat en 3x cable met Ziggo, 1TB HDD op OpenPli 4.0 met Oscam.

Azbox HD Premium+ met 1x cable met Ziggo en 1x sat, 500 GB HDD op E2 met Oscam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog gekker, blijkbaar is de parkeerplaats bij mij thuis een soort blindspot. Een stuk verderop in de straat werkt het NPO pakket wel, nog een paar 100m verder zelfs ontvangst van het VCR pakket in de auto. Ik ga er vanuit dat nog wat gesleuteld moet worden aan de sites van de zenders, tenslotte gebeurt dat ook nog dagelijks aan de FM zenders. Optimale ontvangst van DAB+ is tenslotte makkelijker te regelen dan optimale ontvangst van die honderden FM zenders.

Mut@nt HD2400 met 1x sat en 3x cable met Ziggo, 1TB HDD op OpenPli 4.0 met Oscam.

Azbox HD Premium+ met 1x cable met Ziggo en 1x sat, 500 GB HDD op E2 met Oscam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...