Ga naar inhoud


NAS aansluiten op VU+


flashcs

Aanbevolen berichten

Hallo,  ik weet niet of ik dit in het juiste topic post,  anders mag de moderator het uiteraard verplaatsen.

 

mijn bedoeling is om een Omninas KD20  Nas aan te sluiten zodat ik opnames op kan slaan op de NAS.

 

- Er is een bestaand bedraad en wifi netwerk in huis

- alle apparaten hebben de zelfde groepsnaam en zijn op de PC onder Netwerk zichtbaar en ook benaderbaar.

 

in de VU duo bevind zich nog een HDD waarop ik thans de opnames op sla.

op mijn tweede box boven (gigablue quad) zit geen HDD en wil ik ook zo installeren dat deze de opnames ook opslaat op de NAS.

 

Uiteraard ben ik zelf al een tijdje aan het stoeien geweest, met als enige resultaat dat de vu duo steeds vast loopt.

 

alvast dank !

Vu+ Duo  / Gigablue quad / Maximum AMBQ 24 duo-lnb quad /  Triax 88 cm / 2x Philips HDTV Ambilight

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

het hangt een beetje van je software af die je hebt draaien op je vu. Ik gebruik zelf vti, daar zit in menu / setup / network een netwerk browser waarmee je met de afstandsbediening gewoon kan browsen door je netwerk. Dan klik je je nas aan, dan een cifs share of nfs share (al naar gelang je nas is ingericht) aan, en geeft aan dat je het ding wil mounten. Als extra optie heb je de mogelijkheid om dan zo'n share te gebruiken voor opnames "als interne" harddisk.

 

Ik heb zelf zo mijn uno aan mijn duo2 geconnect zodat als ik een tuner te kort komt ik de uno aanzet en dan de opname kan opslaan op de interne disk van de duo2. Als je al een disk in je duo hebt zitten weet ik niet of het goed zal gaan om een share op te geven als interne disk, maar da's een kwestie van uitproberen.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet wel niet op de nas,via NFS toegang te geven op de gebruikte map(pen).Het is niet,omdat je via windows toegang heb tot deze mappen,dat je toegang hebt,tot deze mappen via NFS.Dat was wel zo,bij mijn qnap,en ik heb diverse instellingen,bij welke dat er wel en geen toegang mag zijn.Ik gebruik een vu duo,met pli 3.0.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

 

bedankt voor de reacties,  ik gebruik inderdaad PLi.  Als ik in de VU+  in de netwerkbrowser de NAS schijf wil toevoegen/delen

dan geeft de box aan dat hij de netwerkinstellingen gaat maken en vervolgens blijft deze melding staan en verder gebeurt er niets.

 

Ik ga nu eerst trachten om de NAS schijven toegang te geven via NFS !

 

Mvg

 

Gerard

Vu+ Duo  / Gigablue quad / Maximum AMBQ 24 duo-lnb quad /  Triax 88 cm / 2x Philips HDTV Ambilight

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke router gebruik je?want bepaalde modems,geven geen ondersteuning voor NFS share,en dan heb je pech.

Ondanks dat je de nas ziet,wil dat niet zeggen,dat de router dit ondersteund.Mijn kameraad met een kabel wifi modem van onze kabelaar,kan het ook niet gebruiken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

je hebt je router niet nodig voor nfs of cifs te sharen, alleen de switch van je router. Je nas staat immers in je eigen lan.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier is een handig > tooltje < beschreven om via de PC op de VU+ een NAS aan te koppelen

in het forum kun je die downloaden voor windows PC of linux PC zie de link

 

maar via de initiele menu's in Openpli gaat dat natuurlijk ook

let wel op de term: harddisk vervanging /harddisk replacement (dus zonder hdd in VU+ wordt dat) neen /no

 

ook al vond ik een erg uitgebreide review van de Omninas KD20 bij tante google

daarin stond niets over NFS shares en desbetreffende veiligheid (IP-VU+ toevoegen in die nas menu's voor NFS gedeelde mappen)

 

succes

aangepast door Tonskidutch

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

 

bedankt voor de reacties,  ik gebruik inderdaad PLi.  Als ik in de VU+  in de netwerkbrowser de NAS schijf wil toevoegen/delen

dan geeft de box aan dat hij de netwerkinstellingen gaat maken en vervolgens blijft deze melding staan en verder gebeurt er niets.

 

Ik ga nu eerst trachten om de NAS schijven toegang te geven via NFS !

 

Mvg

 

Gerard

k heb verleden week een nas toegevoegd aan mijn netwerk en had ook wat problemen door onkunde .Ik heb het aan de praat gekregen op een nfs verbinding wat nu prima werkt . Probleem was het ip nummer met de ip range deze moet toegevoegd worden .(voorbeeld ip nummer --168.234.3.0/24 - zo moet hij er ongeveer uitzien --dit is een gefingeerd nep nummer ).0/24 is wel belangrijk dus de ip range.

Draai je zonder HDD in je tuner en wil je daarvoor je nas gebruiken moet je JA zeggen bij HDD vervanging met nee gaat hij zoeken naar een HDD in je tuner die er vervolgens niet is dit zie je als je hem wilt mounten in je netwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hotzenklotzer,  ik denk dat het ip adres in mijn geval al goed is,  immers ik vind de NAS terug in mijn netwerk op de PC en de VU vind de nas terug als ik in de box naar netwerkverbindingen laat zoeken.

 

verder had ik niet gekozen voor vervangen van de HDD in de VU omdat ik dacht dat dat ik bij het instellen van een opname zou kunnen kiezen. 

 

dat ga ik dus eerst wijzigen.  @ tonsky bedankt voor de link,  alleen ik heb open pli kan ik het dan toch gebruiken die uitleg ?

 

mvg

 

Gerard

Vu+ Duo  / Gigablue quad / Maximum AMBQ 24 duo-lnb quad /  Triax 88 cm / 2x Philips HDTV Ambilight

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, de uitleg kun je zeker gebruiken. (het was een tip voor iedereen)

 

omdat we eigenlijk drie methodes kennen om aan te koppelen op externe media (servers)

- netwerkbrowser methode > automount.xml

- auto.network methode (dus ook de autofs assistent)

- de fstab methode (enkel voor 24/7 servers)

 

 

als je NAS altijd ingeschakeld is, 24 hours / 7 days kun je met de netwerkbrowser gewoon aan de slag

 

koppel je aan apparatuur aan die soms uitgeschakeld zijn (zoals windows PC of de stroom-spaar-freak met NAS) is de auto.network methode beter (daar de receiver dan niet blijft hangen wegens een timeout indien de mount = aankoppeling niet aanwezig is)

 

voor NFS verbindingen per IP adres is meestal een specifiek menu in de NAS om het IP-adres dat ervan gebruik wilt maken toegang te geven ("security" NFS exports)

 

ciao

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

 

probleem is dat mijn netwerk geen gigabit is,  dus te traag om vanaf de nas te streamen denk ik,  maar kun je de nas dan wel gebruiken voor opnames ?

Vu+ Duo  / Gigablue quad / Maximum AMBQ 24 duo-lnb quad /  Triax 88 cm / 2x Philips HDTV Ambilight

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn NAS is 10/100/1000 Mbit

die van jouw ook volgens specificaties

met de duo en de ultimo dus 100 Mbit werkte alles PERFECT om te streamen

met SD zenders en met HD zenders (geen enkele moeite)

 

streamen en of opnemen/afspelen zijn twee begrippen die men vaak verwisselt of in de verkeerde context gebruikt

 

jij kunt je NAS prima gebruiken aan de DUO

voor opnemen/afspelen

MP3 weergave

M4A weergave

Mediacontainers weergeven

etc.

 

zelf heb ik wel alles via een 10/100/1000Mbit switch lopen (dus niet aan via de router, die hangt er ook aan)

aangepast door Tonskidutch

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

overigens heb ik modem dat tevens router is,  een belgacom bbox.

 

vanuit dit modem loopt een kabel naar een switch/hub waarop de pc's  en de nas zijn aangesloten.  Deze switch/hub  (ik weet het verschil niet)  is 10/100  snelheid.

 

ik heb dit zo moeten doen omdat er op het modem/router maar twee netwerk uitgangen zijn.  De anderen zijn voor TV en telefoon.

Vu+ Duo  / Gigablue quad / Maximum AMBQ 24 duo-lnb quad /  Triax 88 cm / 2x Philips HDTV Ambilight

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...