Ga naar inhoud


4G of 5G en de levensduur van die netwerken.


Aanbevolen berichten

Hoi,

ik heb zelf een oudere LTE / 3G smartphone met BEN simmetje.

Nu begreep ik dat 3G al bij enkele providers uitgeschakelt gaat worden en 4G ook niet meer zo lang zal ondersteund worden.

 

Is daar meer betrouwbare informatie over bij een van jullie.

 

Ook bepaalde verificaties werken niet meer op oudere toestellen omdat de netwerken die veiligheid niet waarmaken, lees ik.

Hoe zit dat dan met mijn dubbele verificatie betreffende DIGID en Banking?

 

ciao ciao

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


4G zal je smartphone nog wel overleven.

Op vele  plaatsen is er zelfs nog been 5G.

 

Zou het niet eerder je verouderde Android versie op je smartphone  zijn die problemen geeft,met bepaalde apps?

 

Op mijn tablet zijn er ook bank apps die niet meer werken wegens een te oude Android  versie.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo bekeken is android 9.x nog actief en als ik dan een nieuwer model moet gaan nemen zijn die met 5G netwerk toch heel veel duurder.

Voor een model met 4G en android 13 betaal ik onder de 200€.

Hoelang is een chinees.

Hoe lang heb ik er profijt van?

De huidige telefoon is al 6 jaar oud.

 

bedankt voor je antwoord @jeevanhoof

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ja zo bekeken is android 9.x nog actief en als ik dan een nieuwer model moet gaan nemen zijn die met 5G netwerk toch heel veel duurder.

Voor een model met 4G en android 13 betaal ik onder de 200€.

Hoelang is een chinees.

Hoe lang heb ik er profijt van?

De huidige telefoon is al 6 jaar oud.

 

 

Alles gaat steeds sneller, ze willen eigenlijk dat je elke 2 jaar een nieuwe telefoon koopt. 3G is hier al een jaar geleden uitgeschakeld maar 4G blijft hier in iedergeval nog een hele tijd bestaan en dat zal in Nederland niet anders zijn.

 

Ik zelf wacht altijd tot ik een nieuwe telefoon moet kopen, dit wanneer belangrijke apps/functies niet meer ondersteund worden.

 

Zolang alles het nog doet vind ik het prima en een nieuwe telefoon heb je dezelfde dag nog in gebruik als dat moet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zolang het werkt, werkt het.

Op de dag dat het niet meer werkt kan je altijd nog een nieuwe telefoon aanschaffen.

 

Wanneer 3G afgeschakeld wordt, valt je toestel terug naar 2G.

Je kan dan met gereduceerde snelheid nog steeds internetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn fiets heeft een ingebouwd alarm/tracker gebaseerd op 2G.

Wanneer het 2G net niet meer ondersteund wordt zal ik die moeten vervangen door een 4G model.

 

Net zoiets is gebeurd met alarm installaties die via isdn of analoge telefoon lijnen werkte.

Toen die diensten stopten diende je een ip-kiezer te installeren.

 

Mijn zwembad is verbonden via het z.g.n. Sigfox datanetwerk ook wel het 0G netwerk genoemd.

Veel data toepassingen gebruiken dit netwerk.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Tonskidutch zei:

Hoe zit dat dan met mijn dubbele verificatie betreffende DIGID en Banking?

Om te kunnen bankieren kun je ook nog gewoon een kastje (authenticator) krijgen van de bank, DIGID heeft nog een mogelijkheid tot 2FA met sms verificatie. Zo doe ik het zelf al jaren, ondanks een moderne telefoon.

 

Als bedrijven menen gebruik te moeten maken van mijn prive hardware voor basale services waar ik nota bene al voor abonnemenstgeld voor betaal dan mogen ze mij ook de gebruikte storage en stroom vergoeden ;). Dus geen apps van derden op mijn devices.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs nog in de krant gelezen dat er in Nederland vele digitale elektrisciteitsmeters moeten vervangen worden,

omdat 3G uitgeschakeld gaat worden, kunnen ze hun gegevens niet meer doorsturen.

 

Het gaat weer een dure grap worden.

 

mvg

  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke voordeel hep zijn nadeel.

Misschien kunnen ze dan in het vervolg beter een losse XG-module maken die om de zoveel jaar vervangen kan worden door de laatste versie? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, jeevanhoof zei:

Onlangs nog in de krant gelezen dat er in Nederland vele digitale elektrisciteitsmeters moeten vervangen worden,

omdat 3G uitgeschakeld gaat worden, kunnen ze hun gegevens niet meer doorsturen.

Dit is wel een mooie lakmoesproef voor degenen die niet willen dat hun meter op afstand wordt uitgelezen. Die meters zouden dan niet vervangen hoeven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook met het oog op de prijzen van die smartphones stelde ik de vraag.

Want er zijn goedkope "goed functionerende modellen" beneden de 200€ ( ja zelfs beneden de 100€) maar die hebben geen 4G om maar te zwijgen van 5G.

 

Over refurbished maar helemaal gezwegen maar er is ook op de tweedehandsmarkt dus wel aanbod genoeg voor kleinere beurs maar geen zekerheid dat die apparaten het nog lang gaan volhouden.

 

(DIGID dat heb ik alleen aangestipt, want er was een tijdje geleden een verwarde gebruiker inzake z'n problemen met het principe van 2e authentificatie)

 

in ieder geval bedankt voor de commentaren, ik zal het ook nog eens de bank voorleggen als customers vraag

 

 

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

2G werkt in Nederland alleen nog bij KPN en Vodafone, 3G werk in Nederland alleen nog bij ODIDO (voormalig T-mobile).

 

Ergens in 2025 worden alle Nederlandse netwerken alleen nog ondersteunt met 4G en eventueel 5G, voor 2G en 3G in ergens in 2025 einde verhaal.

 

4G zal voorlopig blijven bestaan, 5G is vaak nog een extra optie.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-2-2024 om 07:06, Thijs-Rallye zei:

. . . DIGID heeft nog een mogelijkheid tot 2FA met sms verificatie. Zo doe ik het zelf al jaren, ondanks een moderne telefoon.

De verificatie kan ook als spraak naar een "vaste" lijn worden verstuurd, dat is een soort goedbewaard geheim maar het werkt.

Dat vind ik dan toch wel weer mooi van de nadenkers bij onze overheid.

Naar mijn stellige mening mag het nooit zo zijn dat je mensen verplicht om te communiceren cq gebruik te maken van een systeem van een bedrijf met discutabele reputatie wat ook nog eens onder de regels valt van een land waar wij geen invloed op hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal, maar de vraag was hoelang het telefonische netwerk via zendmasten op de protocollen 2G 3G 4G of 5G blijven bestaan.

Het zal je maar gebeuren en je koopt een toestel dat nieuwe protocollen niet aankan.

 

ik heb geen vast lijn overigens is veel te duur

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...