Ga naar inhoud


NAS aansluiten op VU+


flashcs

Aanbevolen berichten


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mmm,

met een 1000Mbit NAS eraan gekoppeld lijkt me een bron voor collissions

maar koppel je NAS per netwerkbrowser gewoon eens aan in de VU+

een andere halen kun je altijd nog als die switch problemen heeft met de verbinding!

 

gooi nooit je oude schoenen weg voor ze zichtbaar on toereikend zijn.

ciao

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

een paar tips:

 

geen dhcp gebruiken maar vaste IP-s op de boxen

 

in beide boxen etc/fstab en etc/export goed configuren, alleen de vaste ip-s zijn dan voldoende

 

ook is het nodig dat beide een nfs-server draaien

 

gebruik extra router achter de modem en zet upnp aan op router

of zet de juiste poorten open op je router (111 en 2049), upnp op je modem/router geeft veiligheidsrisico·s

 

en geen switch kopen, gewoon openwrt flashen op een oud routertje 

 

groeten

aangepast door willyspain

VU+SOLO2 0,5TB VIX!! Panasonic TX-L42ET5E     Woxter THX 5.1 passief - audiogear 5.1

Triple LNB quad waarvan alleen 19.2 en 23.5 werken       LINUX MINT 16

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als NAS leek,heb ik dit niet moeten doen.Ik heb via het menu bij de nas gekomen,via netwerk e.d.,en mijn nas geselecteerd.Toen zag ik alle mappen van de nas,maar er stond overal een rood kruis bij.Dan heb ik zitten zoeken,en zag ik,dat je voor NFS ook rechten moet toekennen van schrijven/lezen of enkel lezen.Ik heb nergens ip adressen moeten invullen,maar zag wel,dat ik een lijst kon maken met gewenste of ongewenste ip adressen,maar dat heb ik allemaal leeg gelaten.Ik heb wel bij het activeren van NFS een naam moeten geven bij de nas,en die naam zag ik staan bij de netwerkbrowser van de vu.Helaas lukt het afspelen van media via de nas niet altijd goed,zie ander topic.Als de NAS niet in rust stand is,(die van mij is afgeschakeld van 01h00-09h00 via voedingschema op NAS) zal ik een paar screenshots nemen hoe mijn NFS is ingesteld.

En ja,mijn NAS hangt aan mijn fritz!box,en van daar gaat die naar een switch,en dan pas naar de vu.Aan die switch hangen 4 toestellen.Misschien ook geen aanrader.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij qnap stel je het apart in per host (ip-adres van receiver of pc) die toegang mag hebben per NFS

 

zie afbeelding 1

 

bij synology stel je het ook apart in per host (ip-adres van receiver of pc) die toegang mag hebben per NFS

 

zie afbeelding 2

 

de webinterfaces voor de NAS zijn per firmware versie verschillend

en niet alle NAS apparaten hebben de optie om per NFS te delen, die hebben dan enkel CIFS

 

het is niet moeilijk maar wel goed zoeken in je menu's per NAS webinterface

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En ja,mijn NAS hangt aan mijn fritz!box,en van daar gaat die naar een switch,en dan pas naar de vu.Aan die switch hangen 4 toestellen.Misschien ook geen aanrader.

niet goed

 

router _ _ _ Switch _ _ _ Nas

............................| _ _ _ _PC en/of laptop

............................| _ _ _ _VU+ DUO

 

op de friztbox kun je de UTP poorten instellen op 100 of 1000Mbit

op de switch gebeurd dat automatisch / autosensing + autonegotiation

(per utp poort zie je meestal verschillende led lampjes die dat aanduiden)

 

dus als je de NAS aan de verkeerde poort op de Fritzbox hebt hangen 100Mbit ben je qua snelheid achteruit gegaan

en indien de router uitvalt ben je met jou eerder beschreven aansluiting je NAS kwijt in je netwerk

 

nog even ter verduidelijking een fritzbox heeft ook een switch ingebouwd (afhankelijk per model 2 of 4 poortjes) maar die is minder goed qua throughput hetgeen in enkele test reviews vermeld werd

 

hoop dat je daarmee iets aankunt vangen

ciao ciao

aangepast door Tonskidutch

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als NAS leek,heb ik dit niet moeten doen.Ik heb via het menu bij de nas gekomen,via netwerk e.d.,en mijn nas geselecteerd.Toen zag ik alle mappen van de nas,maar er stond overal een rood kruis bij.Dan heb ik zitten zoeken,en zag ik,dat je voor NFS ook rechten moet toekennen van schrijven/lezen of enkel lezen.Ik heb nergens ip adressen moeten invullen,maar zag wel,dat ik een lijst kon maken met gewenste of ongewenste ip adressen,maar dat heb ik allemaal leeg gelaten.Ik heb wel bij het activeren van NFS een naam moeten geven bij de nas,en die naam zag ik staan bij de netwerkbrowser van de vu.Helaas lukt het afspelen van media via de nas niet altijd goed,zie ander topic.Als de NAS niet in rust stand is,(die van mij is afgeschakeld van 01h00-09h00 via voedingschema op NAS) zal ik een paar screenshots nemen hoe mijn NFS is ingesteld.

En ja,mijn NAS hangt aan mijn fritz!box,en van daar gaat die naar een switch,en dan pas naar de vu.Aan die switch hangen 4 toestellen.Misschien ook geen aanrader.

probeer eens het command: sudo chmod -R 777 /export met terminal of telnet of ssh in te geven op je NAS

VU+SOLO2 0,5TB VIX!! Panasonic TX-L42ET5E     Woxter THX 5.1 passief - audiogear 5.1

Triple LNB quad waarvan alleen 19.2 en 23.5 werken       LINUX MINT 16

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nfs van mijn nas staat ingesteld zoals op de afbeelding te zien is.Is het nodig,dat je ip adressen invult rechts beneden?post-40019-0-98946600-1395869016_thumb.jpg

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

je moet natuurlijk niets. Ik zou daar de range van je netwerk inzetten, dus 192.168.1.0/24 of zoiets. De reden daarvan is dat alleen systemen afkonstig vanaf jouw lan dan worden geaccepteerd om de bestanden te benaderen. Zou een hacker zichzelf van buiten toegang verschaffen tot je netwerk, dan is dat een extra stap die hij moet ondernemen om toegang tot je bestanden op je nas te krijgen. Er staat nu dat elke host wordt toegestaan.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren,  ik heb dit weekend even tijd.  Heb inmiddels een andere router op de kop getikt t.w. een sitecom gigabit router.

ik ga met alle tips aan de slag en zodra het gelukt is of niet meld ik me weer .

 

nogmaals dank !

Vu+ Duo  / Gigablue quad / Maximum AMBQ 24 duo-lnb quad /  Triax 88 cm / 2x Philips HDTV Ambilight

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo allen,  ik weet niet wat ik fout heb gedaan maar kan nu de VU in het geheel niet meer zien in het netwerk.

ook is hij uit het netwerk van de Giga blue verdwenen waarmee ik opnames van de HDD van de VU bekeek.  Ik ga eerst trachten dit weer werkend te krijgen alvorens ik verder ga met de NAS

 

thx !

Vu+ Duo  / Gigablue quad / Maximum AMBQ 24 duo-lnb quad /  Triax 88 cm / 2x Philips HDTV Ambilight

Link naar reactie
Delen op andere sites

je weet niet wat je fout gedaan hebt

 

dat is natuurlijk vervelend maar ik raad eens

-1 in je netwerkomgeving is de VU+ te zien > als die samba-server draait en in hetzelfde workgroup is opgenomen

-2 in je netwerkomgeving is de VU+ te zien > als die ook in hetzelfde classe network zijn ip-adres heeft (voorbeeld: 192.168.178.xxx )

-3 in je netwerkomgeving is de VU+ te zien > als de standaard broadcast van hostname per netbios mogelijk is

 

1 op de VU+ onder de map /etc/samba/smb.conf regel8 bekijken workgroup=WORKGROUP moet identiek zijn aan die van je PC

2 als je DHCP gebruikt voor de IP- instelling van de VU+ kan het zijn dat deze weer werkt > heb je een typefout gemaakt bij een vast ip-adres instellen

3 op sommige PC's draait een firewall die de VU+ afschermt > firewalls worden ook geupdate misschien ligt het aan de updates op de PC

 

en als laatste maar apart verhaal misschien heb je een rottig kabeltje aan de VU+ naar je switch > als je met de VU+ iets kunt downloaden van de Openplifeed (dus er is verbinding) kun je dat aspect uitsluiten.

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...