Ga naar inhoud


Canaal Digitaal gratis nl 123


willyspain

Aanbevolen berichten

CanalDigitaal spreekt over 'uitzetten'. Ik denk dat een FTV kaart eigenlijk al geen gecodeerde radiozenders meer had mogen geven.

 

@paulvr: vergeet niet dat de mediawet ook doorgifte van veel meer zenders eist in een 'basispakket', dan is het niet vreemd dat providers ook willen dat klanten minimaal die zenders afnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@paulvr: vergeet niet dat de mediawet ook doorgifte van veel meer zenders eist in een 'basispakket', dan is het niet vreemd dat providers ook willen dat klanten minimaal die zenders afnemen.

 

Als het over distributie van uitzendingen gaat geldt de Mediawet met name voor aanbieders van kabel en iptv. Die moeten tenminste een basispakket (analoog als ik mij niet vergis) aanbieden. Satelliet providers zijn uitdrukkelijk vrijgesteld van een dergelijke verplichting.

Signalen van het algemene programma-aanbod moeten door de ether gratis worden verspreid, in die zin dat de eindgebruiker zelf voor de benodigde ontvangstapparatuur moet zorgen.

Daarnaast moet de NPO volgens diezelfde wet kwalitatief en technisch hoogstaande programma's maken.

De vraag is vervolgens of het maken  daarvan in HD kwaliteit valt onder die verplichting. En vervolgens is de vraag of zo gemaakte programma's dan ook onder het gratis distributievoorschrift vallen.

Daarbij kan het argument van de koppelverkoop (of gedwongen winkelnering als je je signaal uit en draadje haalt i.p.v. uit de lucht) een rol spelen. Maar dan gaat het minder om wat CD (en mogelijk t.z.t. Digitenne) uithaal als om wat de NPO nog mag doen (of laten).

 

Ik denk dat de NPO in eerste instantie verantwoordelijk is voor verspreiding van haar eigen programma's. Dat zij nu de keuze heeft gemaakt voor alleen blijven verspreiden via de ether lijkt mij de verkeerde keuze. Daarover moet eerst het Commissariaat voor de Media, een oordeel geven. En vervolgens de politiek. Voordat die daaraan toekomen denk ik dat hen de kern van het probleem duidelijk worden gemaakt. En dat doe je denk ik niet met een telefoontje waarbij je maar moet afwachten wie het opneemt.

 

De kern is volgens mij: mag de NPO belastinggeld uitgeven om programma's te maken/kopen die zij vervolgens slechts tegen betaling beschikbaar stelt of valt verspreiding van programma's in hoge technische kwaliteit ook gewoon onder haar opdracht? Als je die laatste vraag beantwoord met ja, is het dan juist dat de NPO het in de hand heeft (door het niet zelf huren vaneen transponder of het sluiten van geen/andere contracten) verspreiding via de satelliet (als mogelijkheid de hoogste kwaliteit te bieen) te beëindigen? 

 

CD kun je hier denk ik weinig verwijten. Dat handelt net als een kabelboer en dwingt eindgebruikers tot afname van meer dan ze willen (vraagt daar in ieder geval de prijs voor).

 

Radio ligt denk ik iets anders, want dat is als ik mij niet vergis overal in Nederland via aardse zenders al in goede kwaliteit te ontvangen. Daarbij moet je verspreiding via de satelliet vrees ik zien als bonus.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het moment dat ze gebruik gaan maken van de Ka-band, gaat CanalDigitaal failliet omdat dan meer dan de helft van de klanten die in het buitenland woont de Nederlandse zenders niet meer kan ontvangen en dus hun abonnement opzeggen.

 

Dat is dan (weer op grond van de Mediawet) niet het probleem van de NPO, hooguit onprettig,

Het zal vooral minder leuk zijn voor de commerciële zenders, die niemand verplicht via een satelliet uit te zenden.

 

Volgens mij wordt een en ander op dit forum op verschillende plaatsen besproken .

Zie http://www.sat4all.com/forums/topic/339945-moeten-nl1-2-3-wel-tegen-betaling-door-de-kijker-op-de-schotel/?p=2234817

en 

http://www.sat4all.com/forums/topic/339487-canaal-digitaal-gratis-nl-123/?p=2238208

 

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Prawo: de enige uitzondering in de mediawet voor CanalDigitaal betreft de regionale zenders. Artikel 6.13.A blijft van kracht: tenminste 30 digitale zenders en ook lid e is van kracht: de 3 Vlaamse zenders moeten ook door CanalDigitaal verplicht doorgegeven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... tenminste 30 digitale zenders ...

Oei! Dan is CD met de "FTV kaart" dus in overtreding geweest. Maar goed dat zij zich binnenkort wel weer aan de wet houden.

Visiosat BISAT G3 C | 3 Alps Twin LNB (19.2E, 23.5E, 28.2E)| 2 TRIAX MFE 41 D | ->

-> RE-8500HD PVR (2*DVB-S2) (Toshiba MK5059 500GB HD builtin)

 

Rebox Firmware: RE8500HDPVRv2-11-61-DVB-S.ird + WebZeal_8500_V2.8.tar.bz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat allemaal over pakketaanbieders, waarvan CD er één is en waarvan de verplichtingen vastliggen in de Mediawet. Die volgens mij ook allemaal moeten betalen om NPO zenders in hun pakket te mogen opnemen (en dus voor hun pakket weer geld vragen aan abonnees). Dat laatste gaat voor CD per 1-8-2014 ook gelden.

 

Los daarvan heeft de NPO gewoon een publieke mediaopdracht die bestaat uit

Het programma-aanbod van de algemene programmakanalen van de landelijke, regionale en lokale publieke mediadiensten wordt via omroepzenders verspreid naar alle huishoudens in het verzorgingsgebied waarvoor de programma’s zijn bestemd zonder dat zij voor de ontvangst andere kosten moeten betalen dan de kosten van aanschaf en gebruik van technische voorzieningen die de ontvangst mogelijk maken.

 

Dat media-aanbod moet voldoen aan hoge professionele kwaliteitseisen (art. 2.1 lid 2 onder e), waarbij dat laatste uiteraard ook gaat over de techniek (of zou de NPO terug mogen naar het zwart-wit/analoge tijdperk?)..

 
Daarin ligt volgens mij de wettelijke basis voor gratis moeten verspreiding via in ieder geval DVB-T (in Nederland via pakketaanbieder Digitenne) en aangezien DVB-T geen HD-uitzendingen (of dolby geluid?) mogelijk maakt voor verspreiding via DVB-S, in ieder geval tot het moment dat wij in Nederland kunnen beschikken over DVB-T2.
Want onder de definitie van omroepzender (= radiozendapparaten: uitrusting die naar haar aard bestemd is voor het zenden of het zenden en ontvangen van radiocommunicatiesignalen) valt mijns inziens ook de transponder van een satelliet. 
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei! Dan is CD met de "FTV kaart" dus in overtreding geweest. Maar goed dat zij zich binnenkort wel weer aan de wet houden.

 

Lijkt mij niet, want voor zo'n pakket mag CD al sinds jaar en dag abonnementskosten vragen. En haar zakelijke deal met de NPO was dat zij aan NPO geen vergoeding hoefde te betalen voor het aanbieden van NPO zenders in haar pakketten.

En dat mag ze als pakketaanbieder na 1-8-2014 blijven doen.

 

De stelling is echter: de NPO voldoet per 1-8-2014 niet meer aan haar wettelijke verplichting.

Daar doet een veranderend medialandschap niet aan af.

In eerste instantie gaat daar het Commissariaat voor de Media, als toezichthouder over. Die moeten we waarschijnlijk eens wakker schudden.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik altijd begrepen heb is er in Nederland niet genoeg bandbreedte voor Digitenne.

Bij het uitdelen van de frequenties is Nederland er bekaaid van afgekomen zijn.

Alleen DVB-T in SD heeft geen toekomst dus de verwachting is dat KPN de stekker er uit haalt bij Digitenne.

Tegen die tijd zal de Nederlandse staat zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en voor een oplossing zorg moeten dragen.

 

Dat vind ik niet zo heel vreemd. Wij Nederlanders zijn zo ongeveer de enigen die doen alsof Amerikaanse en Engelse programma's een deel van ons erfgoed zijn. In normalere landen gaan programma's in eigen taal voor en worden alleen waar dat mogelijk is nog een paar engelstalige dingen toegevoegd. Wij vinden dat engelstalige zo belangrijk dat we programma's in eigen taal en door eigen belastinggeld betaald doorleuk niet doorgeven. Nou ja "wij", misschien moet ik het over Randstedelingen hebben want daar lijkt de hype het massiefst te zijn. Ik vind dat het normaal zou zijn dat je begint met alles Nederlandstalig (dus ook de drie Belgische netten waarvan nota bene Digitenne moest worden gedwongen de derde te gaan doorgeven) plus het volledige Nederland24 pakket en daarna pas kijken wat er aan buitenlands spul nog bij kan.

 

Overigens: CanalDigitaal meldt op haar site dat ze naar HD tv overstappen omdat dat MINDER bandbreedte kost dan SD, terwijl als we het over Digitenne hebben HD juist meer ruimte zou moeten kosten. Heeft hier iemand een verklaring voor? Ik weet, dvb-t en t2 zullen wel verschillen van satelliet techniek maar ergens lijkt het me nogal vreemd want er zullen toch ook wel raakvlakken zijn?

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat minder bandbreedte ontstaat doordat men toch al HD uitzond en SD nu kan uitschakelen waardoor het (alleen) uitzenden in HD minder bandbreedte kost.

 

HD wordt in DVB-S2 gemoduleerd, wat ervoor zorgt dat er meer zenders op een transponder passen.

HD wordt in MPEG-4 gecodeerd, SD in MPEG 2.  MPEG-4 heeft een hogere compressie waardoor je in verhouding met een lagere bitrate uitkomt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat minder bandbreedte ontstaat doordat men toch al HD uitzond en SD nu kan uitschakelen waardoor het (alleen) uitzenden in HD minder bandbreedte kost.

 

HD wordt in DVB-S2 gemoduleerd, wat ervoor zorgt dat er meer zenders op een transponder passen.

HD wordt in MPEG-4 gecodeerd, SD in MPEG 2.  MPEG-4 heeft een hogere compressie waardoor je in verhouding met een lagere bitrate uitkomt.

 

Zoals het er nu uit ziet wordt nl123 in SD helemaal nog niet uitgeschakeld. Er staat doodleuk dat de SD zenders nog gewoon beschikbaar blijven voor zakelijke abonnees. 

 

"Heeft uw klant een SD pakket, dan zijn deze zenders in SD beschikbaar."

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat er iets in SD word uitgezonden betekent nog niet dat het geen MPEG-4 kan zijn.

Maar wel dat e er een MPEG-4 ontvanger voor nodig hebt, dus een HD ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze regiozenders zijn rampenzenders en fta via digitenne.

Nederland 1 en 2 en 3 plus npo radio zijn Fta via digitenne.

Internet is fta.

Ik denk dat de npo dit voldoende dekking acht voor open ontvangst.

 

Het probleem dat zich voordoet is dat niet ieder mens bijzonder technisch begaafd is. Rampenzenders moet je in principe op elk bestaand doorgifteforum ongecodeerd weergeven want je wilt als overheid de HELE bevolking bereiken. Er zullen altijd mensen zijn die door een niet aangekomen betaling, een administratieve fout of door financiële problemen misschien net toevallig zijn afgesloten door canalDigitaal. Precies dat soort dingen wil je niet meemaken als er een echte calamiteit plaatsvindt. Zeker, zo iemand kan dan gaan hannesen met internet of dvb-t maar ald het toevallig je 80-jarige oma betreft of je zwakbegaafde neefje dan gaat dat niet werken. Rampenzenders moeten niet laagdrempelig maar drempelloos zijn.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De oplossing is dan om op het moment dat er een calamiteit is om fta te schakelen.

 

Voor normale programma's kan je dan gewoon een abonnement nemen of digitenne kijken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wel dat e er een MPEG-4 ontvanger voor nodig hebt, dus een HD ontvanger.

 

En waar zie je dat staan dan?  Dat zou het verhaal alleen nog maar belachelijker maken. Waarom dubbel uitzenden in mpeg4 SD terwijl de HD variant op 23 oost beschikbaar is.  Die mpeg2 uitstraling is tenminste nog op oudere hardware te zien en dat kan de enige reden zijn waarom ze niet durven stoppen. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...