Ga naar inhoud


Vertraagde uitzending WK voetbal


OFDM

Aanbevolen berichten

Ik ontdek vanavond tot mijn verbazing dat de voetbalwedstrijd Oranje- Chili via ARD ontvangen van Duitse DVB-T zeker 4 seconden voorloopt op Ziggo waar hier de hele buurt naar kijkt. Dat is enorm lachen! Die 4 seconden duren ontzettend lang als ik het doelpunt zie en vervolgens een tijdlang niets hoor. Digitenne doet het nipt beter dan Ziggo, ongeveer 3 seconden achter op ARD. Canvas was ongeveer gelijk aan Nederland 1. Hoe is dit nu mogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij heeft dit te maken met de manier van uitzenden.

als ik voor de gein vrt kanaal één via dvb-t zet,dan via dvb-s één en dan via dvb-s2 één hd,dan is het alle 3 verschillend,maar toch dezelfde zender.Dan spreek ik niet over andere systemen.

En als signalen worden opgevangen,verwerkt,en dan weer opgestraald,weer wordt ontvangen,heeft dit toch vertragingen? :confused:

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, dat hebben we al sinds een aantal EK/WK's. Analoog (of dvb-t) heeft blijkbaar minder vertraging dan digitaal via de kabel. Blijkbaar heeft het signaal wat extra processing nodig: bitrate wat  knijpen en uiteraard hbbtv signaal eraf knippen. Kost allemaal tijd maar wat precies de oorzaak is?

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de analoge tijd werd er geen MPEG coding & encoding en verdere digitale processing toegepast. Digitale processing kost tijd. En heeft bij DVB-t en DVB-C/S andere tijden. Die kunnen enorm uiteenlopen afhankelijk van wat de broadcaster/provider ermee uitspookt.

Voor de broadcasters is het  één van de grootste uitdagingen om het geluid en beeld altijd in de pas te laten lopen zodat het bij je thuis weer lip-sync aankomt.

Zelfs je digitale plasma of LCD heeft processing tijd voor o.a. het scaling nodig. Sluit maar eens een gewone analoge versterker met boxen aan op de chinch of SCART van je STB. En zet dan het geluid op de TV en externe boxen via de versterker aan. Dan heb je een mooie echo. De TV moet het geluid enkele milliseconden vertragen omdat het beeld processing meer tijd kost dan het audio processing. Dit is één van de nadelen bij digitale techniek.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad kost de compressie en processing een boel tijd. Wel vreemd dat er zulke grote verschillen ontstaan. En breek me de...niet open over lipsync. Daar kon ik mij ontzettend aan ergeren, er wordt maar wat gedaan! Nu heb ik mij er bij neegelegd dat het gewoon behelpen is. Over processing gesproken, als je TV kijkt met een kleine lipsync afwijking die normaal net niet opvalt...dan valt deze door de mand na een paar alcoholische versnaperingen. De hersenen laten de moeite van het corrigeren varen denk ik.

On topic, als ik terugdenk aan het idee dat de analoge TV vroeger feitelijk met bijna de lichtsnelheid op je beeldbuis kwam! Daar zat het toch niet ver vanaf. Maar ja, die gedachte helpt weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was lichtsnelheid. Maar toen de eerste framesynchroniser´s, framestores, digitale dropout compensators, DVE´s etc. op de markt kwamen begon men langzamerhand te beseffen dat het probleem van lipsync als maar groter werd.

 

er wordt maar wat gedaan!

 

Dat is niet helemaal waar. Dit is een enorm complex probleem en uitdaging om dit onder de knie te krijgen.

Dat komt omdat er in TV studio´s, MasterControl, CER (Central Equipment Room) vele wegen geschakeld moeten worden die andere processing tijden kosten. Wegen door een router, met of zonder reclocking, door een switcher met of zonder digital effects, downstreamkeyers, clean-feed of dirty-feed. Dit probleem is veel complexer dan je denkt.

 

In de analoge tijd dachten we in nano-seconden. Nu zijn dat milliseconden die tot seconden kunnen oplopen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk. Ik heb ook al eens een testbeeld gezien voor lipsync. Het probleem zit waarschijnlijk aan het eind, in de combinatie van settop box en digitale toevoer. Helaas is alle moeite die in de uitzendstraat wordt genomen dan weer teniet gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je merkte het ook als je het geluid van Radio 1 erbij schakelde.

Ik wilde zelf het geluid van Radio 1 via de computer gaan vertragen maar de NPO heeft het geluid aangepast op de vertraging van de TV en bekijk ik de laatste twee wedstrijden weer als vanouds met het commentaar van Jack van Gelder!

 

http://www.radiofreak.nl/nieuws/13136/Radio-1-vertraagt-commentaar-NED-AUS-voor-tv-kijkers/

 

Nu nog de buren vertragen...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de lnb zet o.a. de frequentie van de satelliet om,om deze naar de ontvanger te brengen,komt er daar ook vertraging bij te kijken?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee..dat gaat met lichtsnelheid. Dat is een analoog gebeuren.

Fijn dat je onderstreept dat analoog gelijk staat aan lichtsnelheid! In deze tijd waarin analoog wordt weggezet als verouderd en digitaal de toekomst. Het bizarre is dat de (beeld)vertraging dus toeneemt met de ontwikkelingen in de digitale techniek. Nu maakt het voor de voetbal eigenlijk geen bal uit als alle kanalen maar evenveel worden vertraagd. Vertraging is pas echt irritant bij telefoongeprekken. Vaste telefoon is nog wel goed maar GSM en de goedkope voip gesprekken! Het is soms bijna simplex waarbij je een zin moet afsluiten met over! En met een beetje pech echo erbij als straf voor overspraak. Er was ooit analoge mobiele telefonie met de snelheid van het licht maar dat was te duur. Misschien heeft iemand ervaring opgedaan met HD bellen?

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Intercontinentale telefoongesprekken worden in principe maar over een satelliet hop geleid, omdat anders de vertraging te lang wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bij dvb-s(2) komt er blijkbaar meer bij kijken dan bij dvb-c. Bij m'n dm8000's is het signaal er "eerder" kijkend op een dvb-c kanaal dan kijkend naar dezelfde zender op dvb-s2, zoals de npo's. Knijpt Processed CDS het signaal meer dan bv ziggo?

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ziggo heeft geen up-downlink vertraging, vanaf de media highway zal het rechtstreeks het (glas)kabel distributienet opgaan.

Het DVB-S signaal is minimaal 72.000 km langer onder weg, wanneer het in Luxemburg opgestraald wordt kan het per glaskabel of per satelliet naar Luxemburg worden aangeboden, dan is het zelfs 144.000 km verder onderweg t.o.v. het kabelsignaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Signaal (uplink/downlink) gaat met het snelheid van het licht dus de vertraging die CDS ondervindt is: 144000 (km) [afstand] / 9460730472580 (km) [snelheid] = 1,5 x 10-8 sec.

Lijkt me trouwens geen reden voor een zichtbare vertraging tov dvb-c.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...