Ga naar inhoud


Vu+ Duo zwak op sterke satellieten maar redelijk op zwakkere


Eduard07

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een Vu+Duo die op de zwakke satellieten (Nilesat) redelijk op niveau presteert maar op sterke satellieten als Astra 1 en 3 sterk onderpresteert.

Gemiddeld 10-12 db -65-75%. Heb een Inverto BU in gebruik.

Het is alsof er met name iets mis gaat op de sterke satellieten. 12722 begint bij 65% al BER storingen te geven.

 

Wat zou er technisch aan de ontvanger kunnen mankeren?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Staat je draaibare schotel wel goed uitgericht?

 

Ik heb hier in Turkije zeer goede ontvangst op Astra 1 & 3, behalve bij stortbuien.

 

Misschien heb je op de Nilesat dan goede ontvangst, maar kijkt hij bij de Astra's net een beetje boven of onder de Clarckbelt door.

 

Zorg dat je motor en schotel op het 0-punt, het zuiden, de sterkste ontvangst heeft.

Met Usals moet alles dan goed werken. Is dit niet zo, dan voorzichtig de motor, of de schotel op de motor,

lichtjes naar links of rechts draaien want, het gaat om milimeter werk.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat je draaibare schotel wel goed uitgericht?

 

Ik heb hier in Turkije zeer goede ontvangst op Astra 1 & 3, behalve bij stortbuien.

 

Misschien heb je op de Nilesat dan goede ontvangst, maar kijkt hij bij de Astra's net een beetje boven of onder de Clarckbelt door.

 

Zorg dat je motor en schotel op het 0-punt, het zuiden, de sterkste ontvangst heeft.

Met Usals moet alles dan goed werken. Is dit niet zo, dan voorzichtig de motor, of de schotel op de motor,

lichtjes naar links of rechts draaien want, het gaat om milimeter werk.

Emekli, dank voor je snelle reactie.

De schotel staat vrijwel optimaal gericht. Met een Dreambox erop schieten de dB's bij de 4 sterke satellieten en ook Turksat 10-15% omhoog.

De rotor staat dus nagenoeg zuiver in de baan.

Het is echt een technisch probleem van de Vu+. Alsof ook de gevoeligheid op met name de sterke sats teniet wordt gedaan.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emekli, dank voor je snelle reactie.

De schotel staat vrijwel optimaal gericht. Met een Dreambox erop schieten de dB's bij de 4 sterke satellieten en ook Turksat 10-15% omhoog.

De rotor staat dus nagenoeg zuiver in de baan.

Het is echt een technisch probleem van de Vu+. Alsof ook de gevoeligheid op met name de sterke sats teniet wordt gedaan.

 

 

Je schrijft; "De schotel staat vrijwel optimaal gericht", dat kan dan net net goed genoeg zijn.

 

Verschillende merken, mag je nooit met elkaar vergelijken, als het om de percentages gaat.

Zelfs niet ontvangers binnen het zelfde merk.

Elke ontvanger geeft een andere waarde aan en is alleen te gebruiken bij afstellen van motor/schotel/LNB.

 

Wat wel overeen "moet" komen is het gegeven dat je met één ontvanger wel goede ontvangst hebt en met een andere minder.

In dit geval is/zijn de tuner(s) het probleem.

 

Wat soms kan helpen, de freq. een beetje aanpassen, bv. 12725 H, daar maak je 12728 of 12722 van.

 

Gebruik in ieder geval geen versterker in je coax, doet meer kwaad dan goed.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emekli, er is beslist iets mis met de hardware in de Vu+. Vroeg me alleen af of iemand op het forum mij hier iets meer over kan vertellen.

De versterking laat te wensen over.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt het niet aan de lnb?

inverto black ultra is een topper maar er ken ook iets mis mee zijn

ik heb zelf ook een black ultra op mijn schotel (gibertini 100 ) met motor

en de nilesat komt hier door met gem 0ng 9 db

de astra 3 en de astra 1 hier met ong gemiddeld 14.5

dit alles gemeten op een vu duo

 

probeer eens een ander lnb voor dat uit te sluiten dan weet je zeker dat het de ontvanger is waar wat aan scheelt

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Steve, ik zit inderdaad in de richting van elco's te denken. Ik ga ermee aan de slag. Inclusief de C807.

Het HD-probleem herken ik ook.

 

Blijft het punt van de signaalafzwakking op sterke satellieten. Is er een samenhang?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn eerste gedacht was ook het C probleem of het welbekende rode led.Vervangen is makkelijk en kan zeker niet schaden als je het goed doet.Neem meteen C's welke 35 Volt aankunnen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt op een veel voorkomend probleem met de inverto black ultra's: oversturing van de tuner door de zeer hoge versterkingsfactor. Dat effect is het grootst op 'volle' en sterke satellieten en afwezig bij satellieten met weinig transponders en/of zwak signaal. Het signaal lijkt zwak op je signaalmeter, maar dat komt omdat de tuner juist wordt overstuurd.

 

Het effect is niet op iedere ontvanger hetzelfde, als een tuner zijn voorversterker beter kan dichtdrukken zul je dit effect minder hebben. Daarnaast wordt op fora gemeld dat er flinke productieverschillen bestaan, de ene black ultra is de andere niet.

 

In de praktijk is het probleem het grootst bij de sterkste transponders van een satelliet. Het is op te lossen door een regelbare verzwakker te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hang eens een natte doek over de LNB, dan weet je of het oversturing van de ontvanger is.

100 meter extra coax kabel kan ook je probleem oplossen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...