Ga naar inhoud


Linux installeren, het vervolg.


Con

Aanbevolen berichten

Beste P,

 

als je nog beter leest, zie dat Con de meeste problemen zelf veroorzaakt.

Ik vind dit een behoorlijke misplaatste grap!!!

 

Dat is geen probleem, om dingen uit te proberen en er van te leren. En kennelijk is dat bij jou ook het geval.

Nog een, ik probeer niets uit, ik probeer dingen lopend te krijgen

 

Maar het ligt zeker niet aan Linux. Want hij wil doen, blijkt achteraf allemaal gewoon goed te werken.

Volstrekt onjuist, vele programma's werken niet bij standaard installatie

 

En zo is het met de meeste Linux gebruikers, het werkt gewoon eindeloos.

Inderdaad, eindeloos geduld moet je hebben

Updates over de gehele range van pakketten komt probleemloos door. En de diverse journaled file systemen daar heb je geen omkijken aan.

 

Defragmeteren ???? Ook weer zo'n vraag van een Windows gebruiker.

Ik heb nooit gesproken over defragmenteren!!! Gaarne mij hierme niet associeren!!!

 

Ja, als je perse Windows programma's in Linux wilt draaien gaat het wat lastiger. Maar probeer eens een Linux programma in Windows te draaien of andere file systemen te gebruiken.

Er zijn soms geen alternatieven!!!

 

De meeste gebruikers zijn niet opgegroeid met meerdere besturingsystemen. Ze kennen maar een soort en dat is Windows. Niet om ze daar een voorkeur voor hebben, maar omdat het nu eenmaal op de gekochte computer stond. En zodra een nieuwe Windows er iets anders uitziet, dan schreeuwen zo moord en brand en moeten ze het startmenu weer terug.

 

Ik SCHREEUW :) geen moord en brand en vraag hulp

Ja, Linux is er niet voor de leek die niets wil leren, ze hebben met Windows al problemen genoeg.

Kijk... hier heb je een punt... Linux is er niet voor een leek, deze kreet duurde erg lang voordat je er mee kwam...

Een aspirant Linux gebruiker wil niets leren het moet toegankelijk zijn voor iedereen!

Groet,

 

 

Bram

Maar ode aan de mensen die mij hebben geholpen te volharden...

 

Maar het belangrijkste heb ik nog niet verteld,

 

Beste bram, no hard feelings!!!

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Con,

 

je moet het je niet zo aantrekken. Het is in het algemeen gesteld en een antwoord op de reactie van P.

 

Maar je roept soms wel problemen op die anderen niet hebben.

 

Maar goed, alles werkt nu toch ? En hoe ?

 

Zoek zelf nog een Windows Live CD of USB versie waarmee ik Windows op een willekeurig systeem kan opstarten. Helaas nog niet gevonden.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er wel staat op de Hirens dvd, Windows XP en Windows 7, dit is bedoeld voor repareer doeleinden.

 

 
Hirens Boot DVD 15.2 Restored Edition 1.1 Hirens wordt niet meer geupdated sinds begin 2013.
 
Er staat ook Linux soft op, en je kunt de Hirens boot dvd heel gemakkelijk op een USB stickje zetten,
heb ik ook gedaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat iedereen hier zwaar off-topic gaat ook even mijn steentje bijdragen, vind wel dat ik dat verdiend heb.

 

Eerder heb ik Linux geprobeerd uit nieuwsgierigheid maar had geen stok achter de deur

om de toen ontstane hobbels te overwinnen.

 

Ongeveer een half jaar terug, toen XP "verliep" moest ik over op een nieuw OS.

Ik kon het mij niet permitteren om met XP met Citrix op de site van mijn werkgever

te verschijnen. Ik had nog wel een "bedenkelijke" W7 versie maar een audit van

MS was aangekondigd. Dus het moest allemaal wel volgens de letter van de wet gaan.

 

Ik had de keuze tussen W7 kopen of gaan voor Linux. Omdat ik W7 een verschrikking

vind op een bepaald vlak en genoeg had van de arrogantie van MS heb ik toen

besloten voor Linux te kiezen in de eerste instantie.

 

Ik kreeg geen enkele distro zonder foutmeldingen geïnstalleerd, er was iedere keer

wel iets aan de hand. Maar zoals toen vele wisten te vertellen "als de live-cd werkt

dan werkt ook de installatie".

 

Wat velen vergaten te zeggen dat in die tijd linux nog grote problemen had met Uefi,

laat ik dat nu net hebben. Heel veel problemen gehad en niemand dacht er zelfs aan.

 

Maanden sukkelen, Mint uitproberen (ging dus ook fout) las ik dat (K)Ubuntu 14.04

Uefi-geschikt was inmiddels. Toen vielen bij mij een hoop kwartjes. Inmiddels had

ik al een aantal keren een herinstallatie gedaan zonder het ultieme resultaat.

Maar mint was ook nog een beetje weerbarstig omdat dit OS niet de standaard

opslagpaden gebruikte die bij (K)Ubuntu gebruikelijk waren. Je kunt dit teruglezen

bij een installatie van Citrix onder Mint.

 

Nu, een aantal weken terug weer Kubuntu erop gezet en inderdaad, het installeren

ging goed (ik vergeet maar even mijn dwaling met Suse met dat voor mij onbekende

file-system waar je als startende Linux ondernemer geen notie van hebt en wil hebben)

 

Kubuntu werkt top, geen verkeerd woord over. Maar Draftsight heeft muisproblemen,

Citrix nam mijn standaard toetsenbord niet over en nog steeds heb ik bijvoorbeeld

geen programma kunnen vinden zoals Voipbuster of 12 Voip dat standaard heeft

om SMS-jes te sturen. (ik ben hier niet compleet)

 

Linux niet volwassen zie ik regelmatig voorbij komen. Daar laat ik me maar niet

over uit. Maar vele programmamakers stoppen in ieder geval geen of te weinig tijd

in een goed werkend (en ontzorgend) stukje software afgestemd op Linux.

 

Dus, ja, ik ben een voorstander van Linux maar, en dat heb ik al eerder gezegd,

je moet soms eelt op je ziel hebben en doorbijten als je geen standaard configuratie

hebt of niet standaard programma's gebruikt, ik hoor bij deze club.

 

Één ding heb ik in ieder geval geleerd, ik draai nauwelijks mijn hand niet meer

om om Linux opnieuw te installeren (of ik daar nu trots op moet zijn... ik weet het niet)  :grin:

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je onder Linux niet elk programma hebt lijkt me logish niet iedere software schrijver heeft sjoegem van Linux :) Maar je hebt overal wel een vervangend Linux programma voor dus heb je als gewone Linux gebruiker eigenlijk helemaal geen problemen omdat alles gewoon uit de doos werkt. Ik zelf gaf al aan Mint te gebruiken waar ik tot op geen geen enkel probleem mee heb gehad en alles wat ik eronder installeer werkt dan ook gewoon goed. Dat Microsoft de weg kwijt is ben ik 100% met jou eens Con Windows wordt echt een rariteiten kabinet, heb afgelopen maand 37 updates gehad onder Windows 8.1 om problemen op te lossen :) Dat lijkt me toch echt niet nodig als je een normaal en goed produkt afleverd en zo vlak voor de release van Windows 10 vliegt het ook om je oren dat het vol met fouten zit.

 

Ondanks de problemen waar je tegenaan loopt met Linux ben je in ieder geval wel op het juiste pad gaan lopen, en ik denk dat er best wel wat meer zullen gaan volgen de komende jaren. En met een juist gekozen Linux distro hoef je niet opnieuw te installeren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst even wat rechtzetten. Ik schreef;

Ongeveer een half jaar terug, toen XP "verliep"

Dat moet natuurlijk april 2014 zijn.

 

@Penthe

Ik ga niet weer een nieuwe discussie opstarten of er nu wel of geen

Windows-programma's zijn voor Linux maar wil je graag uitdagen.

 

Met welk Linux programma kan ik via mijn 12=Voip provider

SMS-jes versturen met een GUI?

 

En ik heb 4 PI's, die doen het voortreffelijk maar die gebruik

ik alleen via de CLI met Python. Echter op de laatste met 4 x USB

(niet de allerlaatste) heb ik een onopgelost driverprobleem.

De fout wordt onderkend maar niet opgelost. Althans ik loop

inmiddels 2 maanden achter met surfen wat dat betreft. Wellicht

is er inmidels wel een oplossing voor. Het is/was in ieder geval

een bug.

 

37 updates... heel vaak, als ik op mijn werk kom moet ik al snel

minstens (met W7) 10 minuten wachten omdat er weer updates zijn.

Windows staat erom bekend, zoals men zegt, dat het zo lek is als

een mandje, het zal.

 

Maar onder Linux heb ik per maand (en nu moet ik echt gokken)

ook zomaar 50 updates (een wilde gok dus) en ja, waar zijn die

voor? Lekken? Ik weet het niet, anderen hier zullen daar

ongetwijfeld wel iets zinnigs over kunnen zeggen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets hebt geinstaleerd dat met zijn afhankelijkheden aan wijzigingen onderhevig is, door verbeteringen en of nieuwere versies, dan krijg je al snel een hele batterij updates binnen... dat heeft niks met lek zijn te maken

Overigens kun je het updaten ook uitschakelen opdat je systeem zo blijft zoals het was de eerste dag dat het erop kwam.

 

Bijvoorbeeld FFMPEG of Gstreamer_bad, codecs etc. daar wordt flink aan gesleuteld door de jongens, overigens geen onderdeel van de distro maar alternatieve repositories

(om met Kaffeine de .TS bestanden van de sat-receiver te kunnen afspelen)

 

Het zal altijd de een of de ander plezieren of het tegendeel daarvan.

Maar om te weten wat gaat en niet gaat is toch altijd zelf testen nodig, misschien had ik geluk met zo weinig tegenvallers.

Misschien ben ik daarom erg optimistisch en positief betreffende Linux gebruiken voor zakelijk en privévermaak.

 

ciao

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op diverse systemen Linux geinstalleerd. Weinig of geen problemen ondervonden. Met een Live CD of USB stick kun je al zien of je systeem er mee werkt. Je moet de logica proberen te begrijpen.

Een toetsenbord bijvoorbeeld is er in vele uitvoeringen en talen en logisch dat je dit moet instellen.

Maar nogmaals je moet je er wel in willen verdiepen. Wat te denken van iemand die voor het eerst achter een computer zit met Windows als besturing systeem. Hoeveel tijd heeft men nodig om er iets van te begrijpen ?

En waarom alles op Linux te willen hebben wat op Windows draait ?

Men klaagt toch ook niet dat er voor je satelliet ontvanger of je Nas geen Windows programma te krijgen is.

En dan hebben we nog niet over kosten en over registratie perikelen van software.

Er komen gelukkig steeds meer keuze mogelijkheden en de tijd van een monopolie en markt manipulatie op dit gebied is duidelijk voorbij. De keuze is aan de gebruiker.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deelcitaat;

En waarom alles op Linux te willen hebben wat op Windows draait ?

Einde deelcitaat

 

Wat zou je er van vinden dat ik geen Windows meer heb? Heb ik dan nog een keus?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het wegvallen van het monopolie en de ontwikkelingen op diverse andere gebieden, zoals Android, Chromebooks, OSX, worden er veel zaken al direct ontwikkeld voor meerdere OS systemen.

 

Bedrijven gebruiken ook al volop Open Bron software. 

 

En als er nu nog een enkel programma is, waar je absoluut niet zonder kan en er geen vergelijkbaar Linux programma te vinden is, dan is er Mono, Wine, CrossOver, Virtualbox, VMware, KVM etc of Linux gebruiken in dual boot.

 

En steeds meer programma draaien straks in de cloud of op een server. Je werkt al met Windows via Citrix in Linux, dat is al zo'n voorbeeld. Er is al sprake van dat Windows 10 de laatste versie is en dat MS verder gaat als een service met betaling voor het gebruik. 

 

Er komt zoveel keus, waarbij het gebruikte OS minder belangrijk wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....Er komt zoveel keus, waarbij het gebruikte OS minder belangrijk wordt....

Ik denk dit wel erg ver off-topic is, we hebben het over Linux installatie

om maar even back to basic te gaan.

 

Laten we nu niet verzanden in wolkjes.

De discussie loopt immers al stroef genoeg

met alle dwalingen van dien.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het vooropgezet de bedoeling was om het te laten verzanden is linux al gestorven

het vervolg van een linux installatie is er gewoon mee beginnen

 

zou je iets niet kunnen en kennen breek je de installatie af

en volgens de veilige procedure blijft je windows partitie onaangetast

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ik heb de Toshiba laptop ( satellite 4090XCDT ) weer terug ontvangen van een nichtje van me met een oude Opensuse 11.1 Distro erop.

Na 6 jaar werkt die nog steeds (moest wel even de Bios in via F1)

Even prutsen met die PMCIA netwerk 10/100 kaart en ja hoor haalt dat oud kreng alle updates binnen.

 

dat duurde dus even een uurtje. :sick:

 

Maar het werkt nog steeds goed en snel (relatief begrip met zo'n 64 MByte Ram crazy_002.gif)

 

Daar het natuurlijk NU een test laptop avant la lettre voor mij is gaan we eens enkele distro's proberen.

De eerste wordt de nieuwste versie van Opensuse 13.2... Of dat nog gaat lukken?

Ik denk aan:

- Opensuse

- Mint cinnamon

- Fedora

- Ubuntu

X Debian is me te veel console tikken

 

De bedoeling is niet om een Highend Laptop ervan te maken, maar een bruikbare surf / mail / foto-archief en correspondentie typkist

ik zal het vervolg ervan per distro commenteren.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

als je echt alles uit dat ding wil trekken zou je gentoo eens kunnen proberen. Die installeert alles vanaf source :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...