Ga naar inhoud


Linux installeren, het vervolg.


Con

Aanbevolen berichten

u mag het geloven of niet,

de keuze voor die ene oude laptop had ik al een beetje voorbereid 6 jaar geleden en nu weer

niet elke distro is geschikt dat lees ik al tussen de regels uit de diverse support fora

 

maar ik ga me niet laten kisten :grin:

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Lekker is dat he? ik heb ook zo'n piel-Raspberry. lekker op klooien

zonder dat er iets onder druk komt te staan.

 

Misschien moet ik ook eens een afgedankt lappie aanschaffen

om lekker te lopen "distribueren" (lees met distro's lopen guppen)

goed voor mijn ervaring en kennis-opdoening (nieuw woord).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

u mag het geloven of niet,

de keuze voor die ene oude laptop had ik al een beetje voorbereid 6 jaar geleden en nu weer

niet elke distro is geschikt dat lees ik al tussen de regels uit de diverse support fora

 

maar ik ga me niet laten kisten :grin:

 

Je zou Linux Lite eens kunnen proberen is er speciaal voor wat oudere systemen:

  System Requirements

Linux Lite works on low level system, below are the Minimal System/Hardware requirements

  1. 700 MHz processor+
  2. 512 MiB RAM+
  3. 5 GB of hard-drive space+
  4. VGA capable of 1024×768 screen resolution
  5. CD/DVD drive or a USB port for ISO

Is gebaseerd op Ubuntu LTS

  1.  
Link naar reactie
Delen op andere sites

u mag het geloven of niet,

de keuze voor die ene oude laptop had ik al een beetje voorbereid 6 jaar geleden en nu weer

niet elke distro is geschikt dat lees ik al tussen de regels uit de diverse support fora

 

maar ik ga me niet laten kisten :grin:

zei de cremateur...

hier komt alles in kannen en kruiken :)

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oops, hier ging iets niet goed, sorry.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

speciaal daarvoor heb ik een Zalman 2.5" usb disk enclosure. Daar zit een een lcd schermpje in en stelt je in staat om een iso die op de in te bouwen disk staat aan te bieden aan de pc als een blue-ray device.

 

Deze heb ik, ik meen dat er tegenwoordig ook een usb3 variant van is. Sindsdien heb ik niet zo veel cd's en dvds meer gebrand om even wat te testen :)

 

ZM-VE200_01.jpg

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je toch uiteindelijk op Puppy Linux uitkomt, dat is volgens mij nog 1 van de weinigen met een desktop die op klein geheugen kan draaien en je dus ook op een CD kunt branden al blijft op de CD dan ook meer ruimte over dan Puppy LInux in beslag zal nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is wel stellig Penthe,

Daar nu de OpenSuse 11.1 prima erop draait (prima is op zo'n ouwetje niet flitsend snel maar stabiel zoals men het verwacht)

Er zijn genoeg distro's om uit te kiezen... en daarom ging ik bij tijd en wijlen ook testen.

 

De beperking bij die oude Toshiba is wel dat 64MB geheugen en de 4,3 GB hdd, alsook die CD-drive, en de BIOS hij boot niet op USB.

Maar we hebben het 6 jaar geleden erop gezet en dat zal nu met een afgespekte LIVE CD - iso ook gaan lukken.

 

-kost enkel een paar schijfjes branden

-en het downloaden met gemiddels 10 minuten per distro

-en het installeren per distro en instellen (gemiddeld een uur)

-en dan het ontdekken en verkennen van de mogelijkheden en compatibiliteit van het distro (al naar gelang dagen)

 

Test1

De Live KDE versie van OpenSuse 13.2 (in opvolging van de 11.1 die ook goed ging) > 32bits natuurlijk

wordt vervolgt

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

ik stop mijn project met de verschillende versie na de volgende test

 

de laptop is namelijk aangeboden aan een liefdadigheidsinstelling opdat oude burgers in het verzorgingstehuis ermee kunnen internetten en spelletjes spelen.

 

en iets minder om te verhuizen straks

post-30989-0-86303100-1441534284.png

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

speciaal daarvoor heb ik een Zalman 2.5" usb disk enclosure. Daar zit een een lcd schermpje in en stelt je in staat om een iso die op de in te bouwen disk staat aan te bieden aan de pc als een blue-ray device.

 

Deze heb ik, ik meen dat er tegenwoordig ook een usb3 variant van is. Sindsdien heb ik niet zo veel cd's en dvds meer gebrand om even wat te testen :)

 

ZM-VE200_01.jpg

 

Ik heb de USB 3 variant.. top apparaat

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Tuurlijk ondersteunt Linux de HD resolutie. Alleen niet standaard onder VMWare. Live CD's doen dat trouwens ook niet onder VMWare. Omdat mijn PC ook een administratie van een vereniging bevat ga ik niet met partities en dual boot lopen knoeien. Vandaar VMWare, veilig en makkelijk.

 

Gisteravond de VMWare tools geïnstalleerd en verdomd ik heb de HD resolutie.

Het is mij uiteindelijk om Lazarus te doen dus het software beheertool gestart. Mensen kunnen hun review bij de software toevoegen. Alleen maar berichten uit 2011 en 2012. Dat geeft te denken.

 

Lazarus staat er deze keer wel bij. Versie 0.90. Die is volgens mij uit het vorig millennium. We zitten inmiddels op versie 1.4!

 

En nu?

 

p.s.

om nog even terug te komen op de laatste versie die hier draait

post-30989-0-55843200-1489582474_thumb.png

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...