Ga naar inhoud


Domoticz in combinatie met ESP8266 modules


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met een klein domotica systeempje op te zetten.. Hiervoor wil ik een Raspberry 2 voorzien van de image met Domoticz, en hier Mosquitto op installeren. Het idee is om dan met IoT modules op basis van de ESP8266 chipset sensors / dimmers / controllers via Mosquitto aan Domoticz te hangen.

Op de ESP8266 modules will ik voor de "eenvoudige" toepassingen NodeMCU, welke geprogrammeerd kan worden in LUA, gebruiken, en voor de wat (tijd) kritischer toepassingen wellicht de Arduino omgeving..

 

Heeft iemand op het forum hier ervaring mee?

 

Ik ben al lid op ESP8266.com en op domoticz.com , maar misschien dat iemand hier op sat4all zijn ervaring(en) wil delen?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

ik  heb al wat esp8266 liggen en getest

maar niet voor domoticz

 

heb wel projectjes in lua ,

de firmware van de esp is wel makkelijk te veranderen.

 

ook espeasy is de moeite om es te bekijken.

 

vorige week programeer ik de esp8266  met de arduino ide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

draai hier al een tijdje domotica met de esp8266 op een rasp

zonder domoticz , maar met eigen prog geschreven in b4j

meterstanden lees ik ook uit, gelijk ook alarm met sms oproep

esp8266 is prima geschikt voor de nodes (zo noem ik die dingen tussen de lampen)

een aantal van die doosjes bij ######## gekocht, inhoud er uit, esp8266 er in+ een mp3 voeding van ***geen-reclame*** (5 volt). Dan 1 stab om naar 3.3v te gaan. Relais arduino printje als schakelprint en klaar

Pas precies in het doosje. Drukknop er op om ook handmatig de lamp/device aan/uit te zetten.

Meterstanden gaat ook via een esp8266.

Mijn weerstation zit een tussenstap tussen zonder esp8266. Dit omdat ik het signaal uit de lucht pluk en decodeer, en vervolgens via USB naar rasp aanbied

 

dus mogelijkheden genoeg voor jullie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
  • 4 weken later...
  • 4 weken later...

Ben zeer intensief bezig(geweest) met de esp-easy.

Ik kan hem instellen maar de verbinding met mijn

router is en blijft tobben.

 

Heb alles werkend gehad icm Domoticz maar na

een paar uur weer de verbinding kwijt. Dan kom ik

er alleen nog in via de standaard 192.168.4.1 en het

configuratie gedeelte.

 

Heb een nieuwe module besteld, ben bang dat het

flashen niet goed is gegaan.

 

Maar ik ben wel reuze enthousiast op voorhand en

geef het voorlopig nog niet op!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin deze week de ESP Easy weer binnengekregen.

Hier kreeg ik wél de goede firmware op.

 

Vandaag heb ik er 6 relais aangehangen die mijn

vloerverwarmingsvelden stuurt en het werkt

voortreffelijk. Ontzettend leuk speelgoed. 

esp easy.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • Beheerder

Domoticz als ook Home Assistant werken beide perfect met Sonoff als je daar de tasmota firmware in zet. Ze kosten maar 4,5 euro dus daar kan je niet zelf voor gaan prutsen :)

 

Ze schakelen gewoon 230V 10A, maar als je alleen een 'droog' relais wilt, kan je met een klein zaagje en een soldeerbout zo de 230V loskoppelen en gewoon schakelen.

 

Ik heb ze middels MQTT gekoppeld aan home assistant, ze OTA (wireless) geflashed en ze werken beide perfect en super snel!

 

Voor domotics heeft tasmota zelfs een directe koppeling. Zie: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Domoticz

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-12-2017 om 19:18 zei Michel:

Domoticz als ook Home Assistant werken beide perfect met Sonoff als je daar de tasmota firmware in zet. Ze kosten maar 4,5 euro dus daar kan je niet zelf voor gaan prutsen :)

Ze schakelen gewoon 230V 10A, maar als je alleen een 'droog' relais wilt, kan je met een klein zaagje en een soldeerbout zo de 230V loskoppelen en gewoon schakelen.

Ik heb ze middels MQTT gekoppeld aan home assistant, ze OTA (wireless) geflashed en ze werken beide perfect en super snel!

Voor domotics heeft tasmota zelfs een directe koppeling. Zie: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Domoticz

 

Waarom niet gewoon deze; 

  • Current stable: ESPEasy R120 (will be replaced by v2.0.0!)

Althans, deze fw werkt ook prima met Domoticz en staat in de Wiki van ESP Easy.

 

Maar idd, dat Sonoff spul ziet er leuk uit en beregoedkoop.

Zo te zien ook redelijk veilig. Ga er ook een aantal aanschaffen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is ook leuk speelgoed, geheel 230Volt, verder geen voeding nodig.

En je kunt ook potentiaalvrij schakelen, prachtding. Kosten? $25,00.

4ch.jpg.1218ea9496bba65cc3e93007dc72133c.jpg

 

Eerst ff flashen met... kost $2,00. Het kan haast niet meer kleiner (voor mijn grote vingers)

ftdi.thumb.jpg.37bb5bf3b4c65734d150806216582cdc.jpg

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Hehehe, die dingen heb ik er ook nog 3 liggen. 1x ftdi, 1x CD, en 1x ???.

 

De sonoffs flash je echter gewoon OTA naar tasmoto en dan hoeven ze niet eens open.

 

Dit is ook een viervoudige in een din rail doosje :) https://www.itead.cc/wiki/Sonoff_4CH

kosten nog geen 15 dollar.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Michel:

Hehehe, die dingen heb ik er ook nog 3 liggen. 1x ftdi, 1x CD, en 1x ???.

 

De sonoffs flash je echter gewoon OTA naar tasmoto en dan hoeven ze niet eens open.

 

Dit is ook een viervoudige in een din rail doosje :) https://www.itead.cc/wiki/Sonoff_4CH

kosten nog geen 15 dollar.

 

Dit is ook een viervoudige

Dat is inderdaad een boeiende, zit je niet te klooien met een NUL en fase doorkoppelen.

 

Wat is er tegenwoordig toch mooi en betaalbaar spul.

 

De sonoffs flash je echter gewoon OTA naar tasmoto en dan hoeven ze niet eens open.

Is daar een video/tut van?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tnx en gezien. Vond 't niet erg eenvoudig.

 

Ik ga toch maar aan de wired flash.

Inmiddels ben ik daar handig in.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het stelt echt niets voor hoor. Python installeren (dat staat al op mijn linux bak), script draaien, aanwijzingen volgen.

 

Is in ieder geval sneller dan openmaken, header er in solderen, FTDI er op, in program mode zetten, compileren, flashen, wachten resetten.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...