Ga naar inhoud


triax 78 uitrichten op 23,5?


Koning74
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Allereerst even voorstellen. Mijn naam is Jan Henk Koning en ik woon achter vliegveld Teuge, in de weilanden tussen Apeldoorn en Deventer in, samen met mijn  vriendin en zoontje van 2,5.

 

k ben bezig met het  opnieuw uitrichten van mijn schotel, een triax 78 cm met multi rail en 4 lnb's.

Ik wil hiermee de 13, de 19,2, de 23,5, en de 28,2 ontvangen. Ik had op alle satellieten goede ontvangst, maar weinig regen reserve. Ook wil ik de schotel nu uitrichten op de astra 23,5 ipv de 19, 2 vanwege de verschuiving naar HD. Ik heb een homecast HS 8100 PVR ontvanger en ALPS lnb's waarvan 1 twin voor de 23,5. Ik wil allereerst graag weten of het inderdaad slim is om op de 23,5 uit te richten. Aangezien zowel de 19,2 als de 23,5 niet exact in het midden van de rail / schotel kunnen staan, moeten ze naar mijn idee allebei aan weerszijde van de houder strak tegen de houder staan, maar dan krijg je het gevoel dat het eigenlijk niet meer uitmaakt op welke van de twee je de schotel uitricht? Vervolgens zou ik graag de exacte afstand tussen de lnb's willen bepalen, de schuinte van de rail en de skew van de lnb's. De rail had ik voorheen altijd recht en de lnb's ook allemaal op 0 graden in de houders. Sommige transponders op zowel de 28,2 als de 13,0 kwamen dan wel heel zwak door.

Als laatste, vroeg ik me af hoe je omgaat met de verschillende elevatie hoeken van de 4 satellieten. De 28,2 zit bijvoorbeeld op 26,8 graden, terwijl 13,0 op 29,9 graden zit volgens www.dishpointer.nl de rest zit daar tussenin, moet je de dan op het gemiddelde gaan zitten van de 4 satellieten?

 

Alvast heel veel dank voor het meedenken!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Beste Koning74

Welkom op dit forum.

Eerst een paar antwoorden op je vragen.
Als je meerdere satellieten op één schotel wilt ontvangen, staan deze inderdaad op verschillende elevaties. Daarom moet ook de rail schuin gezet worden zodat alle gemonteerde lnb's precies in de signaalbrandpunten komen te staan.
De lnb's van de Astra 19,2 en 23,5 komen inderdaad vlak tegen de arm te staan. Om de buitenste lnb's toch zoveel mogelijk in het midden te houden, moet de houder van de Astra 19,2-lnb zo dicht mogelijk tegen de arm geplaatst worden en daar moet je in eerste instantie de schotel op uitrichten.
Omdat de Astra 23,5 moeilijker te ontvangen is, is het wenselijk de schotel daar in tweede instantie optimaal op uit te richten.

Ik heb het volgende voor je uitgerekend:

Plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Zet de rail ongeveer 10 graden schuin en plaats de houder van de Astra 19,2-lnb tegen de lnb-arm, zie bijlage lnb-volgorde.
Monteer de lnb's nu op de volgende afstanden:
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 67mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 45,5mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 48,5mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje aan de voorzijde van de lnb's.
Om de juiste afstand tussen de lnb van de Astra 19,2 en 23,5 te kunnen halen, zul je waarschijnlijk wat van de lnb-houders weg moeten vijlen, zie bijlage.
Als je de afstand van 45,5mm niet kunt halen omdat je bijv. niet dichterbij kan komen dan 48,5mm, moet je dat verschil (3mm) in mindering brengen van de afstand tussen de Astra 19,2 en Hotbird. In dit voorbeeld dus geen 67mm maar 64mm.

Zet de rail rail 9,55 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 27mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Meet dit met een waterpas en een vulling van 27mm die je op de kop legt.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op
Astra 19,2 op
Astra 23,5 op
Astra 28,2 op
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 28,8 graden om de Astra 19,2 te vinden.
Zodra je deze gevonden hebt, de schotel afstellen op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit. Doe dit uiterst precies want dit bepaald ook de ontvangstkwaliteit van de overige satellieten.
 

post-60869-0-43496200-1438935756_thumb.jpg

post-60869-0-22609100-1438935774_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Dank voor je uitgebreide reactie! Op welke zender cq transponder kan ik de 23,5 het beste uitrichten?

De waardes van de skew per lnb zijn helaas niet meegekomen in je antwoord.

Ik ga er mee aan de slag en laat je later vandaag weten wat de resultaten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het uitvoeren van de hier gegeven instructies heb ik bijna overal perfect beeld  :)

Boven de 90% signaalkwaliteit en boven de 85% signaalsterkte. Alleen op de hotbird heb ik op sommige transponders 50%. Dit heeft wellicht te maken met het feit, dat ik de rail niet ver genoeg schuin kan zetten omdat hij dan tegen de houder aanloopt. de 27 mm haal ik dus net niet.

 

@ Sprietje, Nogmaals dank voor je berekeningen. In mijn eerdere bericht gaf ik aan dat helaas de skew waardes niet in je bericht stonden. Ik heb de lnb's dus nu nog allemaal op 0 graden staan. Zou je die waardes alsnog kunnen sturen?

Als transponder heb ik het kanaal History HD genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Koning74

Mooi dat je goed signaal hebt.
Het feit dat je de rail niet schuin genoeg kan zetten komt omdat je mijn beschrijving niet hebt aangehouden.
Ik schreef:

 

"Plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit."

 

Dat heb je niet gedaan, zie ook de eerste afbeelding in mijn vorige bericht.

De skew was is vergeten en moet als volgt zijn:
Hotbird 13 op 5 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 9 graden
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Dank voor de skew waardes!

 

Ik heb wel degelijk de rail omgedraaid, zodat het gat onderin zit. Hij gaat ook een stuk verder schuin dan daarvoor.

Ik heb echter in de volgorde wel iets fout gedaan, ik heb namelijk eerst de astra 19.2 tegen de houder gezet en pas later de rail schuin gezet. daardoor loopt de rail nu iets eerder vast. Ik heb geen idee hoeveel dat uitmaakt, ik zou daar ook nog een stukje weg kunnen vijlen, anders moet ik alles weer opnieuw instellen.

 

Het ronddraaien van de schotel is overigens echt lastig te doen, doordat de klemmen in de mast happen. Ronddraaien gaat dan zeer schokkerig. Is hier eventueel een betere oplossing voor? Een soort van gelagerde bevestiging, of andere klemmen?

aangepast door Koning74
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die kartels zijn inderdaad erg scherp. zowel aan de achterkant / de klem zelf, als op het achterblok van de schotel. Een draaibare mast zou een perfecte oplossing zijn. Zoals bij een parasol, vast te zetten met een klem.

 

Morgen ga ik de skew aanpassen. Benieuwd wat dat nog doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij gebruikt ALPS-lnb's. Die kun je maar 10mm verplaatsen en die zet je standaard in het midden.
Gebruik je andere lnb's met een langere hals, dan ga ik standaard altijd uit dat de kop 5-6mm van de klem staat.
Controleren wanneer je de beste signaalkwaliteit hebt is natuurlijk het beste.
 

post-60869-0-49129100-1439109438_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...