Ga naar inhoud


Sun outage


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren mijn schoteluitrichting voor astra3 gecontroleerd met de plakbandmethode  in Alanya in Turkije. Ongeveer 7 minuten voor tot 7 minuten na 13.18u (sunoutage)  locale tijd geen ontvangst;  Schotel stond perfect. Ik leer geweldig bij op dit forum!

aangepast door reynaertdevos
Link naar reactie
Delen op andere sites


Lastige periode om schotels af te stellen

We zitten weer in de periode dat de sun outage nadert. Sun outage wil zeggen dat de zon zich precies achter de satelliet bevindt. Je ontvangt op dat moment dan zoveel zonneruis, dat het satellietsignaal helemaal of grotendeels weg valt. Dat is even vervelend voor de satellietkijker die op een bepaald tijdstip zenders niet meer kan ontvangen maar nog veel vervelender voor schotel installateurs die op dat moment een schotel aan het afstellen zijn.

Meestal zal het bij het uitrichten van de schotel gaan om de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 als het om de Nederlandse en Belgische kijkers gaat.
Bij het afstellen van een schotel met een duo-lnb wil je toch graag de kwaliteit van het signaal uit kunnen lezen van beide satellieten maar tijdens de sun outage valt eerst het signaal weg van de Astra 23,5 en iets later van de Astra 19,2.

Om welke tijd gaat het dan precies?
Tja, dat is afhankelijk van waar in Europa de schotel staat. Ik zal die tijden eens even vernoemen.
Voor Nederland is dat voor de Astra 23,5 om 12:05uur en voor de Astra 19,2 om 12:24uur. Op 12 oktober als de zon nagenoeg precies achter de satelliet staat, duurt de signaalverstoring zo'n 15 min voor elke satelliet afzonderlijk. Dit betekent dus dat als het signaal van de Astra 23,5 weer net beter begint te worden, het signaal van de Astra 19,2 al weer slechter gaat worden.
Om het niet te ingewikkeld te maken kunnen we dus zeggen dat voor een goede meting van de signalen van beide satellieten gelijktijdig, de periode van 8 tot 16 oktober van 11:57uur tot 12:32uur niet gebruikt kan worden.
In Zuid-Spanje ligt die periode van 4 tot 12 oktober ongeveer 5 minuten vroeger.

Ook camperbezitters die rondom de sun outage hun schotel laten zoeken, kunnen te maken krijgen dat de installatie de satelliet niet gevonden krijgt.
Omdat er door flink wat camperbezitters gebruik wordt gemaakt van kleine vlakantennes, is het tijdbestek waarin het signaal van de satelliet overstemt wordt door de zonneruis ook langer. Het gaat dan om de periode van 6 oktober tot 19 oktober in Nederland en om de periode van 2 oktober tot 14 oktober in Zuid-Spanje en de Algarve waarbij de tijd dat er niet of niet goed op de satelliet afgestemd kan worden tot 20 minuten oploopt.

Wil je het zelf allemaal nog eens narekenen, dan kan dat met deze site: http://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat heeft niets met de temperatuur te maken.
Ik zie dat in Alanya morgen 8 okt. de sun outage maximaal is. Dan kun je bepaalde zenders gedurende langere tijd niet ontvangen.
Stem maar eens af op de zender Nat.Geo.Channel Wild HD op transponder 12207V van de Astra 23,5. Die zit op positie 46 van de fastscanlijst.
Ik denk dat je die ongeveer een half uur niet kunt ontvangen.

Wat je wel kunt hebben bij mooi zonnig en warm weer is dat je lnb smelt door de hitte van de infraroodstraling van de zon. Hierbij is een oude schotel die al wat verweert is in het voordeel van een nieuwe schotel waar nog glans op zit. Deze laatste weerkaatst de infrarood straling veel beter naar je lnb. Zie een gesmolten lnb als bijlage. Vooral bij die doorzichtige polycarbonaat (perspex) schotels kun je wachten op gesmolten lnb's.

Wat je meestal wel kunt zien is dat de lnb door de spiegeling van de schotel heel sterk verlicht verlicht wordt en dat de temperatuur van de lnb gaat oplopen, zie de meest rechtse lnb van de vier in de bijlage.
 

post-60869-0-54444400-1444204671_thumb.jpg

post-60869-0-67180600-1444204692_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist met verschillende ontvangers gelijktijdig gekeken of er iets weg viel met mijn Triax 115 met Inverto Black Ultra in Zuid-Spanje. De een na moeilijkste te ontvangen zender History HD is helemaal niet weg gevallen, de moeilijkst te ontvangen zender Nat.Geo.Channel Wild HD is 4 minuten weg geweest. Op de Astra 19,2 geen uitval.
Als morgen het hoogtepunt van de sun outage in Zuid-Spanje plaats vindt, zal het signaal nog wel iets langer uitvallen dan 4 minuten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was bij mij de moeilijkst te ontvangen zender Nat.Geo.Channel Wild HD is 4 minuten weggevallen. De zon bewoog 0,467 graad boven de satelliet langs. Vandaan bewoog de zon slechts 0,027 graad boven de satelliet langs en was de zender Nat.Geo.Channel Wild HD is 6:50 minuten weggevallen. Zo zie je dat als de zon 0,44 graad dichter bij de satelliet staat, de uitval ongeveer 3 minuten langer duurt bij een schotel van 1 meter breed.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat is moeilijk te zeggen. In Marbella is het signaal inderdaad nog wel een beetje zwakker maar jij hebt ook weer een iets grotere schotel.
Ik zou toch maar eens een beetje aan de mast van de schotel drukken en trekken en proberen de schotel iets naar links en rechts te bewegen zonder de zaak los te zetten. Ik heb het vermoeden dat er nog wel iets meer uit te halen is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat doe ik fout als ik iedere keer dit krijg als resultaat:

 

Start Interference
UTC
mm/dd/yyyy hh:mm:ss End Interference
UTC
mm/dd/yyyy hh:mm:ss Peak Interference
UTC
mm/dd/yyyy hh:mm:ss Start Interference
Local Time
mm/dd/yyyy hh:mm:ss
End Interference
Local Time
mm/dd/yyyy hh:mm:ss
Peak Interference
Local Time
mm/dd/yyyy hh:mm:ss
Duration
Time
hh:mm Min.
Separation
Degrees Peak
CN
Degradation
[dB]
NB! Local time is based on computer local time zone and daylight savings settings

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de positie op het kaartje wel ingegeven. Dus ga naar je locatie en dan twee maal dubbelklik.
Ook moet je bovenaan de breedte van je schotel ingeven en de satelliet die je wilt hebben.
Ik mag aannemen dat je dan toch de tijden krijgt zoals je in je bericht aan geeft en niet alleen: mm/dd/yyyy hh:mm:ss
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...