Ga naar inhoud


Sun outage


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • 11 maanden later...

De sun outage staat weer voor de deur, het moment dus dat de zon weer precies achter de satellieten op de Clarkebelt gaat door draait.

Dit is dus weer een prima moment om te kijken of er geen obstakels zitten of aankomen in de signaalweg naar je schotel zoals groeiende bomen.
In Nederland is de maximale sun outage op 1 maart maar in Midden-Scandinavië is dat op 27 februari en in Zuid-Europa (Alicante) is dat 5 maart.
Ook voor mensen die hun schotel op een overdekt balkon hebben staan of achter het raam, zijn dit weer de ideale controle momenten.
De precise momenten dat de zon achter de satelliet staat, is terug te vinden op deze site: https://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

Je loopt altijd de kans dat op dat tijdstip de zon niet schijnt. Daarom is ook al 3-5 dagen van te voren te bekijken of de  zon een schaduw van takken of andere voorwerpen op de schotel geeft zij het dan dat die dan meer schaduw op de schotel geven dan tijdens de maximale sun outage.

 

Kun je niet helemaal wijs uit de calculator, geef dan globaal even je locatie op en voor welke satellieten je dit wilt weten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

De sun outage staat weer voor de deur, het moment dus dat de zon weer precies achter de satellieten op de Clarkebelt gaat door draait.

Dit is dus weer een prima moment om te kijken of er geen obstakels zitten of aankomen in de signaalweg naar je schotel zoals groeiende bomen.
In Nederland is de maximale sun outage op 1 maart maar in Midden-Scandinavië is dat op 27 februari en in Zuid-Europa (Alicante) is dat 5 maart.
Ook voor mensen die hun schotel op een overdekt balkon hebben staan of achter het raam, zijn dit weer de ideale controle momenten.
De precise momenten dat de zon achter de satelliet staat, is terug te vinden op deze site: https://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

Je loopt altijd de kans dat op dat tijdstip de zon niet schijnt. Daarom is ook al 3-5 dagen van te voren te bekijken of de  zon een schaduw van takken of andere voorwerpen op de schotel geeft zij het dan dat die dan meer schaduw op de schotel geven dan tijdens de maximale sun outage.

 

Kun je niet helemaal wijs uit de calculator, geef dan globaal even je locatie op en voor welke satellieten je dit wilt weten.

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/d0/Sun_Outage_-_DSC_6720.JPG/1280px-Sun_Outage_-_DSC_6720.JPG

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er word ook vaak een lasproces gefilmd waarna je gewoon naar die film kunt kijken zonder las ogen te krijgen , dus ik denk dat het felle licht goed gefilterd wordt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, moonchild zei:

kan dit schade veroorzaken?

Zolang je zelf niet in de zon kijkt !!

Test je gsm maar eens uit op een straffe lamp , dan zal je zien wat er gebeurt !!

Ik lijd aan o.a. fotofobie , ik moet mijn ogen dus goed afschermen tegen fel licht !!

33 minuten geleden, trust zei:

ik denk dat het felle licht goed gefilterd wordt .

Klopt 🙂

Ook kan je het beeld op de smartfoon ook extra donker of licht zetten !!

Zo kan je in het pikkedonker nog altijd redelijk goede foto's maken , zonder blits !!

🙂

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...