Ga naar inhoud


Sun outage


Sprietje

Aanbevolen berichten


Ik zette vandaag om 12uur even de tv aan om naar het journaal te kijken en kreeg de melding "geen signaal". Oh ja, dat was is al weer vergeten, precies sun outage tijd. Even op de Astra 1 gezet. Daar was natuurlijk wel beeld. Een paar minuten later op de Astra 3 ook weer.
 

post-60869-0-09527600-1444390814.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter Info:

 

Deze middag, Sun Outage time :cool: met wisselende bewolking

 

Apparatuur zie handtekening.

 

23.5° NG Wild HD:

C/N 16dB naar 13dB

Q 90% naar 55%

Niks uitval

 

19.2° Anixe HD:

C/N 13dB naar 12dB

Q 70% naar 50/60%

Niks uitval

 

13° RT Doc HD

C/N12dB naar 11dB

Q 60% naar 30%

10 sec. blokjes

 

28° niet getest o.w.v. Highway-Beam hier @Brugge 

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Marc, dat is het verschil tussen Nederland/België en Zuid-Spanje waar het signaal veel zwakker is.
Maar het is nog geen maandag. Dan zal het echt wel anders zijn.
Vandaag stond de zon nog 1,177graden boven de satelliet.
Maandag is dat slechts 0,003 graad.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren, 8/10 reed ik van Vigo (Galicie,Spanje) via de A52 richting León en zo naar Logroño.

Daar er zeer hevige mist hing in de omgeving van Ourense (ergens rond 10:00 uur) viel het mij op dat ik geen muziek had. Mijn beeld in de Gps was ook weg.

Vandaag vertrokken uit Logroño (09:10 uur) richting Zaragoza (via N-232).

Het eerste stuk buiten Logroño is volledig vernieuwd en loopt zo een beetje links en rechts van de oorspronkelijke weg en daardoor staat dit niet in mijn ingebouwde GPS (Toyota Avensis). Geen probleem want ik doe die route soms 2 of 3 maal per jaar.

Maar daar waar dit nieuwe stuk terug aansluit op de originele weg bleef de GPS hangen.Alsook geen muziek). Ik denk dat dit zo omstreeks 09:50 uur was. Ik dacht, heeft dit nu ook te maken met de ''Sun Outage''.

Om 10:08 uur kreeg ik terug haperend muziek en om 10:09 kwam mijn beeld ook haperend terug tevoorschijn. 10:10 uur was alles terug normaal.

Men spreekt hier alleen maar over Sat. ontvangst voor TV. maar ik vermoed dat dit ook gebeurt bij GPS ontvangst.

Alleen weet ik niet over welke Sat. het hier gaat.

2 maal na elkaar omstreeks dezelfde tijd vond ik maar raar, daarom dacht ik aan de Sun Outage.

Kan dit?

 

Mvg

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

De sun outage staat weer voor de deur, het moment dus dat de zon weer precies achter de satellieten op de Clarkebelt gaat doordraaien. Dit is dus weer een prima moment om te kijken of er geen obstakels komen in de signaalweg naar je schotel zoals groeiende bomen.
In Nederland is de maximale sun outage op 1 maart maar in Noord-Scandinavië is dat nu al bijna en in Zuid-Europa is het ongeveer een week later dan in Nederland.
Ook voor mensen die hun schotel op een overdekt balkon hebben staan of achter het raam, zijn dit weer de ideale controle momenten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...