Ga naar inhoud


Advies gevraagd bij schotel(park) te updaten


casperb71

Aanbevolen berichten

De titel is wat overdreven, maar mijn oude opstelling (+/- 10 jaar) is denk ik wel aan vervanging toe.

Op zich werkt het nog wel, maar vind het wel erg vol staan in de kleine tuin en bij slecht weer merk ik wel dat de boel wat minder is geworden.

 

De configuratie bestaat nu uit:

 

post-37838-0-18513600-1451735834_thumb.jpg

 

- Triax 82 cm met Dual LNB voor Hotbird 13,0 E en Astra 19,2E

- Triax 68 cm voor Astra 23,5 E

- Triax 68 cm voor Astra 28,2 E

 

 

post-37838-0-91625000-1451735847_thumb.jpg

LNB's zijn Inverto IDLP-40SL 0,2 db

 

Mbt de Diseqc kan ik alleen maar zeggen dat het 4 in is en 1 uit. Verder staat er niets meer op.

 

Ontvanger is een VU+ Duo met OpenPli en dat bevalt goed.

 

Het voorstel om om de grootste schotel te behouden en daar 4(of meer) LNB's op te plaatsen.

 

Vragen:

 

- Is het "zinvol" om op de 82cm schotel 4 of meerdere LNB's te plaatsen?

- Welke Satelliet is nog extra met deze config als extra toe te voegen?

- Moet ik wel de config aanpassen of alleen de LNB's/Diseqc?

 

Adviezen zijn welkom

 

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een wok met 4 posities erop is niet nieuw en met de juiste opstelling en uitrichten een weelde voor het oog en je signaalsterkte.

Hang hem niet zo laag bij de grond (die regen welke opspat van het terrasdek verdubbeld je afname van regenreserve)

 

De juiste multifeed houder en passende wok is belangrijk, wat meteen leidt tot de vraag: wat is je budget?

Want;

- de Gibertini OP100L zonder LNB's is er bijvoorbeeld een, met de multifeed houder voor 4 LNB'tjes is die erg goedkoop

- de Kathrein CAS80 zonder LNB's is bijna 4 x zo duur en een geschikte multifeed ervoor ook nog eens

 

kijk nog eens terug naar soortgelijke vragen klik

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste casperb71

De Inverto-lnb's die je hebt hebben een kopdiameter van 49mm en die kun je inderdaad met een rail op een Triax 78 monteren. Alleen bij de positie van de Astra 19,2 moet je 3,5mm smokkelen maar dat is goed te doen.
Een vijfde lnb er bij plaatsen zou ik niet doen omdat het signaal dan te zwak wordt voor de buitenste lnb's.

Zou de de schotel niet beter wat verder van huis kunnen plaatsen. Nu zit je van binnenuit tegen de achterzijde van de schotel te kijken. Dat is lijkt me toch ook niet zo fraai.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen voor jullie support. Nu weet ik nog niet wat ik moet doen... :D

 

Wel duidelijk is dat ik wat aan het uiterlijk moet doen en ik toch de drang heb om meer satellieten te gaan ontdekken.

Kan dus (simpelste manier) een blok van 4 op mijn grootste schotel zetten en dat beslaat het huidige aanbod. Wel zal ik 4 nieuwe LNB's aanschaffen.

 

Zit nog te twijfelen of ik niet een Wavefrontier T90 moet gaan aanschaffen waar ik dus meer smalle LNB's kwijt kan, of een andere grotere schotel.

 

Budget ligt tussen de 200/250

 

ps hoe meet ik nu exact de maat van de schotel?

 

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is moeilijk aan te geven. In principe de breedte van de schotel zonder de rand mee te meten maar als de offsetschotel precies rond is, dan weer 90% van de breedte of de hoogte en als het een multifocus schotel is 90% van de hoogte.

Een T90 is in feite een 90cm-schotel zoals de naam ook al zegt.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is moeilijk aan te geven. In principe de breedte van de schotel zonder de rand mee te meten maar als de offsetschotel precies rond is, dan weer 90% van de breedte of de hoogte en als het een multifocus schotel is 90% van de hoogte.

Een T90 is in feite een 90cm-schotel zoals de naam ook al zegt.

Oké ik heb net de breedte (ex rand) gemeten en dan heb ik dus 1 schotel van 70 en 2 van 60.

Dat impliceert dus als ik  meerdere LNB's wil gaan plaatsen sowieso naar een grotere schotel moet.

 

Heb daar nu 2 vragen over:

  • Maakt het dan nog wat uit of ik een "normale" schotel aanschaf of een offset?
  • Als ik een normale schotel aanschaf wat is dan verantwoord? Ik bedoel of er veel verschil (winst) zit tussen een schotel van 90 cm of 140 cm.

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al gekeken welke andere satellieten je perse zou willen ontvangen?

Het advies van Edbe vind ik persoonlijk nog steeds het beste. En waarom 4 nieuwe lnb's kopen als deze het nog goed doen?

Dan ben je klaar met alleen een multirail. Kun je je geld aan nuttigere dingen uitgeven.

Een normale schotel is een off-setschotel, en zo'n T-90 monster wil je op die plek echt niet hebben staan.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste casperb71

Wat jij een normale schotel noemt is een primefocus schotel. Daar kun je in principe geen meerdere lnb's op plaatsen en als je dat al zou doen krijg je ze niet dicht genoeg tegen elkaar om de gangbare satellieten te ontvangen. Ook zijn primefocus schotels alleen maar te koop groter dan 1 meter.

En met een Triax78 kun je de vier bekende satellieten gewoon ontvangen, hooguit enkele zwakke zenders van de Hotbird niet of niet goed.
Wel is het zo dat je nu lnb's hebt die slechts 1 aansluitingen hebben. Wil je lnb's met  2 aansluitingen, dan krijg je ook weer meteen kopdiameters van 60mm en dat past dan niet op een Triax 78. Dan heb je een grotere schotel nodig of je moet smalle lnb's gaan gebruiken die toch wat regengevoeliger zijn.

Maar voor je een beslissing gaat nemen welke andere schotel je eventueel gaat kopen, zul je toch eerst moeten weten welke satellieten je wilt gaan ontvangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de support en zal even op enkele reacties reageren.

 

Heb je al gekeken welke andere satellieten je perse zou willen ontvangen?

Het advies van Edbe vind ik persoonlijk nog steeds het beste. En waarom 4 nieuwe lnb's kopen als deze het nog goed doen?

Dan ben je klaar met alleen een multirail. Kun je je geld aan nuttigere dingen uitgeven.

Een normale schotel is een off-setschotel, en zo'n T-90 monster wil je op die plek echt niet hebben staan.

 

De keus is inderdaad afhankelijk van wat je wilt ontvangen. Om zaken goed gescheiden te houden, zal ik een nieuw berichtje plaatsen over welke satelliet etc?

 

Zo'n monster vind ik een offset niet want nu staan er ook 3 schotels.

 

Ik dacht dat de LNB's tzt wel wat afnamen vwb signaal dus ging daarvan uit. Ook de afweging dat nieuwe technieken het ontvangst verbeteren. Ik kan natuurlijk altijd eerst starten met de oude en als het te zwak is, deze vervangen.

 

 

 

Beste casperb71

Wat jij een normale schotel noemt is een primefocus schotel. Daar kun je in principe geen meerdere lnb's op plaatsen en als je dat al zou doen krijg je ze niet dicht genoeg tegen elkaar om de gangbare satellieten te ontvangen. Ook zijn primefocus schotels alleen maar te koop groter dan 1 meter.

En met een Triax78 kun je de vier bekende satellieten gewoon ontvangen, hooguit enkele zwakke zenders van de Hotbird niet of niet goed.
Wel is het zo dat je nu lnb's hebt die slechts 1 aansluitingen hebben. Wil je lnb's met  2 aansluitingen, dan krijg je ook weer meteen kopdiameters van 60mm en dat past dan niet op een Triax 78. Dan heb je een grotere schotel nodig of je moet smalle lnb's gaan gebruiken die toch wat regengevoeliger zijn.

Maar voor je een beslissing gaat nemen welke andere schotel je eventueel gaat kopen, zul je toch eerst moeten weten welke satellieten je wilt gaan ontvangen.
 

 

Dus ik moet goed oppassen wat voor schotel ik koop. Hoe noemen we dan een Triax78 als soort?

 

Wil geen dubbele LNB's dus dat is niet moeilijk.

 

Is een Sab schotel van bv 120 cm wel geschikt want daarvan vind ik de prijs nog wel meevallen. Offset zijn een stuk duurder en volgens mij ook wat beperkter in hun ruimte.

 

 

Een fout die vaak gemaakt word, zelfs door pro's!

 

Ja dat zal wel want ik zie foto's van hele schotelparken die op de grond in het gras staan. Mijn voornemen is om de schotel op het mastje op 2 meter hoogte te zetten.

 

 

 

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

hang daar dan een nieuwe triax 78cm met multirail (als je zeker bent dat je in de toekomst geen twin of quad lnb's nodig gaat hebben) of een triax 88cm met multirail en volgens mij kan je al de rest blijven gebruiken

aangepast door wolverine

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof dat ik een aardig eind ben opgeschoten.

 

Het bereik wil ik laten lopen van 4,9E tot en met 31,5E (4,9E - 7,0E - 10,0E - 13,0E - 16,0E - 19,2E - 21,6E - 23,5E - 28,2E - 31,5E)

 

De keus die ik nu nog moet maken is welke 2 schotels ik wil gebruiken. Dit zijn:

 

- Wavefrontier T90

  of

- Triax 110

 

De huidige 4 LNB's kan ik volgens mij dan gewoon blijven gebruiken. Ze hebben een kopje van 49mm. Alleen weet ik niet zeker of het met 49mm wel mogelijk is om klein positieverschillen (bv tussen 21,6E en 23,5E zit maar 1,9 graden)

 

Mijn voorkeur gaat uit naar de Triax alleen weet ik niet welke juiste multifeedrail hiervoor geschikt is en welke kosten daar nog eens bij komen.

 

De T90 heeft standaard een multifeed rail met 6 LNB-houders, dus hoef daar maar 4 houders extra voor aan te schaffen.

 

De Triax100 moet ik dus een multifeed rail en 10 LNB-houders daarvoor aanschaffen.

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...