Ga naar inhoud


Triax TDS 80A uitrichten met triax multiblock


Janssen11

Aanbevolen berichten


11 minuten geleden, Sprietje zei:

En kijk dan ook hoeveel de elevatie instelling anders is.

Ik schijf alles op alleen bij vti zijn de transponder nummers wat anders genummert (deze lijken veel langer). Heb ook even de 4x inverto premium opgeschreven astra 3 wordt nu een triax slim lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals beloofd zal ik hieronder de waardes neerzetten

Gemeten met vu duo 4k vti image en triax 78

 

toen ik de triax rail gemonteerd heb heb ik de schoten tevens iets bij moeten draaien om meer signaal te krijgen

 

sab rail = elevatie 32.5 graden

triax rail = elevatie 31.5 graden

 

1e opstelling was 4x Inverto  black premium met sab-rail

13e = 72% op 10719025 3/4 V

19.2e = 86% op 10743075 5/6 H

23.5e = 90% op 12187050 2/3 H

28.2e = 86% op 10803000 5/6 H

 

2e opstelling 3x premium 1x triax slim met sabrail

 

13e = 72% (inverto)

19.2e = 94% (inverto)

23.5e = 87% (traix)

28.2e = 92% (inverto)

 

3e opstelling zelfde als 2e maar dan triax rail ( in de hoge stand)

Rails staat hier niet vol schuin anders komt de hotbird te laag te staan

 

13e = 77%

19.2e = 91%

23.5 = 85%

28.2e = 88%

 

4e Opstelling is het zelfde als de 3e maar dan de rails vol schuin

 

13 = 64%

19.2 = 96%

23.5 = 85%

28.5 = 93%

 

5e opstelling heb ik de triax rail omgedraaid en compleet schuin gezet

 

13 = 77%

19.2 = 96%

23.5 = 64%

28.5 = 70%

 

in verhouding ontlopen de triax en sab zicht niet heel veel met de triax krijg ik wel beter signaal op de hotbird

teven zie je hier dat je met een lnb zonder feedhorn iets op signaal inlevert het is en blijft een compromise sluiten tussen de 4 satellieten

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Sprietje zei:

De rail buigen? Dat heb je zeker van mij gelezen. Dat heb ik 10-15 jaar geleden al op het forum geschreven. Dat heb ik bij mijn Triax 115 in Spanje ook gedaan.

 

Je geheugen laat je soms kennelijk in de steek.

Op 5 augustus 2020 schreef ik:

Quote

 Neen, dat heb je dus nooit met een triax. Dat komt voornamelijk omdat de LNBs in een rechte lijn staan en niet in een arc (deel van een boog).

 

Sprietje

Quote

Dit is nu een onzinverhaal.
De rail van Triax is ook gebogen.

 

Old Satterhand

Quote

De satellieten staan niet in een rechte lijn en de triax is alleen gebogen in de richting van de schotel.

 

Het complete verhaal:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Sprietje zei:

En waarom zou dat in het oosten van het land wel nodig zijn en in het westen van het land niet? Dat maakt natuurlijk niets uit want de Clarkebelt loopt nu eenmaal rond dus moet de rail eigenlijk hol staat, op welke plek de schotel ook staat. Dat heeft ook de Maximum E-85 niet als multifocus schotel

 

In het oosten, tegen de Duitse grens aan, bleek de Astra 2 spotbeam al aardig wat zwakker en de Hotbird is sowieso zwakker.

En wellicht draagt de vreemde vorm van de E-85 spiegel bij aan een optimale ontvangst, zelfs als de LNBs op 1 lijn staan?

 

aangepast door Old Satterhand
Astra 2 spotbeam
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Roel91 zei:

zoals beloofd zal ik hieronder de waardes neerzetten

Gemeten met vu duo 4k vti image en triax 78

 

toen ik de triax rail gemonteerd heb heb ik de schoten tevens iets bij moeten draaien om meer signaal te krijgen

 

sab rail = elevatie 32.5 graden

triax rail = elevatie 31.5 graden

 

1e opstelling was 4x Inverto  black premium met sab-rail

13e = 72% op 10719025 3/4 V

19.2e = 86% op 10743075 5/6 H

23.5e = 90% op 12187050 2/3 H

28.2e = 86% op 10803000 5/6 H

 

2e opstelling 3x premium 1x triax slim met sabrail

 

13e = 72% (inverto)

19.2e = 94% (inverto)

23.5e = 87% (traix)

28.2e = 92% (inverto)

 

3e opstelling zelfde als 2e maar dan triax rail ( in de hoge stand)

Rails staat hier niet vol schuin anders komt de hotbird te laag te staan

 

13e = 77%

19.2e = 91%

23.5 = 85%

28.2e = 88%

 

4e Opstelling is het zelfde als de 3e maar dan de rails vol schuin

 

13 = 64%

19.2 = 96%

23.5 = 85%

28.5 = 93%

 

5e opstelling heb ik de triax rail omgedraaid en compleet schuin gezet

 

13 = 77%

19.2 = 96%

23.5 = 64%

28.5 = 70%

 

in verhouding ontlopen de triax en sab zicht niet heel veel met de triax krijg ik wel beter signaal op de hotbird

teven zie je hier dat je met een lnb zonder feedhorn iets op signaal inlevert het is en blijft een compromise sluiten tussen de 4 satellieten

Maar waarom zou de de rail volledig schuin zetten? Je moet hem op de schuinte zetten die ik heb uitgerekend, dan staat hij goed.

Dat een smalle lnb minder signaal geeft komt vooral omdat die geen feedhorn heeft en de signalen dus ook minder goed vangt. Daarom adviseer ik ook altijd een Triax 88 (of gelijke grootte) te nemen zodat je lnb's met een normale kop kunt gebruiken.

Een Triax 78(80) kan wel goed met de nieuwe Inverto Ultra PLL omdat die koppen slechts 48mm zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Old Satterhand zei:

In het oosten, tegen de Duitse grens aan, bleek de Astra 2 al aardig wat zwakker en de Hotbird is sowieso zwakker.

En wellicht draagt de vreemde vorm van de E-85 spiegel bij aan een optimale ontvangst, zelfs als de LNBs op 1 lijn staan?

De Maximum E-85 heeft geen vreemde vorm. Die vorm krijg je automatisch als je de schotel niet hoger maakt dan hij breed is. Kijk maar eens naar de Sky-schotels die ze in Engeland gebruiken. Die zijn zeker niet gemaakt voor multifeed ontvangst maar hebben eenzelfde vorm aan de voorzijde dan de Maximum E-85.
De vorm van de E-85 is dus zeker niet zo gemaakt om de lnb's op een rechte rail optimale ontvangst te geven.

 

Sky-minidish zone 1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu zie je maar niet veel verschil .maar met alle respect voor het perfecte werk .nee je moet het maar doen.ik zou echt graag de ber waarde weten met een profesioneel toestel  maar je heb het al bewezen.dat sprietje zijn borst maar nat maakt.ach laat maar ik heb dat 20 jaar al gedaan .ik wist da gelijk had .het word tijd dat spriedje een beetje inbind .OPGELET het is geen dommerik.maar er zijn grenzen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou mij ook verbaasd hebben als het veel had uitgemaakt. Want dan zou het verlies op de buitenste 2 LNBs ook dramatisch moeten zijn.

Die komen immers ook behoorlijk uit het lood te staan als je de rail maximaal draait. En wat Sprietje betreft nog verder, als je de rail omgekeerd monteert.

Sprietje is echt een man van de theorie. De praktijk is altijd anders.

 

Wellicht is er iemand bereid om die Triax schotel eens flink scheef te monteren (ipv de rail) dan weten we hoeveel dat scheelt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Sprietje is echt een man van de theorie. De praktijk is altijd anders.

 

Wellicht is er iemand bereid om die Triax schotel eens flink scheef te monteren (ipv de rail) dan weten we hoeveel dat scheelt.

 

Nee, je bent geen man van de praktijk als je al sinds de beginjaren 60 in het antenne- en en later ook in het schotelgebeuren zit.

De theorie is interessant om zaken uit de praktijk te verklaren en om de praktijk beter uit te kunnen voeren.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
Op 23-6-2021 om 16:11, Sprietje zei:

Wat een bullshit verhaal dat de Triax multirail niet meer gemaakt wordt of te leveren is. Ik heb naar Triax gebeld en ze liggen gewoon op voorraad.

Beste Sprietje,

 

ik ben nieuw hier en wou toch even melden dat ik met hetzelfde probleem heb te maken.

Triax besteld en SAB ontvangen.

Ik heb een Triax 88 schotel en zou hier toch graag een Triax multifeed aanhangen.

Heb ondertussen reeds 2 van deze SAB multifeeds liggen.😰

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de sat schotelshops zie ik die gewoon voorradig staan en snel geleverd.Goede winkels verkopen wat er op hun website staan maar zijn dikwijls iets duurder :)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk laten uitrichten door ****, en positie vd schotel bleek al niet goed te zijn, wat betreft de rail heb ik nu gewoon de sab rail hangen, met hierbij ook de genoemde afstanden tussen de lnb's. Dat was perfect en is niet meer aangepast.

 

Alleen nu dus nieuwe plek en laten uitrichten.

aangepast door ceesv
Firmanaam verwijderd, respecteer onze huisregels!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...