Ga naar inhoud


NAS aanschaffen.


Portuuno

Aanbevolen berichten

Raid 0 moet je sowieso NIET doen...  1 Schijf kapot en dan alles kwijt.

 

Raid 1 met meer dan 1 schijf heeft ook weinig zin in dit geval. Bij 3 of 4 schijven is raid 5 de beste oplossing.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sneller is niet zo belangrijk, je wordt toch beperkt tot je LAN verbinding. Hoger dan 115 MB/s lukt toch niet. (of je moet aan link agregatie doen)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed zie zijn je LAN poorten maar 100 Mbit?  Dat is 10 MB/s   Dat is ehhh  errug traaaaaag

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip, als je toch er een muziek verzameling op zet, ik heb op mijn storage box (kan je geen nas meer noemen) op het filesystem een map /mp3. Daaronder een folder 0-9, en dan folders A, B, C, tm Z. In die folders staan dan de mp3tjes gerangschikt op voornaam van de artiest. zelfde voor /flac.

 

In de map /fotos heb ik een folder per jaar dus 2016, 2015, 2014 enz, en in die jaar folder heb ik jan, feb, tm dec. In die maand folders staan dan de fotos die in die maand gemaakt zijn. Zo kan ik het terug vinden.

Dat is nou precies hoe het niet moet. Misschien heb je geen keuze voor je storage box maar bij een nas zorg je ervoor dat de metadata van de mp3 en flac goed staan. De media software zorgt er dan voor dat alles goed geïndexeerd wordt. Voor foto's is het groeperen van foto's op feestje / vakantie weer veel handiger.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante topic.. Ik gebruik al jaren NASsen en mijn keuze is toen gevallen op de andere merk met de "N"... Eén versie met 2 schijven, één met 4 schijven. Deze ene NAS staat los van het net en wordt alleen via intranet gebruikt om wekelijks een incremental backup te maken via RSynch. Dan nog een losse grote externe HDD die als backup van die backup dient. Een NAS is immers niet synoniem aan "een backup"... Overigens staan er bij mij geen films of MP3 op.. Die staan op de interne HDD van de Dreambox. Als die ooit platgaat, jammer dan.... Vind dat niet belangrijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nou precies hoe het niet moet. Misschien heb je geen keuze voor je storage box maar bij een nas zorg je ervoor dat de metadata van de mp3 en flac goed staan. De media software zorgt er dan voor dat alles goed geïndexeerd wordt. Voor foto's is het groeperen van foto's op feestje / vakantie weer veel handiger.

 

Ik ben het ermee eens dat je er altijd voor moet zorgen dat de MP3 tags op orde zijn. Hoe je ze dan ook in mapjes zet: ze zijn altijd makkelijk terug te vinden in elk programma. Er is altijd een mediaplayer achtige applicatie op de NAS aanwezig (Qnap Musicstation) en als je tags in orde zijn kun je zonder problemen zoeken op artiest of songname (of wat dan ook) in welk mapje hij ook staat.

 

Zo ook met films of series...   Hier zijn conventies voor qua naamgeving.   

Films als:   filmnaam (jaartal)   Voorbeeld: Spectre (2015)

Series als:  Serienaam SxxExx      S=Seizoen  E=Episode nummer   dus zoiets als:  The Blacklist S05e11

 

Qnap videostation herkent dan de film of serie en zoekt alle metadata erbij.

 

 
Het is een K.. klus maar het heeft alleen maar voordelen als je dat op orde hebt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip voor degene die hun NAS netjes willen inrichten met muziek.

 

In theorie kan je alle muziekbestanden in 1 map gooien als alle tags goed staan. Maar ik geef toe dat dat soms niet handig is.

Ik heb daarom mappen op artiest / groep. Daaronder zitten dan de albums. Met verzamel albums gaat dat niet, die zitten in een eigen map.

Als een album uit meer CD's bestaat maak ik submappen CD1, CD2 etc.

 

Ik beheer mijn muziekverzameling met MediaMonkey.

 

Als ik nu een CD heb gedownload of met EAC heb gedigitaliseerd voer ik de volgende stappen uit:

  1. Album kopiëren naar de juiste map op de NAS;
  2. Album opnemen in de MediaMonkey bibliotheek;
  3. Album info ophalen. Tags worden goed gezet en een albumhoesje wordt opgehaald;
  4. Muziekbestanden renamen. Ik wil dat de bestandsnaam de naam van het nummer is, Niet iets als 01-artiest-album-songtitel.mp3;
  5. Geluidsniveau analyseren. Dit zorgt ervoor dat het volume van de nummers gelijk is;
  6. De media software op de nas zorgt verder voor de indexering.

 

Afspelen op de PC doe ik met MediaMonkey. In de huiskamer kan de Yamaha versterker de DLNA server van de NAS gebruiken. De Kodi mediacenter indexeert zelf de muziek op de NAS.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen heeft zo zijn proggies voor muziek, daar dat ook OS afhankelijk kan zijn is dat wat de QNAP zelf aanbiedt prima...

 

Portuuno, zet er minstens een switch met 1GBit naast of koop een betere Router met 1GB poorten

want dat is heel heel droevig om zo'n snelle NAS te nemen en een langzame Router als flessenhals

 

Overigens die raid5 schrijfsnelheid is belangrijk voor ons als we met zijn allen onze bestanden schrijven op de Bureau NAS

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is nou precies hoe het niet moet. Misschien heb je geen keuze voor je storage box maar bij een nas zorg je ervoor dat de metadata van de mp3 en flac goed staan. De media software zorgt er dan voor dat alles goed geïndexeerd wordt. Voor foto's is het groeperen van foto's op feestje / vakantie weer veel handiger.

huh?

Hoezo moet dat niet zo? Uiteraard heb ik een index van al die folders, maar als ik ff snel wat van disks naar me ipod wil hebben heb ik het op deze manier zo gevonden. In plaats van 1 directory met tig subdirs erin. En die folder structuur had ik al ver voordat nassen uberhaupt gebruikt werden.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het verstandig is om er heel technisch op in te gaan....

 

Even voor ons beeld:

 

Gebruik je alles draadloos (PC/Laptop) of heb je een en ander ook met een netwerk kabel aangesloten op je router?   Indien je alles draadloos hebt aangesloten heeft een extra switch geen zin.

 

 

Laten we niet verder ingaan over hoe iedereen zijn mappen heeft ingedeeld. Iedereen doet dit op de manier zoals hij het prettig vind. Of het een verstandige keuze is in de ogen van de ander.......

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het verstandig is om er heel technisch op in te gaan....

 

Even voor ons beeld:

 

Gebruik je alles draadloos (PC/Laptop) of heb je een en ander ook met een netwerk kabel aangesloten op je router?   Indien je alles draadloos hebt aangesloten heeft een extra switch geen zin.

 

 

Laten we niet verder ingaan over hoe iedereen zijn mappen heeft ingedeeld. Iedereen doet dit op de manier zoals hij het prettig vind. Of het een verstandige keuze is in de ogen van de ander.......

Tv, Vu en mediaspeler bedraad op NAS, pc’s draadloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...