Ga naar inhoud


NAS aanschaffen.


Portuuno

Aanbevolen berichten

Om van het gesleep met externe hdd’s af te zijn, wil ik een nas aanschaffen.

Is voor een goede werking van zo een apparaat de internetsnelheid van belang?

Domme vraag misschien, maar ik heb slechts 3Mb/s via een telefoonlijntje.

Heb een linux pc en een windows pc, kunnen die alle twee op zo een nas aangesloten worden?

Weet iemand nog een goed merk en/of advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op internet even lezen over synology pas een keuze maken als je genoeg weet.

Voor intern gebruik is een NAS altijg goed voor opslag en backup.

Voor gebruik van buiten af neemt je telefoonlijntje wel de tijd, zou je weten dat je grotere bestanden moet overzetten pak dan een externe HD om mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die film op de nas staat dan heb niets met het modem te maken. Ga je streamen van films op internet dan wel natuurlijk.

 

Vergeet niet dat voor een NAS ook backup nodig is. Gezien je andere post :-)

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

binnenshuis heb je het internet toch niet nodig? Pas als je buiten je eigen netwerk wilt dan wordt je internet snelheid van belang. Maar als je alles in een gigabit netwerkje hebt zitten werkt dat prima hoor.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

de buiten verbinding is enkel voor internet belangrijk en surfen op het web

de binnen verbinding dus LAN via ethernetkabels is met 100 of 1000Mbit/s gewoon prima voor je doeleinden

 

binnenshuis is een NAS, zelfs met je 100Mbit/s VU+ Uno meer dan snel genoeg voor streamen en opnemen

en tegelijk met je PC nog andere zaken doen.

 

je kunt altijd verschillende soorten PC's erop aansluiten per ethernet en dus je vraag gaat dat  met windows + linux = JA

je dient enkel op de NAS gebruikers aan te maken voor de toegangsrechten (synology en qnap zijn daar heel prettig en gebruikers vriendelijk)

maar ook als bij de VU+ Uno dient de NAS en Alle overige PC's in in huis dezelfde samba workgroup te staan. (dat ken je dus al)

 

nog even als we over gigabit spreken is dat op dit moment de snelste intern mogelijke verbinding met 1000Mbit/s

 

je kunt overigens de online support van dergelijke NAS fabrikanten / merken heel goed nu al raadplegen om te zien wat je allemaal voor fijns te wachten staat.

;)

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch zeker voor een dual bay nas gaan en in raid 1 zetten.

 

En zeker van de belangrijke zaken een backup maken.

 

Maar daar kan je dan die externe hdd voor gebruiken die je nu hebt :-)

aangepast door wolverine

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een single nas met een externe backup op aangesloten, bijvoorbeeld een 2.5" harddisk, en elke week backup maken.

Goede nas met uitstekende support begint met de letter S.  (geen reclame toegestaan)

 

Heb zelf al 2 keer meegemaakt dat een dual bay nas allebei de schijven defect raakten , heb ze toen met veel moeite 

kunnen uitlezen middels een programma , en veel veilig kunnen stellen.  In dat geval heb je niets aan een dualbay.

 

En zet er NAS schijven in, bijvoorbeeld de RED schijven van een bekende fabrikant

VU+ DUO 4K 4x DVB-S / Octagon SF8008 4K / Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hele verzameling met van alles en nog wat is om zeep en verloren gegaan door het gesleur met externe hdd’s.

Vele back-ups gemaakt, ooit ben je toch de pisang..!!

Ben voor de laatste Q gegaan met van die rode schijven.

Weet nog niet hoe alles te installeren, gelukkig heb ik bijstand (hoop ik toch) via dit geweldige forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qnap? Hm, waar heb je die keuze op gebaseerd? Ik zou toch voor de laatste S gegaan zijn.

 

Wel je backup regelen!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien omdat ik ook een qnap heb

je kunt even goed de vraag omkeren beste Psychosammie, waar baseer je de keuze op om een synology te nemen

 

het zijn als je ze alle twee gebruikt en of hebt gebruikt prima toestellen en heel degelijke gebruikersvriendelijk software.

ciao

Ja, maar dat wist ik niet hoor Tonski... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...