Ga naar inhoud


NAS aanschaffen.


Portuuno

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Inderdaad een prima keuze. Iets trager dan de Mini, maar wel meer doorvoersnelheid als je encryptie gebruikt.

 

Zo'n NAS gaat zich zeker niet vanzelf instellen, maar heel erg moeilijk is het niet.

 

Je kunt altijd (in een nieuw topic) vragen stellen. Wel graag in het juiste (dit) forum!

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sorry M.

Posting # 69 wqs bedoeld als PM. Heb het geprobeerd te verwijderen, maar is me niet gelukt.

Toevallig heb ik ook een TS-435-A besteld.

Afwachten maar, dacht dat zo een apparaat na aansluiting vrijwel uit zichzelf zou werken.

Heb een vraag over een router in een ander topic, maar dat wil niet echt van de grond komen..

Correctie: moet zijn TS-453-A

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

  Ik blaas het vuur in dit topic nog eens aan, wie helpt mij in mijn zoektocht naar een nieuwe NAS? In mijn geval zijn de volgende punten het meest belangrijk; mag wat kosten (niet voor een duppie scheerstoel), 2 Bay of meer?, DLNA, en media-stream mogelijkheden en ik begin bij 2 x 2TB. Het wordt een opslag van belangrijke gegevens en een media-verzameling.

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje weinig info zo. Dat kan iedere NAS. Wat wil je er verder mee doen? En waarom begin je bij 2x2TB als het wat mag kosten? Wil je nog uitbreiden? Hoeveel opslag heb je nodig?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

tussen QNAP en SYNOLOGY is niet veel verschil

en de 2 bay - 4 bay drives zijn eigenlijk onderverdeeld in CPU snelheid en de Ram uitbreidbaarheid

deze bijvoorbeeld klik en natuurlijk zijn er weer nieuwere modellen

 

er zijn massa sites waar je die QNAP met SYNOLOGY 1 op 1 kunt vergelijken

 

zo weet je in ieder geval wat de specs t.o.v. elkaar zijn

 

2x2TB is veel als JBOT, maar 2x2TB als RAID1 = 2TB en als je de content van je oude SYNO erbij plaatst ?

- bij de meesten is voor thuis de opslag capaciteit het belangrijks

- bij anderen weer het multimedia streamen in huis

 

ciao ciao

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje weinig info zo. Dat kan iedere NAS. Wat wil je er verder mee doen? En waarom begin je bij 2x2TB als het wat mag kosten? Wil je nog uitbreiden? Hoeveel opslag heb je nodig?

Ik heb niet echt veel nodig, belangrijke opslag en verder met name, muziek streamen en met "mag wat kosten" bedoel ik eventueel een dikke 2 bay met een rappe processor en wat meer geheugen. Voor nu behelp ik mij met een externe opslag in een Q-Raid 1 oplossing. Tonski's suggestie om mijn huidige schijf als de oude helft eventueel naast een tweede nieuwe te gebruiken vind ik wel wat.

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dan zou ik voor deze gaan:

https://www.qnap.com/nl-nl/product/model.php?II=239&ref=product_overview

 

Als je zo'n ding eenmaal hebt, ga er er echt meer mee doen dan alleen muziek streamen ;)

 

Oude schijven er in stoppen zou ik niet doen. Zet er liever 2 nieuwe (identieke) schijven in die bedoeld zijn voor NAS gebruik.

 

En verder......PLEX PLEX en nog eens PLEX!  :grin:

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die met 4 bays zijn er ook... in x51+ en x51A

 

doorslaggevend wordt toch wat je aan de schijven dan kwijt bent alhoewel

 

 het meest belangrijk; mag wat kosten (niet voor een duppie scheerstoel),

bijvoorbeeld : HGST Deskstar NAS Retail 3TB 6Gb/s SATA 7200rpm 125€ (of de 25€ duurdere 4TB)

2 x 125 of 4 x 125€ -- ( 2 x 150 of 4 x 150 ) ecl. NAS

 

de verschillen zijn bij die x51+ en x51A de snelheid v.d. CPU en die A heeft UHD4K doorgeven en deze ook transcoderen als hoofdzaak

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik voor deze gaan:

https://www.qnap.com/nl-nl/product/model.php?II=239&ref=product_overview

 

Als je zo'n ding eenmaal hebt, ga er er echt meer mee doen dan alleen muziek streamen ;)

 

Oude schijven er in stoppen zou ik niet doen. Zet er liever 2 nieuwe (identieke) schijven in die bedoeld zijn voor NAS gebruik.

 

En verder......PLEX PLEX en nog eens PLEX!  :grin:

 

 

Ha ha, de meningen verschillen weer eens :grin:

 

Ik zou voor een 2 of 4-bay Synology gaan https://www.synology.com/en-global/support/nas_selector

 

2 WD-Red schijven erin van 4 TB.

 

En vergeet Plex. Helemaal niet nodig op je Synology.

 

En vergeet de back-up niet!

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Mijn advies was niet echt gebaseerd op een mening, maar meer op de specificaties. Ik heb geen enkel voorkeur voor een merk.

 

De vergelijkbare 2 bay synology's (ARM) ondersteunen geen hardware transcoding en vallen dan wat mij betreft af.

 

Ik zou altijd een Intel based CPU adviseren met hardware transcoding voor huis tuin en keuken mediastreaming gebruik en dan kom je in dit geval o.a. bij de Qnap 251A uit.

 

Plex mediaserver/client is overigens naar mijn mening wel met afstand het allerbeste voor het afspelen van media op een tablet, telefoon, PC of TV. :)

Wat vind jij op de synology dan beter/net zo goed werken dan Plex? 

 

Mvg,

 

Michel 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verbaas me altijd over de behoefte aan transcoding. Ik heb het domweg nooit nodig gehad. Kodi spelertje aan de TV en versterker en gaan.

Op de PC draait MediaMonkey voor een muziekje.

 

Films kijken op een telefoon of tablet doe ik niet. Veel te vermoeiend.

Maar dan nog. Met de gratis apps van Synology kan het gewoon.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank heren voor jullie advies en verwijzingen, ik opteer voor de QNAP die heb ik nu ook en wat ik niet vermeld heb, de huidige staat in de meterkast en er draait een Oscam server op voor mijn 2 sat-tuners. Plex ga ik nog eens bekijken, en @spychosammie wat bedoel je met "vergeet de back-up" niet? In een Raid opstelling is de inhoud toch identiek en dan heb je toch een back-up?

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterpas,

als je de RAID1 van een NAS gebruikt wordt op beide schijven precies hetzelfde weggeschreven.

 

Gaat 1 hdd stuk dan is het vervangen van die ene met een nieuwe hdd eenvoudig (zogenaamd hotplugable) en wordt daarna alles hersteld op die nieuwe disk met dat wat op de andere, nog funktionerende, hdd staat.

 

Zo dat is mooi - > herstellen van een disk kan dus heel eenvoudig.

 

Gaat echter de NAS hardware zelf stuk dan zul je die 2 "gemirrorde" hdd's enkel nog in een lege NAS met dezelfde firmware kunnen hergebruiken die ook voor RAID1 reeds vooraf geconfigureerd was... en dat duurt tijd voordat je daarvoor alles gevonden hebt.

 

Uitlezen van een hdd / disk uit een NAS met een andere Linux achtige pC is wegens de root en admin beveiliging uitgesloten.

ik ken geen passwoord hack voor het QTS 4.2.2 van QNAP.

 

Als je dus na twee jaar een Kapotte NAS enclosure hebt wordt het heel lastig de hdds uit te lezen.

 

Een zogenaamd "echte backup" is altijd direct / onmiddellijk bruikbaar!

 

lees ook eens dit

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

en @spychosammie wat bedoel je met "vergeet de back-up" niet? In een Raid opstelling is de inhoud toch identiek en dan heb je toch een back-up?

 

Het antwoord is driewerf nee, nee, nee :grin:

 

http://www.israidhetzelfdealseenbackup.nl/?uitleg=raid-als-backup

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik een beetje bevooroordeeld qua merk, ja toch wel maar Qnap en Synology hebben beiden prima apparaten. Ook voor hardware ondersteunt decoding kun je bij Synology terecht (ds216play -Hardware Transcoderen-engine H.265 (HEVC), MPEG-4 Part 2, MPEG-2, VC-1, Maximum resolution: 4K (3840 x 2160), Maximum FPS: 30) 

 

Qnap vind ik een wat meer professionele uitstraling hebben en ook iets steviger gebouwd en daarbij kun je de Qnap 251A ook rechtstreeks op een TV aansluiten.  

 

De genoemde Synology is daar en tegen 20% goedkoper. Voor 20% méér dan de Qnap heb je bij Synology ook een 4 bay versie die je, als je begint met 2 x 2 TB, later nog kan uitbreiden naar 4 x 2TB of m.b.v. SHR naar desnoods 4 x 10 TB. Zoals Psychosammie is streamen totaal geen probleem, met of zonder hardware encoding, dit is puur afhankelijk van de afspeler of dit nodig is. 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...