Ga naar inhoud


Wat is het probleem: Multytenne, SAB titan of de verbindingskabels?


magielsr

Aanbevolen berichten

Sinds een paar dagen heb ik geen ontvangst meer van de gebruikelijke 4 satellieten (Hotbird en de 3 Astra's) via de schotel.

Mijn installatie bestaat uit een Multytenne schotel en een SAB Titan 3505. Heeft altijd prima gewerkt!

Ik wil graag weten waar het fout zit: de schotel met zijn LNB's, de SAB Titan of de coax-kabels?

Ik heb het volgende gedaan:

De SAB Titan gereset tot de factory default. Toen opnieuw de satellieten handmatig geïnstalleerd (met de juiste Diseq-setings). Geen resultaat, geen weergave dat er een signaal wordt ontvangen (signaalsterkte 0).

Coax kabel aansluiting aan de achterzijde van de SAB opnieuw gemaakt (d.w.z. de steker opnieuw op de kabekl gedraaid): geen resultaat.

Wat kan ik doen om te kijken of wellicht de Multytenne kapot is? Ik kan er niet bij komen op het moment (geen ladder!). Het lijkt me sterk dat alle 4 de LNB's het hebben begeven, maar het zou natuurlijk kunnen.

Graag jullie waardevolle advies!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou beste magielsr, je bent wel erg optimistisch door de schrijven dat de Multytenne altijd prima heeft gewerkt. Met mooi weer wel ja maar het hoeft toch niet echt hard te regenen of de zenders van CanalDigitaal op de Astra 23,5 gaan op zwart.

Ontvang je helemaal geen enkele zender meer op alle vier de satellieten?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

word er door de ontvanger nog wel spanning naar de lnb en switch  gestuurd 13v en 18v

 

Bij satelliet ontvangst zijn er vier schakelmogelijkheden voor een universele LNB. Lage band, hoge band (wordt geschakeld met 0 – 22KHz) en verticaal en horizontaal polarisatie ( wordt geschakeld met 13V – 18Volt).

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat je interne diseqc van de schotel defect is geraakt.

Of dat je schotel maar iets is verdraait. Multitenne icm nederlandse zenders was altijd al mager, maar nu na de laatste veranderingen nog minder.

Maar, het kan ook de tuner zijn van de sab titan. Die willen nog weleens stuk gaan.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal. Reacties op volgorde van binnenkomst:

Sprietje: geen signaal van iedere satelliet. Ik weet hoe profs zoals jij denken over de Mulytytenne, maar voor mij voldoet hij prima (Duitse regionale zenders en de Engelse zenders en hier een daar een Spaanstalige);

Wanderer: Geprobeerd, geen resultaat: alle satellieten op alle vier Diseqc's;

Satencom: Hoe meet ik dat? Ik heb de beschikking over een spanningsmeter. In het SAB-menu staat de juiste voltage ingesteld: 13-18;

Paardengek: schotel niet verdraaid of zo.

 

Verder: is de SAB Titan nog steeds een goede keuze (voor een niet zo veel eisende kijker :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De beste aanpak is, om of jouw ontvanger even op een andere schotel aan te sluiten, of om een andere ontvanger even op jouw antenne aansluiting aan te sluiten.

 

Dan weet je daarna in welke hoek je de fout moet zoeken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste magielsr.

Ik gebruik ook nog een Multytenne dus is weet waar ik over praat. Voor de Astra 19,2 en 28,2 is hij inderdaad nog steeds goed te gebruiken.

De disecq-instelling moet als volgt staan:
Astra 19,2 op #1
Hotbird 13 op #2
Astra 23,5 op #3
Astra 28,2 op #4
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje: ik had de correcte Disecq-settings ingesteld, dus daat zit het probleem niet. V.w.b. mijn poging met de oude Strong: ik heb de firmware (originele of de gepatchte) nodig, maar niet die oplssing die op het net staat, want wie heeft er nu nog een computer met parallel en seriele poorten? Is er een andere mogelijkheid om dit via de LAN-aansluiting te doen?

De firmware in mijn oude Strong geeft wel een resultaat op het scherm, onleesbaar, maar een resultaat, ik vermoed dat dus het probleem in de SAB zit. Wat is de opvolger van mijn SAB Titan 3505?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak de sab even open, kijk dat er op de voeding print, ook bolle elko's zitten

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: wederom dank voor de suggesties! Ik heb een andere, oude SD-ontvanger (niet de Strong, maar nog een andere die ik ook nog bleek te hebben) aangesloten, en prima beeld en geluid, dus de Multytenne is in orde!

De SAB openen en eventuele elko's (wat dat dan ook mogen zijn, condensatoren misschien?) vervangen, dat gaat mijn soldeerkunsten te boven, dus daar moet ik maar niet aan beginnen (ik neem tenminste dat deze met soldeer aan de print verbonden zijn).

Ook kan mijn vraag over de firmware van de Strong dus als niet gesteld beschouwd worden.

Een laatste mogelijkheid: een slechte verbinding tussen de coax en de SAB: heet dit een F-connector of is dat weer wat anders? Anders toch op zoek naar de opvolger van de SAB Titan. Ik hoop dat Sprietje daar mee kan leven :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoals je al zelf concludeert zal je de fout moeten zoeken in je ontvanger.

Eerder werd al opgemerkt dat de tuners in de SAB wel eens defect raken.

 

Wanneer je de SAB al de nodige jaren in gebruik hebt kan je overwegen of die afgeschreven is en de aanschaf van een nieuwe ontvanger loont.

 

De F-connector aan je kabel heb je ook voor de andere ontvanger gebruikt en kan je dus schrappen als oorzaak.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu inderdaad duidelijk waar het probleem ligt: de SAB die ik december 2013 in gebruik genomen heb, dus eigenlijk best kort, vind ik. Of is dit niet juist? Zou toch langer mee moeten gaan.

Niet getreurd: als opvolger wil ik de volgende aanschaffen: SAB Titan III HD Combo DVB-S/C/T. Goede keus of is er beter in deze prijsklasse?

 

Nogmaals, iedereen bedankt voor de bijdragen!

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste magielsr.

 

Ik gebruik ook nog een Multytenne dus is weet waar ik over praat. Voor de Astra 19,2 en 28,2 is hij inderdaad nog steeds goed te gebruiken.

 

De disecq-instelling moet als volgt staan:

Astra 19,2 op #1

Hotbird 13 op #2

Astra 23,5 op #3

Astra 28,2 op #4

 

 

 

Ik weet niet hoe het in Spanje zit, maar bij mij op twee locaties twee identieke Multytennes (Vlaamse kust & Antwerpen) en allebei 'voldoende' ontvangst om mijn TVV-pakketje prima te bekijken. Enkel bij zware regenbuien wat uitval op Vlaamse hoofdzenders, maar daarvoor heb ik ook nog Telenet (op thuisadres).

 

Beste ontvangst op de Engelse zenders (28.5) waar we hoofdzakelijk naar kijken (ook EK voetbal & tennis), maar zelfs op de zwakste (Hotbird) kan ik nog wel de vier Zwitsers met prima signaal bekijken, alsook diverse Russen (Music Box Russia bijvoorbeeld, leuke achtergrondmuziek).

 

Vooralsnog dus geen reden om deze esthetisch mooie schotel in te ruilen voor iets groters :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...