Ga naar inhoud


Schotel upgrade: van Multytenne naar Kathrein CAS80


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Momenteel heb ik in de woonkamer een VU DUO2 staan die gevoed wordt door een Multytenne-twin, en een digitenne gevalletje voor de Nederlandse zenders. En dat al negen jaar voor nop. Dit naar alle tevredenheid: Ik kan in Zoetermeer probleemloos de Engelse zenders ontvangen die gestraald worden op de geknepen UK footprint van de Astra 2F, en ik mis feitelijk alleen de Belgische zenders - de Nederlandse commerciëlen kunnen mij gestolen worden.

1. De satelliet vrijheid is mij zo goed bevallen, dat ik een multiroom configuratie wil realiseren (op de slaapkamer ook sat-tv AUB). Vanuit de meterkast is met een mickey mouse splitter een coax naar de slaapkamer getrokken, de oorspronkelijke kabel gaat uiteraard vanuit de meterkast naar de woonkamer.

 

2. Ik speel met de gedachte om een unicable configuratie in huis toe te passen. Door in de slaapkamer een SAB titan S906 (Unicable compatible) te plaatsen, zou ik daar HDTV kunnen ontvangen, en door de 12V voeding is het ding prima geschikt voor de camping. En met een nieuwprijs van 79,- is het aantrekkelijk geprijsd.

 

3. Het blijft voor mij wel een wens dat ik in de woonkamer twee verschillende transponders kan ontvangen, en in de slaapkamer uiteraard een derde transponder.

 

4. Wens 4 is dat de schotelafmetingen beperkt blijven. En voorzover een schotel mooi kan zijn: de Multytenne is mij uitermate goed bevallen: betrouwbaar, goede prestaties voor de afmetingen, en 't ding ziet eruit alsof het gisteren geplaatst is. Unicable... Ik zie er geen heil in om mijn Multytenne uit elkaar te schroeven, de Alps te vervangen door quad of quattro uitvoeringen, en de bestaande switch in de grijze bak te vervangen door switch(es) die unicable ondersteunen. 

 

 "Buy quality - cry once" gaat op, geen joekel van een schotel met een brandpunt die groot en onnauwkeurig is, maar klein en fijn: een Kathrein. De CAS80 bijvoorbeeld. met 75x75 cm scoorde deze schotel beter dan menige joekel van 90 cm, of een Hirschmann Triax die de Kathrein op de voet volgt. En wel met 4 lnb's op een rail

 

Ik heb de volgende vragen:

 

a) Inverto Ultra's zijn state of the art LNB's, maar:

- gaat deze LNB met 6 cm toeter naast elkaar passen op de middelste twee posities van een dergelijke antenne?

- Als quattro LNB's gebruik, dan kan het zijn dat de ontvangers die dezelfde LNB aanspreken elkaar in de weg zitten toch? Quad LNB's liggen dan voor de hand?

 

B) Met wat voor een switch (merk/type) knoop ik de LNB's vast en  plaats ik het gecombineerde signaal op 1 coax die ik doorlus naar ontvanger 1 en 2?

 

c) Past een splitter op een kabel in een unicable configuratie of krijg ik daar geduvel mee? 

 

d) Worden bij unicable gewoon 75 ohm coax kabels gebruikt?

 

 

c) 

post-72269-0-78763700-1425945555_thumb.jpg

post-72269-0-20762600-1425945559_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heeft u ook een Cahors BigBisat, recent nog Visiosat genaamd, in overweging genomen? Is een zeer solide schotel, makkelijk uit te breiden, speciaal ontworpen voor multisatellietontvangst, kunststof schotelblad enz.

 

Afmetingen vallen erg mee en indien perfect uitgericht, zeer goed signaal zonder uitval hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker,

 

Dat was een van de eerste overwegingen van mij!  Wat volgens mij speelt is dat deze schotels met dubbel brandpunt uitzonderlijk goed presteren ten opzichte van een enkelvoudige paraboolantenne, als je satellieten wil ontvangen die onder een grote hoek aan de hemel staan. Ik ben echter minder veeleisend en vind de standaard riedel tussen 28.2 en 13 graden prima (Astra, Eutelsat, Hotbird). Een openingshoek van 28.2 -/- 13 = 15 graden dus. In de gratis te downloaden test komen de klassieke paraboolantennes. Heel sterk naar voren.

 

http://satvision.de/tests/satelliten-empfang/sat-antennen/multi-sat-antennen/sat-antennen-75-90cm-665

 

De grootste verschillen zijn afwerkingsniveau maar ook -zo leid ik af - fabricagenauwkeurigheid. Vanuit mijn andere hobby weet ik dat een offset paraboolspiegel geen brandpunt maar een brandvlek geeft, hoe kleiner hoe beter. Blijkbaar heeft Kathrein haar antennes dusanig gefabriceerd dat deze vlek kleiner is dan bij de anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, bedankt! Hier heb ik wat aan. De rail kan universele LNB's aan. De Hirschmann/Triax antenne heeft nagenoeg dezelfde performance als de Kathrein, en daar betaal je iets van 12,- voor een standaard LNB rail. Ik heb ooit gelezen dat vanaf een bepaalde afmeting schotel wel 40 mm LNB's toepasbaar zijn (met een feedhorn diameter van 60 mm). Was dat 88 cm? (Daar ga ik met mijn wens voor een kleine schotel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je even aangeeft in welke plaats of regio je woont, kan ik de afstanden van de lnb's voor de CAS 80 wel even uitrekenen. Dan kun je zien dat lnb's met koppen van 60mm niet passen. Die lnb's van Kathrein natuurlijk wel want die zijn behoorlijk smal en ook goed alleen heel erg duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijnheer Spriet, mijn dank is groot. Ik woon in Zoetermeer. Ziehier ook waarom ik een kleine schotel prefereer: ik moet wel de hele dag tegen dat ding aankijken. Tegen de achtergevel monteren kan niet vanwege een knik in de huizenrij, op het schuurdag vind ik geen porem.

 

Het liefste stop ik de schotel achter de plantjes, en eens in de zoveel tijd moet ik nu ook snoeien.

post-72269-0-61422700-1425986993_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ebhoorn

De afstanden zijn als volgt voor Zoetermeer op een Kathrein CAS 80:

tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 71mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 48mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 51mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Je ziet dat je alleen voor de Horbird 13 een normale lnb kunt nemen, de overige moeten smalle zijn. Vandaar mijn vraag of je Kathrein-lnb's misschien wilt nemen. Ze komen als testwinnaar uit de bus maar je hebt wel heel je vakantiegeld nodig voor vier van die lnb's.
Zie de test:
 

SATVISION-2ea67d34c5e2e6473fc9d489f2ca72b5.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kwaliteit mag wat kosten, Hier in de straat staan de meeste Kathrein schotels al bijna 20 jaar op het dak.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn

Er wordt me wel eens verweten dat ik erg graag een Triax-schotel aanbeveel terwijl er toch ook veel degelijkere schotels bestaan zoals Duitse.
Je ziet dat een paar Duitse schotels wel een oplossing kunnen bieden om vier satellieten te ontvangen maar dat je dan ook de hoofdprijs betaald. Alleen al voor de Kathrein-lnb's al €100,- per lnb die dan goed op die Kathrein-schotel passen. Tja, een Triax 88 met rail en Inverto-lnb's is nog steeds een fatsoenlijke en voor veel mensen ook een betaalbare oplossing met uitstekende prestaties, eventueel met twee schoren naar de arm. En niet iedereen kan of wil een T90 hebben.

En ja Cees, hebben die ook een rail voor 4 lnb's?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die is er wel, maar het kost bij elkaar een vermogen. Vandaar de Hirschmann

Deze discussie hebben we al eerder gehad.

Nowaro in Duitsland heeft een rail met vier in hoogte verstelbare aluminium houders die ook op de Kathrein schotel zou moeten passen.

En die is redelijk betaalbaar.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...