Ga naar inhoud


Schotel upgrade: van Multytenne naar Kathrein CAS80


ebhoorn

Aanbevolen berichten


  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@ebhoorn,

 

Leuk gephotoshopped !

Op deze manier kan je zien of het esthetisch verantwoord staat.

Die Big Bisat foto van mij vindt wel aftrek op dit forum.

Deze is aangesloten op een EMP Centauri S16-1 PCP-W3 switch.

Ik heb nog 7 inputs vrij voor evt. meerdere schotels.

Hij functioneert al 3,5 jaar perfect.

post-35794-0-54621900-1426358981_thumb.jpg

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

De begroting

 

post-72269-0-24594100-1426440080.jpg

 

Zo, het loopt desondanks toch behoorlijk op. Vele kleintjes maken een grote.  Wat echt wel bijzonder is, is de lage aanschafprijs voor goede LNB's. Er zit toch wat loodgieterswerk in (feedhorn, micro-antennes) en de bak electronica voor een quad is toch ook niet gering. En dat voor minder dan 25,- per stuk!

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn

Je kunt geen Inverto Black Ultra Quad lnb's gebruiken. Die behuizing is met 71mm veel te breed. Je zult Inverto Black Premium Quad moeten nemen. Deze dus: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=79
Die is bijna net zo goed.

Aluminium buis van 48mm is te gammel. Daar zit veel te veel vering op . Als het waait, staat de schotel steeds heen en weer te schudden. Zoek even op Google: "gegalvaniseerde buis"  48,3x2,9mm is goed.

Waarom een dwarsbuis voor de diseqc-switches? Je kunt twee diseqc-switches op gelijke hoogte op de pijp zetten, meestal zelfs drie maar waarschijnlijk niet bij deze switch met 10 aansluitingen.
Dus eerst twee op de pijp 180 graden t.o.v. elkaar en dan er onder nog twee die je 90 graden gedraaid gemonteerd zodat de coaxkabels alle ruimte hebben. Dan kunnen ze dicht bij elkaar staan vlak onder de schotel.

En hoezo 8x 1,5 meter coax. Je gaat voorlopig 3 aansluitingen gebruiken met vier lnb's. Dat zijn toch 12 stukken coax van 1,5 meter

De pijp moet 60cm diep in de grond staan. Het gat een schep breed in het vierkant. Dat red je niet met 1 zak snelhardende beton.

En neem meteen dubbel afgeschermde coax, bijv. de Hirschmann Koka 9 TS. Kost €0,82/meter per meter geleverd.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Goed,

 

Een paar weekjes over geslapen. Het lijkt me een goede keuze om de Maximum E-85 als basis te nemen. Met 38,5 dB versterking krijg ik 4 keer zoveel signaal binnen als met mijn Multytenne met een versterking van 32,2 dB. Betere waarden dan bij de Visio Big Bisat, en een stuk goedkoper ook.

 

Qua LNB's: 3x Inverto Black Premium Quad en 1x een smalle jongen ook van inverto (als ie ook maar zwart is).

 

Voor 360 Euro een dijk van een signaal als ik straks klaar ben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Door mijn "switch" van Big Bisat naar de T85 maximum antenne, zou ik denken dat ik de hoeken van de LNB's onderling bij de T85 (of welke andere antenne dan ook)  identiek zijn met de berekende waarden van de Big Bisat. Uiteraard zijn de LNB afstanden anders, maar dat is eenvoudig te bepalen.

 

1. Klopt deze aanname?

 

Verder heb ik mij aan een van de adviezen gehouden en een kuil gegraven en een 48mm verzinkte steigerbuis van iets meer dan 2 meter er in gemept, en vervolgens snelhardend beton in het gat gestort. Uiteindelijk wordt de paal groen, vandaag een laagje primer aangebracht. Het open uiteinde bleek prima afsluitbaar met een blauwe dop van een melkfles, die ik dichtverf.

 

Laten we het zo zeggen: ik merk enig verschil met de Alu constructie van mijn Multytenne: Aan deze steigerbuis die ik voor 3,- op de kop getikt heb kan een olifant gehangen worden. Maar ondanks dat de Multytenne bij storm lekker vibreerde, is de afstelling nooit verlopen, en was er tijdens de rukwinden altijd beeld.

 

Met een beetje groeizaam weer wordt de nieuwe schotel aan het zicht onttrokken. 

 

2. Ten aanzien van de LNB's heb ik 3 inverto's black premium a 16,- op de kop getikt, en komt er een megasat op de Astra 19.2 positie. Yep...zwarte LNB's, zwarte Hirschmann coax, het oog wil ook wat...

 

Bijgestelde begroting: 205,-  waarbij ik voorlopig twee coaxen naar de woning laat lopen.

post-72269-0-41454400-1430500174_thumb.jpg

post-72269-0-17074300-1430500176_thumb.jpg

post-72269-0-15782900-1430500734.jpg

post-72269-0-49521700-1430500734.jpg

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn

Ja de ontvangsthoeken tussen de satellieten veranderen niet als de schotel niet naar een andere regio wordt verplaatst.

Een Multytenne is een hele kleine schotel en heeft dus een grote openingshoek (halveringswaarde). Vandaar dat je er bij die schotel niet zo veel van zult merken als die staat te schudden. Hoe groter de schotel wordt, des te kleiner de openingshoek en dat ga je signaalterugval wel degelijk merken, zeker als het hard regent met rukwinden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...