Ga naar inhoud


Signaalsterkte icm Multytenne of Triplesat


schumi08

Aanbevolen berichten

Beste medeforummers,

 

Sinds Canal Digitaal de Nederlandse HD-zenders met een minder sterk signaal uitzendt (in de zgn. 8PSK met als doel bandbreedte te besparen), valt mijn beeld bij regenval veel vaker weg dan voorheen. Ik heb al enkele uren besteed met het zo goed mogelijk uitrichten van de schotel: de Multytenne van Technisat. Voordat ik een installateur inroep die mogelijk beter kan uitrichten omdat hij wel de beschikking heeft over meetapperatuut, ben ik benieuwd naar jullie signaalsterktes op de Homecast Magic Pro. Met name bij gebruik van de Multytenne of evt. de Triplesat.

 

Hier volgt de signaalsterkte BIJ LICHTE BEWOLKING/ ONBEWOLKT weer op mijn Homecast MP icm Multytenne op:

NED 1HD - 74%

NED 2HD - 74%

NED 3HD - 72%

RTL4 HD - 75%

BBC HD - 79 % (wel perfect dus)

 

Op deze manier hoop ik er achter te komen of de problemen op te lossen zijn met uitrichten of dat een andere schotel onvermijdelijk is. Nog een tip: door een afdekkapje tegen de regen over de LNB-bak te monteren (in de vorm van een transaparant A4 voorblad bijv. ) valt het beeld minder snel weg bij regenval.

 

Alvast hartelijk bedankt voor het delen van jullie signaalsterktes op de Homecast Magic Pro. Omdat van verschillende merken/ types ontvangers de signaalsterktes zich niet laten vergelijken, gaat het echt om bezitters van deze specifieke ontvanger.

 

Groeten,

Lodewijk

aangepast door schumi08
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Voor een vergelijk zal je ook globaal moeten aangeven waar je woont, er is een verschil tussen noordwest en zuidoost Nederland.

Naarmate je steeds meer naar het westen woont wordt de ontvangst van de verschillende satellieten ten opzichte van elkaar met deze antenne een compromis.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste schumi08

Welkom op dit forum.

Om alle vier de satellieten zo goed mogelijk te ontvangen is het heel belangrijk dat je mast zuiver verticaal staat. Vooral als je de waterpas tegen de oostkant of westkant van de mast legt, moet deze perfect verticaal waterpas staan. Dit staat natuurlijk los van de ontvangst van alleen de Astra 23,5.

Een transparant A4-voorblad zorgt er in ieder geval voor dat de voorzijde van de kop niet zo snel vol regendruppels komt te zitten waardoor je signaalverlies krijgt, zie bijlage.

Verder is het belangrijk om de Multytenne optimaal uit te richten op de Astra 23,5. Gebruik hiervoor de zender Planeta HD die het moeilijkste te ontvangen is.

Verder is signaalsterkte niet interessant. Het gaat om de signaalkwaliteit, die moet maximaal zijn.

Heb je geen professionele meetapparatuur ter beschikking, dan is de beste oplossing om de satelliettuner en een klein TV-scherm bij de schotel te plaatsen en hem dan optimaal uit te richten op signaalkwaliteit.

Heb je wel een rubber tule om de F-connector zitten om te voorkomen dat er vocht in de coaxkabel kan komen?, zie bijlage 2.

Maar een Multytenne is voor de tegenwoordig gebruikte 8PSK FEC 3/4 gewoon te klein voor een behoorlijke ontvangt. Vroeger toen 8PSK FEC 3/4 niet bestond, was de Multytenne een aardige schotel, tegenwoordig raad ik niemand een Multytenne nog aan.

Ook heeft de Multytenne het nadeel dat je er slecht 2 satellietontvangers op aan kunt sluiten, iets wat voor veel mensen tegenwoordig te weinig is.

Om een veel betere ontvangst te hebben voor weinig geld, kun je veel beter een Triax 88 kopen met multirail en 4 losse lnb’s. Wil je daar lnb’s op plaatsen met 4 aansluitingen, dan is het wel aan te raden daar eerst twee hulpstangen op aan te brengen om de lnb-arm stabieler te maken.

post-60869-0-91687600-1359809634_thumb.jpg

post-60869-0-32200000-1359810059_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje

 

Hartelijke dank voor je uitgebreide antwoord. De mast blijkt perfect waterpas te staan, waarvoor hulde aan de installateur destijds.

 

Maar slecht nieuws dus, want dit betekent dat de ontvangst bij regen op de Nederlandse HD-zenders dankzij het huidige 8PSK-format eenvoudigweg niet meer beter kan met de Multytenne. Hoewel ik bij droog weer zowel Eurosport HD als History HD kan ontvangen, komt Planeta HD in zijn geheel niet door bij mij trouwens. De signaalsterkte op laatstgenoemde is daarbij wel gelijk aan Eurosport HD en History HD (73-74%).

 

De alternatieven zijn om cosmetische redenen minder aantrekkelijk in mijn geval (schotel hangt aan muur op het balkon van mijn appartement). Eerst maar overschakelen naar SD-kwaliteit bij regen...

aangepast door schumi08
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...