Ga naar inhoud


Schotel upgrade: van Multytenne naar Kathrein CAS80


ebhoorn

Aanbevolen berichten


  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Is ook een oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar een Multytenne heeft tegenwoordig voor de Astra 23,5 maar weinig regenreserve.
Ik weet niet hoe belangrijk de Hotbird voor ebhoorn is, anders zou hij kunnen overwegen een triple-lnb te nemen. Die heeft vier aansluitingen. En ja, dat past helaas niet op een  Kathrein CAS 80 i.v.m. de brandpuntafstanden, wel op een Triax 78. Je kunt de schotel ook nog een beetje in camouflage kleuren spuiten zodat die bijna niet zichtbaar is in de tuin. Dan natuurlijk ook de lnb-arm en de triple-lnb meenemen in bedekte kleuren. En natuurlijk wel spuitbusjes nemen met matte lak.
 

post-60869-0-09905100-1426027502.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm. Ik vat samen:

 

  • De T90 valt voor mij af (walgelijk geval - leuk voor de NSA, maar niet in mijn tuin)
  • Kathrein: Een (klaarblijkelijk) goegevormde schotel want het brandpunt is klein, Ik zie een dikke schotelrand wat de vormvastheid ten goede komt, en een LNB arm die door haar dikte en vorm behoorlijk stijf lijkt te zijn. Er worden alleen 4-positie LNB rails geleverd vanaf de CAS90 (bijna 190,- voor de kale schotel - en stiekem 103 * 98 cm groot). De CAS 80 (75x75 cm: daar zal ik het met kathrein LNB's moeten doen en een Kathrein LNB rail waarom 3 LNB's passen). 
  • De Hirschmann Triax verschilt van de gewone Triax door haar betere LNB arm - al haalt deze het niet bij de Kathrein en een klaarblijkelijk betere vorm dan de standaard Triax  gelet op de ontvangstprestatie. en met 86 Euro iets duurder dan de Triaxen die we hier kennen.
  • Bigsats zijn voor mij geen optie: zij presteren relatief slecht voor hun oppervlakte - hetgeen logisch is: zij zijn ontworpen voor een grote openingshoek (veel LNB's), en ik wil het standaardfrutje Astra - en Hotbird als exotische sat. Een kleine openingshoek, en een gewone parabool presteert beter.

Dan moet ik op basis van deze redenering Sprietje gelijk geven: Een Triax is the way to go". Eigenwijs als ik ben heb ik gevraagd aan een Duitse retailer of er toch oplossingen zijn om 4 lnb's te monteren op een CAS80:  De schotel biedt voldoende regenreserve en is niet zo'n joekel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom overweeg je niet een bisat ipv een bigsat? Ik heb er zelf 1 met 4 quad lnb's en dit functioneert al 7 jaar zonder problemen. De schotel is niet al te groot.

 

De schotel is 75 cm breed en 64 cm hoog.

aangepast door cheapwatcher

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duitse antennes gaan het niet worden vanwege de problematische f/d verhouding. 

Tsja, wat heet "problematisch"?

Ik heb een Fuba DAA850 met bijbehorende rail met 4 twin Alps-lnb's.

Heb de schotel middels een zelfgemaakte adapterplaat oostwaarts enigszins gekanteld en nog nooit signaaluitval gehad.

De lnb's mogen dan misschien een beetje out-of-focus staan, maar een beetje smokkelen hoeft niet per definitie onacceptabel te zijn.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, terechte opmerkingen:

 

Ik heb me redelijk suf zitten lezen in dit subforum, en tot mijn schaamte ontdekt dat ik een aantal overbodige (=elders al beantwoorde) vragen heb gesteld. Ik moet er nog op kouwen:

 

1. De Visiosat heeft het risico dat het kunststof aan de achterzijde gaat breken bij een grote belasting. Ik heb daar plaatjes van langs zien komen, weet niet door wat het precies veroorzaakt is. Wel kleiner dan een Triax 88 of 1 meter schotel!

2. De maximum e85: prima specs, vraagtekens met betrekking tot de behandeling van het staal (wel/niet gegalvaniseerd). 

3. De Triax: een joekel van plaatstaal (hier in Nederland althans) met een dunne LNB arm.

 

Zoals gezegd: ik moet er eens goed over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die scheuren in de Visiosat Bisat komen alleen maar voor als je vier lnb's plaatst met vier aansluitingen. Dan wordt het gewicht van de lnb's plus de 16 coaxkabels zo groot, dat de polyester schotel in kan scheuren. Daarom zijn er mensen die schoren hebben gemaakt aan de Bisat, zie bijlage maar die ben je misschien ook al tegen gekomen.
 

post-60869-0-64240400-1426194858.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo problematisch zou het niet zijn die Duitse antennes, als je daar eens ziet hoeveel schotels er op onbereikbare plekken hangen.....zal het vast wel goed zijn uitgericht anders doe je dat niet.

 

Wat betreft Visiosat, Cahors heet het nu, ga toch niet lopen kloten met schoren enz. spaar dan iets door en koop een BigBisat. Gemaakt voor de ontvangt van vele satellieten en indien perfect uitgericht geen uitval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm. Wat ik wil is gewoon onmogelijk. Ik kan natuurlijk de Bisat bestickeren met een UV resistente fotoprint van m'n schutting oid. En het feit dat je de hele schotel kan kantelen vind ik een pre: Ik heb het effect gezien met de multytenne op basis van de berekeningen van Sprietje - en: fenomenaal resultaat!.

 

kn ik met zo'n Bigsat wel gewone inverto ultra LNB's plaatsen met een 60mm feedhorn, of moet er op de middelste twee posities de regendruppelgevoelige ALP's worden gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Met een statische opstelling heb ik alleen soms uitval (op een hand te tellen) bij stevige onweersbuien. Maar ik wil dus quad LNB's gebruiken omdat ik 3 tuners wil voeden - en de multytenne openzagen en alle LNB's er in puzzelen is weggegooid geld. Dus:

Of mijn huidige configuratie laten staan

Of een tweede multytenne

Of een Big Bisat

Of een joekel van een Triax (groter dan de big bisat)

 

Daar ga ik met mijn vrome wens van een kleine schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...