Ga naar inhoud


Adapter voor buitenunit weerstation


phg

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn Alecto WS 300 weerstation heeft een buiten-unit die gevoed wordt door 3 AA 1,5Volt batterijen. Ze gaan ongeveer een jaar mee en de unit zit behoorlijk hoog op het dak. Om nu te voorkomen dat ik daar een keer vanaf lazer wil ik een vaste voeding maken. Ik wil graag weten wat ik nodig heb en hoe ik het moet maken. Solderen is geen probleem.  

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De vraag is welke voeding die nodig heeft, niet welke kabel.

 

Je kan een 5 volt voeding gebruiken, bijvoorbeeld een USB netdeel.

 

Wanneer je in de plus leiding in serie geschakeld een extra diode opneemt, zal daarover nog eens 0,7 volt valt een en heb je 4,3 volt ter beschikking.

 

Hier zal je weerstation ook op werken, die 3 1,5 volt batterijen zullen na verloop van tijd ook in spanning zakken terwijl je station dan nog werkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De batterijen dien je te verwijderen.

 

Over een silicium diode valt in doorlaat richting ongeveer 0,6 volt.

Een 1N4007 diode of een andere general purpose diode voldoet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Beter safe als sorry, maar te vermoeden is, dat het weerstation 4,8 volt ook accepteert zonder brandend van het dak te storten.

 

Voor mijzelf zou ik het wel aandurven, om zonder serie diode 5 volt omhoog te sturen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo, de bekabeling zal hooguit 3 meter zijn, dus die zal niet veel weerstand geven, vooral niet als ik het met 4 om 4 aders van een utp kabel doe, denk ik zo en een weerstandje lijkt me wel nodig, het hoeft geen vuurwerk te worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die buitenunit 1 jaar kan werken op 3 penlight batterijen trekt hij iets van 0,3 mA.

Spanningsverlies over de kabel is daarmee zo goed als nihil.

 

Ik zou een diode opnemen in de buitenunit om:

a - spanning iets verlagen

b - voorkomen dat je bij vervangen van de voeding/kabel o.i.d. de polariteit verwisseld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo, de bekabeling zal hooguit 3 meter zijn, dus die zal niet veel weerstand geven, vooral niet als ik het met 4 om 4 aders van een utp kabel doe, denk ik zo en een weerstandje lijkt me wel nodig, het hoeft geen vuurwerk te worden

 

Diode != weerstandje

 

En waarom toch utp bekabeling en dan ook nog 4 aders aan elkaar maken. Voor power over ethernet gebruiken ze ook geen 2x 4 aders en daar sturen ze zelfs watten overheen, je buitenboord sensor gebruikt nog minder dan een Watt.

 

Kunt net zo goed restje luidsprekersnoer gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met 1 paartje uit een  UTP heb je meer dan voldoende.Cisco stuurt 50W bij 12 V over 2 paar.Jouw ding verbruikt amper wat vermogen.Gebruik wel het buitenste paar (bruin).Over dezelfde utp kan je nog andere signalen sturen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met een 2-ader deurbel kabeltje gaat het ook prima.

Waarom een utp kabel, compleet overkill.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het goede antwoord komt wederom van ceesv. :grin:

 

Inderdaad weer een hoop moeilijkdoenerij.

Diode in het batterijkastje en klaar.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...