Ga naar inhoud


Coax kabel in flexibele buis


fdreesen

Aanbevolen berichten


  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wij hadden vroeger een ouwe electricien naast ons wonen, ik was toen nog maar een jochie die pa mocht assisteren met klussen (gereedschap vasthouden/aangeven, materiaal etc)

 

Toen we cai kabel kregen in ons dorp moest er ook extra coax getrokken worden. Weer een mooi vader zoon klusje!

Alleen we kregen met geen mogelijkheid een coax door een buis tgv waarschijnlijk veel te scherpe bochten oid.

Dus toch even naar de buurman en glimlachend kwam hij mee terug om te assisteren.

 

De beste man pakte een een stofzuiger, een cassettebandje, klosje garen, daarna nog steviger touwtje (worsttouw als ik het me goed herinner)

Enfin, je raadt het al. Stofzuiger onderaan de buis, lint van de cassette invoeren aan de andere kant, garen er achteraan, daarna het worsttouw en vervolgens de coax en we hadden de coax er in een mum van tijd inzitten.

 

Internet was er in die tijd nog niet dus forget it dat je de oplossing even bij elkaar googled. Kwam destijds op ervaring en handigheid aan!

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat heb ik verleden jaar een aantal Franse monteurs nog gedemonstreerd

 

Elke keer wanneer ik die tegenkom word ik volgegoten met Pastis. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet beste theparasol waarom je die coax er niet door kreeg?
Ben je dan gewoon begonnen om die er in te duwen? Dan kan ik me voorstellen dat het niet gaat maar als je toch een trekveer gebruikt, zal het toch wel lukken? En als je er een nylon trekveer met zo'n klein flexibel veertje aan de voorzijde er niet in krijgt, krijg je de coax er ook niet door.

Maar met een stofzuiger kun je enorme afstanden overbruggen. In Spanje heb ik op mijn eigen terrein coax in een typeenleiding van 12x15mm getrokken van 75 meter lang aan één stuk. Gewoon een Fischerplug of een bolletje schuimplastic met een vliegertouwtje er aan. Toen het touwtje er door was daarmee een ijzerdraad van 1mm dik in de leiding getrokken en daarmee de coaxkabel er door getrokken. Het is wel zaak het ijzerdraad heel goed vast te maken aan zowel de kern als de buitenmantel want als de coax er al 70 meter in zit, moet je behoorlijk hard trekken maar ijzerdraad van 1mm trek je niet zomaar kapot. En meehelpen met invoeren is zeker een must.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, dan neem je in plaats van Dreft: Durex Play Sensitive Glijmiddel.

Dat is het beste wat er is en gaat ook niet kleven.

 

attachicon.gifshow_image.php.jpg

Deze gebruikte ik vaak voor kabels dan bij veel bochten in buis

post-101084-0-36521700-1479520615_thumb.jpg

HP proliant dual processor rackserver met freebsd unix,HP small form factor desktop met ssd Linux mint ,raspberrypi3,HP gigabit switch,Draytek 2820,VU+DUO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 2 man een kabel trekken gaat ook een stuk makkelijke dat klopt helemaal,de 1 invoeren ander op spanning houden en ja 70 meter das een eind

 

Met 2 man aan een stuk coax rukken dat niet door een te nauwe buis wil, lijkt me niet echt bevordelijk voor de coax kabel.

 

Wij gebruiken kilometers triax (coax met dubbele ommanteling) dat is verstekt met een staaldraad en toch mogen mijn mensen er niet met 2 man aan rukken. Als het ingezet wordt op events, voetbal, kamelen-races..etc. zijn we er uiterst voorzichtig mee.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 2 man aan een stuk coax rukken dat niet door een te nauwe buis wil, lijkt me niet echt bevordelijk voor de coax kabel.

 

Wij gebruiken kilometers triax (coax met dubbele ommanteling) dat is verstekt met een staaldraad en toch mogen mijn mensen er niet met 2 man aan rukken. Als het ingezet wordt op events, voetbal, kamelen-races..etc. zijn we er uiterst voorzichtig mee.

Ga er maar van uit dat de tweede man de kabel invoert zodat er geen knikken in komen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Onze monteurs hebben een stofzuiger op accu"s.

Zeker met de chemische ankers die er gebruikt worden, wordt die stofzuiger gebruikt.

Je hebt anders geen garantie op de treksterkte.

 

In nieuwbouw heb je altijd bouwstroom, met zwerfkasten, Sjaak zit er naast met zijn uitspraak.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...