Ga naar inhoud


Zender ontvanger op raspberry pi 3 aansluiten welke pinnen gebruiken


muppet

Aanbevolen berichten

Ik heb de volgende zender ontvanger voor mijn raspberry pi3 alleen ik weet niet welke pinnen ik moet gebruiken.

 

433MHz-Superheterodyne-RF-Link-kits-3400

433MHz Superheterodyne RF Link kits 3400 ARM MCU Transmitter and Reveiver

 

 

Op de grote print aan de rechter kant heb ik 4 pinnen zitten deze weet ik al 

 

Meeste rechtse GND

Daarnaast GPio 15 of pen 12

Dan niks

Dan 5Volt

 

Wie kan mij aan de pinnen van het kleine printje helpen.

 

Het gaat om het volgende project

 

https://eye-vision.homeip.net/domotica-met-raspberry-pi/

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit vind ik netter de raspberry komt ergens te hangen specifiek om die zender en ontvanger aan te sturen.

Heb de draden gesoldeerd met een krimpkous er omheen.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht meer aan een print, te bevestigen op de Pi en dan een kastje eromheen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het benieuwd mij wel hoe ver het bereik van de Raspberry Pi is van de 433 MHz zender naar de ontvangers (kaku schakelaars) terwijl deze in de meterkast hangt.

 

Bij mijn homewizard heb ik voor alles een externe antenne er op gemaakt omdat het bereik erg tegen viel mede doordat ik onder het laminaat aluminiumfolie heb wat op de betonvloer ligt, zowel op de verdiepings- als op de zolder vloer.

De homewizard zelf heb ik onder de bovenste trede van de trap naar de eerste verdieping gehangen en zo heb ik een goed bereik voor alle aangesloten schakelaars, ook eentje op zolder in de afzuigventilator ingebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de domotica bediening van de diverse draadloze contactdozenschakelaars maar ook de bediening voor TV/tuner/DVD (niet de infrarood afstandsbedieningen).

X10 bestaat in twee varianten -- X10 RF, 'over de ether', en X10 powerline, waarbij er gecommuniceerd wordt over de stroomdraden die je toch al door je huis hebt. In een standaard setup zal er een of meer afstandsbedieningen zijn, die X10 RF uitzenden (433 MHz in Europa), en vervolgens een of meer transceivers die dergelijke signalen op het electriciteitsnet zetten, en target units die die signalen ontvangen en gaan schakelen of dimmen.

KlikAanKlikUit doet het anders -- ze hebben zenders die X10 RF praten, en ontvangers die X10 RF verstaan, en X10 powerline wordt niet gebruikt. Toch kun je met KAKU (stomme afkorting voor Klik AAN Klik UIT, Wat ze zelf aanelkaarschrijven) zenders en een transceiver en powerline receivers van een andere fabrikant gewoon een werkend systeem bouwen, als je dat wilt.
En veel storingen zoals de bijna lege batterij in de deurbel van de buren en de loshangende coaxkabel welke wel achter een signaalversterker zit en veel meer van die zaken, natuurlijk ook bij de buren.
(Meeste over RF even opgezocht, hier onder overzicht enkele schakelaars.)

 

post-51681-0-01907700-1488731320_thumb.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

433 MHz is tegenwoordig een kakofonie van allerlei signalen,

dat het bereik tegenvalt is waarschijnlijk mede hierdoor veroorzaakt.

 

Denk bijvoorbeeld aan de volgende signalen:

Afstandbedieningen auto's

Draadloze koptelefoons

draadloze weerstations enz enz enz.

 

Om dan nog maar niet te spreken over het feit dat voor officiele zendamateurs 430-440 MHz nog steeds een regelmatig gebruikte band is,

dit soort sterkere signalen kunnen je ontvanger dichtdrukken waarbij het probleem toch gezocht moet worden in de beperkte filtering van de ontvanger

en niet aan het feit dat een zendamateur in de buurt legaal zijn zender gebruikt. ;-)

 

J-W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...