Ga naar inhoud


CanalDigitaal eigenaar M7 Group maakt weg naar DVB-S2X vrij


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV staat het volgende te lezen:

De nieuwe apparatuur, in de vorm van onder meer encoders, wordt gebruikt voor de uplink van zenders naar de door M7 Group gebruikte satellieten. Als eerste lijken de nieuwe encoders bij de uplink in Duitse Usingen ten behoeve van het Duitse kabeltoevoerpakket M7 Deutschland, het voormalige Kabelkiosk van satellietbedrijf Eutelsat, ingezet te worden. M7 Deutschland maakt voor satellietdistributie gebruik van de Eutelsat 9B-satelliet op 9 graden oost. Dezelfde satellietpositie wordt later deze maand door de nieuwe aanbieder Joyne gebruikt om een op Nederland gericht zenderaanbod aan te bieden.

 
Professionele markt

DVB-S2X is een verbeterde versie van de nu veel gebruikte uitzendnorm DVB-S2. Door gebruik van nieuwere technieken kan men meer zenders op een transponder uitzenden. Voor SVB-S2X is wel een ondersteunende satellietontvanger nodig. Deze is voor de consumentenmarkt nog niet beschikbaar. Wel zijn er voor de professionele markt, waar M7 Deutschland zich op richt, geschikte ontvangers te koop. Het is hierdoor niet verwonderkijk dat de nieuwe apparatuur als eerste voor de uplink naar Eutelsat 9B gebruikt gaat worden.

 
Andere voordelen

In Usingen worden echter nog meer kanalen van M7 Group aanbieders die op de Astra3-satelliet op 23,5 graden oost uitzenden naar deze satelliet opgestraald. Het gaat hierbij onder meer om zenders die door CanalDigitaal, TV Vlaanderen en Skylink in het zenderaanbod zijn opgenomen. Ook voor deze groep zenders voor de consumentenmarkt kunnen de nieuwe encoders zonder gebruik van DVB-S2X worden ingezet. De nieuwe encoders benutten namelijk ook bij de huidige uitzendnorm DVB-S2 de bandbreedte efficiënter. Hierdoor kan M7 Group eveneens meer zenders via dezelfde bandbreedte van de transponder via de satelliet in de huidige kwaliteit verspreiden. In dit geval hoeft de abonnee geen nieuwe satellietontvanger te kopen.
 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedoelen ze met de nieuwe encoders niet gewoon H.265

Hiermee zou je 40% meer bandbreedte efficiënt krijgen. Probleem is alleen dat de satellietontvanger ook H.265 moet decoderen en dan hebben de meesten toch een nieuwe satellietontvanger nodig.

Mut@nt HD51 4K twin DVB-C with Ziggo CIplus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, H265 is een encoding methode DVB-S2X is een modulatie methode.

Voor DVB-S2X heb je een andere tuner in je ontvanger nodig.

 

DVBS-2X is primair bedoeld voor uplinks, en UHD TV maar kan ook gebruikt worden voor directe tv ontvangst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een waarschuwing, ik ben voor iemand anders bezig om een Octagon SF 4008 klaar te maken, maar tot mijn niet geringe verbazing blijken de Franse zenders in DVB-S2X norm op 33 Oost weliswaar sterk maar ook met sterke storingen erin door te komen. Waar dat aan ligt weet ik nog niet, de ontvanger is 100% in orde. Of hij toch iets minder geschikt is voor deze norm weet ik (nog) niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een waarschuwing, ik ben voor iemand anders bezig om een Octagon SF 4008 klaar te maken, maar tot mijn niet geringe verbazing blijken de Franse zenders in DVB-S2X norm op 33 Oost weliswaar sterk maar ook met sterke storingen erin door te komen. Waar dat aan ligt weet ik nog niet, de ontvanger is 100% in orde. Of hij toch iets minder geschikt is voor deze norm weet ik (nog) niet.

 

OK, dat was gisteren, tot mijn verbazing zijn nu alle drie kanalen feilloos in orde. Geen idee wat die storingen veroorzaakte maar ik heb nu glashelder beeld en geluid op alle drie zenders dus het bovenstaande moet als niet geschreven worden beschouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, H265 is een encoding methode DVB-S2X is een modulatie methode.

Voor DVB-S2X heb je een andere tuner in je ontvanger nodig.

 

DVBS-2X is primair bedoeld voor uplinks, en UHD TV maar kan ook gebruikt worden voor directe tv ontvangst.

 

Ik bedoelde eigenlijk als reactie voor dvb-S2 want daar kan canaldigitaal niet veel winst meer halen. Alleen bij gebruik van H.265 heb je een significant verschil.

De nieuwe upstream modulators kunnen namelijk ook H.265 in DVB-S2.

aangepast door LINKEY

Mut@nt HD51 4K twin DVB-C with Ziggo CIplus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, H265 is een encoding methode DVB-S2X is een modulatie methode.

Voor DVB-S2X heb je een andere tuner in je ontvanger nodig.

 

DVBS-2X is primair bedoeld voor uplinks, en UHD TV maar kan ook gebruikt worden voor directe tv ontvangst.

 

 

Je zegt nu wel hele rare dingen cees,  wat je uplinkt moet ook weer naar beneden dus primair bedoeld voor uplinks?  Je bedoeld misschien voor feeds tussen opstraalwagens en studio's of voor headend aanvoer.  

 

DVB-S2X is gewoon een uitbreiding op de bestaande DVB-S2 norm door een hoger modulatie schema te gebruiken  64,128,256 APSK in plaats van 8PSK. maw er worden meer bitjes per sinus uitgezonden en dus past er meer informatie op een transponder.  Alleen zul je ook weer iets meer signaalkwaliteit nodig hebben.  Er is een tabel waar je dat exact kunt zien.  

 

Welke videocodec ze daarna gebruiken is hun eigen keus, natuurlijk is H265 de meeste efficiënte codec die op dit moment beschikbaar is.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Correct, en met uplink bedoelde ik inderdaad feeds.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...