Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Vandaag wat testen gedaan met ontvangers.

Waar de Rebox 4220 zonder problemen inlaad op een 43cm B&R en de hele dag vlekkeloos bleef draaien op 11.3 dB C/N , had ik een ander merk ontvanger waarbij diverse exemplaren slechts 8.9 dB resultaat hadden en niet inladen.

Een verschil van 2.4 dB op dezelfde installatie.

Na inladen op een 120cm en daarna op de 43cm bleef de ontvanger wel spelen maar met blokken en uitvallen waar de Rebox gewoon bleef spelen.

Het is dus wel een combinatie van de hele ontvangst keten, schotel, lnb, coax met connectoren, ontvanger en hoe staat de schotel afgesteld, en uit focus spelen die zaken natuurlijk nog een veel grotere rol.

Dus de conclusie dat het op diverse plaatsen niet lukt is geen reele vaststelling dat de veldsterkte in de footprint niet klopt.

Wel kan men stellen dat de schotel afmetingen beter wat groter genomen kan worden aangezien in de praktijk niet alle installaties optimaal zijn .

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Daar gaat Joyne haar eerste argument om voor hun te kiezen.

Bij ons is ontvangst met een kleine schotel mogelijk, ideaal voor op de camping.

 

FEC 5/6is voor de doelgroep te hoog gegrepen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Edario

Mijn constatering in Zuid-Spanje was gisteravond toen de eerste 5 zenders gecodeerd waren. Gisteren geen enkele korte onderbreking meer gezien op de diverse Joyne zenders dus dat probleem lijkt opgelost maar de regenreserve is gewoon veel te klein.
Vooral de nieuwe footprint waar ze voor midden Europa met 45cm aangeven, hadden ze nooit moeten maken want dat is echt onrealistisch.

En ja beste commentaar dat een Rebox 4220 met een 43cm B&R het wel doet, is geen maatstaf voor het gemiddelde schotelpark.
Mijn ervaring is dat zelfs de eerste footprint (zie bericht 1) al veel te weinig regenreserve heeft. Nu heb je in Zuid-Spanje en Portugal niet vaak regen dus vaak zul je er geen last van hebben, maar in andere delen van Europa waar het wel vaak regent, is zelfs die footprint niet realistisch.

Maar je leest het toch uit diverse berichten dat als Joyne weg valt, de Astra 23,5 gewoon lekker door speelt.
Tja, ik schreef al op 23 juli in bericht 18 toen ik de natte zeemtest had gedaan dat de regenreserve veel te krap was en als Joyne nu echt ook hun diensten voor de caravan en camperbezitter aanbieden, ze de fec van 5/6 naar 3/4 moeten verlagen. Zoals het nu is, komen alleen de camperbezitters met een schotel van 85cm er goed mee weg. Liever een paar zenders minder op de transponder dan dit.
Voor mensen met een vaste schotel is er geen probleem. Die kunnen gewoon een wat grotere schotel nemen, dat kost nauwelijks meer.

En natuurlijk klopt die footprint wel die Eutelsat opgeeft maar alleen de veldsterkte. Joyne had die footprint nooit mogen aanpassen door i.p.v. veldsterktes schoteldiameters aan te geven. Die schotelmaten zijn niet realistisch bij een fec van 5/6.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De slechte ontvangst in Duitsland/Oostenrijk, kan te maken hebben met het slechte weer, zware regen en overstromingen en dit al dagen lang.

 

Nogmaals, hier beide TP's  resp. 79% ontvangststerkte en 83>85% kwaliteit en dit met een schele LNB in de Hot Bird schotel

Beiden komen overeen met EbS uit Brussel.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt dit zo niet maar even beweren.

 

Je hebt of een hoge veldsterkte binnen een kleine footprint, of een lage veldsterkte binnen een grote footprint.

Het feit dat ik in Dubai met een 1,20 mtr primefocus schotel en 0,2 dB Invacom quattro LNC een zeer goede ontvangst heb is sensationeel te noemen.

Je krijgt niks voor niks.

Kleine schotrels van 40 cm en dan ook nog een forse regenreserve te verwachten is onrealistisch. Dat was alleen mogelijk met de DtH satellieten in de jaren 80 zoals TV Sat1/2 en TDF met maar 5 transponders.

Maar ook die hadden een kleine footprint.

Ik kan me heel goed voorstellen dat Joyne zich door wat al te optimistische waarden van Eutelsat heeft laten verleiden.

Triax schotels zijn geen precisie schotels en zeer zeker niet de allerbeste die op de markt zijn. Ga je dan nog met meerdere LNC´s loenzend kijken dan zijn dit de gevolgen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verder verkijkt men zich op de invloed van FEC 5/6, waardoor je ongeveer 1,5 dB meer signaal nodig hebt voor dezelfde s/n en lage BER.

 

Een volledig pakket met slechts 2 transponders is in mijn ogen (te) krap, zelfs met variabele bitrate per zender.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Kleine schotrels van 40 cm en dan ook nog een forse regenreserve te verwachten is onrealistisch. Dat was alleen mogelijk met de DtH satellieten in de jaren 80 zoals TV Sat1/2 en TDF met maar 5 transponders.

Maar ook die hadden een kleine footprint.

 

Ik kan me heel goed voorstellen dat Joyne zich door wat al te optimistische waarden van Eutelsat heeft laten verleiden.

Triax schotels zijn geen precisie schotels en zeer zeker niet de allerbeste die op de markt zijn. Ga je dan nog met meerdere LNC´s loenzend kijken dan zijn dit de gevolgen.

1) Maar je kunt met dezelfde 40/45 cm schotel wel dezelfde zenders vergelijken qua ontvangst en regenreserve tussen 9 oost en 23,5 oost. En dan blijkt het beter te kunnen dan 9 oost nu biedt.

2) Sprietje heeft lnb's getest, maar eigen zouden ook verschillende merken schotel in de tests moeten worden opgenomen. Rendementen verschillen nog al eens.

 

Echter, IJzerbout, hoe je alles ook wendt of keert, de uitkomsten van de ontvangsttesten van Joyne op dit forum zullen in hoofdlijn dezelfde conclusies geven. Terwijl de indruk die Joyne zelf geeft, toch is dat je het pakket overal in Europa ruim zou kunnen ontvangen op een 60-65 cm schotel , en zelfs daarbuiten.

 

Begrijpelijk als Joyne hier eerst ook vanuit ging omdat andere transponders op deze satelliet betere dekking lijken te geven. Wellicht heeft de tegenvallende ontvangst ook te maken met de parameters en het volproppen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een volledig pakket aanbieden was toch ook niet de wens van vele mensen? Wat hebben mensen lopen foeteren toen het settopbox-pakket afgeschaft werd omdat er minimaal 30 zenders doorgegeven moesten worden.
De wens was om een goedkoop en beperkt pakket aan te bieden en als ik nu zie welke zenders er allemaal in Joyne zitten, dan is dat toch al veel meer als een beperkt pakket.
Zelfs het goedkoopste pakket, Joyne Travel Lite is al behoorlijk uitgebreid met 30 zenders waarbij een aantal in carousselvorm. Maar ja, dat is een pakket zonder vast contract. Wil je een pakket met een vast contract, dan moet je Joyne Basis nemen, daar zitten 51 zenders in.

Waarom biedt Joyne nu geen pakket aan met een vast contract met minder dan 30 zenders? Zij kunnen dat doen omdat ze minder dan 100.000 abonnees hebben, CanalDigitaal niet.
Gooi er wat zenders uit en zet de fec op 3/4, dan zal de ontvangst al een heel stuk verbeteren.

Zelfs @commentaar geeft toe dat voor de gemiddelde satellietinstallatie die footprint met een schoteldiameter van 45cm wel erg weinig is.
Zijn ze bij Joyne nu zo naief dat ze dat van te voren al niet aan zagen komen dat dit niet goed ging werken of is het ondeskundigheid?

Maar goed, ik zal ook vandaag de ontvangst weer in de gaten houden of er nog een verbetering komt zolang niet alle zenders gecodeerd worden.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt vandaag nog wat aan de beam gedaan.

Slechte weersomstandigheden nu en dat is goed voor te testen.

Natuurlijk zit Joyne op de europa beam, je mag dus geen vergelijking maken met zenders op een gerichte beam.

En in het midden van de spot is het signaal niks sterker dan astra 23.

Dat is ook nooit beweert. Ik ontvang Astra 23 ook met een B&R 43cm hier zonder problemen.

Alleen staan de antennes van Eutelsat 9 gericht op gebieden waar astra 23 helemaal geen bereik heeft.

De FEC is nu wel bekend. Het grote verschil is dat Joyne wel luistert naar de markt met serieuze klachten.

post-108154-0-91404200-1501657360_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

commentaar schrijft:

"Natuurlijk zit Joyne op de europa beam, je mag dus geen vergelijking maken met zenders op een gerichte beam."

Ik weet niet na aanleiding je dit schrijft maar ik heb nergens gelezen dat er mensen zijn die de widebeam vergelijken met de diverse spotbeams.
De natte zeemtest die ik heb beschreven in bericht 18 betreft allemaal transponders op de widebeam en ik kan niet anders constateren dat de twee transponders van Joyne helemaal ver onderaan hangen.

Die volgorde veranderd niet of in nu een Triax-schotel neem of een B&R of ik nu een Inverto Scena 5M gebruik of een Rebox.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sprietje, zijn er nog andere transponders die FEC 5/6 gebruiken?

Een vergelijking zou duidelijkheid verschaffen.

 

Je mag ervan uitgaan dat Joyne ook ervaren medewerkers heeft, maar de commercie zal de beslissing nemen, hoe de techniek ook argumenteert.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, zijn er nog andere transponders die FEC 5/6 gebruiken?

Een vergelijking zou duidelijkheid verschaffen.

 

Je mag ervan uitgaan dat Joyne ook ervaren medewerkers heeft, maar de commercie zal de beslissing nemen, hoe de techniek ook argumenteert.

Probeer eens te vergelijken met 9E - 12341V 31400 5/6 - La7 HD. Ik kan op het moment alleen in procenten meten maar ben meer geïnteresseerd in dB's aangepast door RowanF1

Gebruikt zijn TD78 tegenwoordig als wok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens te vergelijken met 9E - 12341V 31400 5/6 - La7 HD. Ik kan op het moment alleen in procenten meten maar ben meer geïnteresseerd in dB's

Die bestaat niet.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Eutelsat 9B wide beam bestaan verder geen transponders met een fec van 5/6. Die zijn op alle satellieten maar heel dun gezaaid omdat het signaal voor de gewone consument dan te zwak is. Ook CanalDigitaal die tot een jaar of wat terug nog een transponder met fec 5/6 gebruikte is daar vanaf gestapt en die zenders zitten nu op een transponder met een fec van 2/3.

Op de Astra 23,5 worden ook geen transponders met een fec van 5/6 meer gebruikt voor reguliere tv-uitzendingen.

Ook op de Astra 19,2 wordt geen enkele transponder met een fec van 5/6 gebruikt in combinatie met DVB-S2 en 8PSK behalve transponder 10994H voor twee Ultra HD-zenders.

Alle satellietaanbieders weten dus dat een fec van 5/6 niet goed werkt voor de gemiddelde consument i.c.m. DVB-S2, 8PSK behalve Joyne.
 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...