Ga naar inhoud


Gegevens afstelling schotel t.b.v. Joyne transponders


Jürgen

Aanbevolen berichten

De meeste berichten worden hier geplaatst door hobbyisten en die kunnen wat betreft het afstellen van een schotel hier wel heel goed mee uit de voeten alhoewel er sommigen wel moeite mee hebben.

Voor de Astra’s zal dit in de regel geen probleem meer zijn.

 

Voor het ontvangen van de Joyne transponders op Eutelsat 9B ligt dit toch wel iets anders en m.n. de Joyne starters zouden hier problemen mee kunnen ondervinden.

Ik heb gisteren n.a.v. een vraag hieromtrent even gezocht om op het Internet de juiste parameters voor het afstellen van de schotel en LNB in Nederland en b.v. Spanje te vinden maar daar kwam ik toch niet helemaal uit.

Wel zag ik in Satlex Digital de gegevens van 9A maar daar weet ik niet of deze gegevens ook voor 9B gebruikt kunnen worden.

 

Waar vind een aspirant Joyne gebruiker nu de relevante afstelgegevens voor zijn of haar verblijfplaats?

 

Wellicht is het handig om dan ook gelijk een voorbeeld te vermelden van b.v. de Azimut, Elevatie en Skew voor de onderstaande voorbeeldlocaties.

 

Eindhoven NL

Valencia ES

Albufeira PG 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat heb ik nu aan zo’n antwoord?

Bij de meeste gebruikers die een schotel afstellen vraag ik om toch echt de schotel zo goed mogelijk waterpas te zetten want dat vereenvoudigd het zoeken behoorlijk.

Waarom zou een gebruiker geen redelijke waterpas tot zijn beschikking hebben?

 

.... en als je al zo’n antwoord geeft waarom vermeld je dan niet de ‘ONGEVEER’ waarden want daarmee help je in elk geval mogelijke aspirant gebruikers van Joyne.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

 

Hier de waardes voor de 3 locaties die je vroeg voor de Eutelsat 9B:

 

Eindhoven:
Azimuth: 175,5°
Elevatie:  31,2°
Skew:      +1°

 

Valencia:
Azimuth: 165,5°
Elevatie:  43,4°
Skew:      -8°

 

Albufeira:
Azimuth: 152,7°
Elevatie:  43,3°
Skew:      -18°

 

Dat er nog Eutelsat 9A staat doet niets ter zake als de satelliet maar op positie 9 oost staat en dat is het geval (om precies te zijn 8,95°).

Ik heb de Satlex calculator gebruikt en de skew gecorrigeerd.

 

 

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin eerst met een kompas, voor de grove afstelling. Soms gebruik ik een app, om te kijken of er geen obstakels zijn.

dan begin ik met de opgegeven waarden, en begin ik te zoeken. Eens signaal, dan begint de fijn afstemming.

een satbeeper van net geen 10€, kan ook een handig hulpmiddel zijn, voor het grof afstellen van een schotel.

waarden zoals sprietje aangeeft, is belangrijk, om een beginpunt te hebben, maar kan in praktijk door allerlei omstandigheden iets anders zijn. Zo kan het 1° schelen, vooral de elevatie.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom beveel je dan niet Dishpointer aan...  dan heb je, door de luchtfoto, gelijk een object uit je omgeving waarop je kan richten... dat maakt het erg eenvoudig.

joyne1.jpg.acfe980e448179fc97ef3802c67755fd.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...