Ga naar inhoud


ontvangst Tp éénHd valt soms weg


dvbs

Aanbevolen berichten

Goeiemiddag,

 

Nu zit ik al een tijdje met dit probleem:

 

Geregeld valt éénHD weg. De andere zenders via 23.5 blijven dan ok. Oplossing is dan soms om te zappen naar een andere sat en terug naar één. Zappen binnen de sat (23.5), ondanks dat het een andere polarisatie is (waar de andere zenders op zitten), levert geen beeld op.(ondanks dat ik de box opnieuw een diseqc signaal laat sturen bij elke zenderwissel)  (Gisteren rond 19u30 zag ik het toevallig aankomen: de ontvangst van die Tp zakte stilaan van SNR +/- 90 (92 overdag) naar 60 tot helemaal weg.

 

Dit gebeurt zo 2 à 3 keer per week en ongeveer 1 keer per avond. Geen vast uur. (meestal niet meer na 21uur.)

 

De hoofdontvanger is een DM7020HD die via een no-name diseqc naar de Inverto Black ultra twin (2 iaansluitingen) gaat.

De andere ontvanger die gebruikt wordt voor de dagdagelijkse opnames (UFS910) gaat via een Spaun naar diezelfde lnb.

 

Nu heb ik bij de lnb eens de coaxen gewisseld. (omdat ik dacht dat het om een defecte lnb ging) Maar dat leverde geen resultaat op. (Ik vermoed trouwens dat de Kathrein er ook last van heeft).

 

Volgens mij zijn er twee opties: een volledig defecte of haperend twin lnb (zou wel toevallig zijn dat die 2 inwendige lnb's hetzelfde euvel hebben, niet)

Of iets anders. Kan een externe stoorbron de oorzaak zijn?

 

Iemand een tip?

 

Alvast bedankt voor jullie aankomende ideeën.

 

 

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoe groot is jou schotel ?

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat je ontvanger te warm wordt. Vorige week kwam er ook iemand naar me toe met het probleem dat RTL4 regelmatig ging blokken en de andere zenders op dezelfde transponder niet, ook dus allemaal RTL-zenders. Toen ik kwam kijken was er geen enkel probleem. Nee zei hij dat komt pas als je wat langer kijkt. Ja maar hij had al een schotel installateur gebeld en die zei dat de schotel beter uitgericht moest worden.

Ik zei, dat kan nooit de oorzaak zijn want ik heb de schotel uitgericht en dan staat die 100%.

Maar ik gaf hem een tip. Omdat jij niet meteen problemen hebt maar pas na enige tijd nadat je hem aan hebt gezet, zou het wel eens kunnen dat de ontvanger te warm wordt.

Hij heeft hem op blokjes gezet en het probleem was over. Gewoon onvoldoende ventilatie. Dat zou het dus ook kunnen zijn.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, Sprietje

 

Maar vermoedelijk is dat het probleem niet. Gisteren rond 19uur tv opgezet. En rond 19u30 probleem gehad. Nadien nog naar éénHD tot 22u30 gekeken en alles ok.

 

Als éénHD uitvalt vallen ook Canvas en NPO (die op dezelfde TP zit) uit. Heel die TP valt uit. Maar je doet me wel aan iets denken. Ligt het aan die TP of aan de polarisatie? Zijn er nog andere TP's met zelfde polarisatie als één? (zal eens  kijken bij KingOfsat..)

 

De ventilatie is ok, beide ontvangers "hangen" in de open ruimte onder de tv.

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

en heb je ook al eens een fastscan gedaan op verschillende providers

  • Bedankt 1

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, maar welke richting wil je uit?

 

(euhm trouwens nog nooit een fastscan gedaan) gebruik steeds mijn eigen opgestelde zenderlijst.

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je hem zelf geregeld bijwerkt ok dan 

maar als je nu eens maar 1 ontvanger aansluit heb je dat probleem dan ook ?

  • Bedankt 1

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd eens iets wat ik kan proberen.

 

Zal deze week eens kijken of beide ontvangers werken op het moment dat dit probleem zich voordoet..

 

Maar stel dat het dan wel goed gaat; moet ik het dan effectief in de lnb zoeken? Beïnvloeden die 2 interne lnb's elkaar soms? (dacht altijd dat je dat kon beschouwen als 2 lnb's netjes naast elkaar)

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, als het vooral 's avonds gebeurt, zit ik ook nog te denken aan temperatuurgevoelige LOF van je LNB.

 

Als je nu 12187 als frekwentie hebt opgeslagen, kan je dan ook eens proberen of het beeld wel stabiel blijft op 12183 of op 12191MHz?

 

Groet,

A33

  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gisterenavond hetzelfde probleem, transponder 12187 H ook rond dat uur uitgevallen, na een drietal minuten terug beeld. heb gelezen op ander forum dat er up link problemen waren. Ik heb dit probleem vroeger al gehad en telkenmale waren er up link problemen, maar krijg daar nergens bevestiging van. Op radarbeelden waren er inderdaad dat tijdstip in Nederland heel felle buien.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei a33:

Mmm, als het vooral 's avonds gebeurt, zit ik ook nog te denken aan temperatuurgevoelige LOF van je LNB.

 

Als je nu 12187 als frekwentie hebt opgeslagen, kan je dan ook eens proberen of het beeld wel stabiel blijft op 12183 of op 12191MHz?

 

Groet,

A33

 

Dag A33, hoe moet ik dat zien? Gaat het normaal gezien om een kantel-temperatuur of gebeurt zoiets als de temperatuur te snel verandert?

 

Bedankt voor jouw reply!

 

11 uur geleden zei astro iris:

Hier gisterenavond hetzelfde probleem, transponder 12187 H ook rond dat uur uitgevallen, na een drietal minuten terug beeld. heb gelezen op ander forum dat er up link problemen waren. Ik heb dit probleem vroeger al gehad en telkenmale waren er up link problemen, maar krijg daar nergens bevestiging van. Op radarbeelden waren er inderdaad dat tijdstip in Nederland heel felle buien.

 

Dag astro iris,

 

Moet zeggen; mijn eerste reactie was ook snel kijken of er hier meldingen waren van uitval. Omdat het zich ook "regelmatig" voordoet liet ik dat idee snel varen. Wat ik niet begrijp is dat een verticale uplink last heeft van onweersbuien en de horizontale uplinks dan weer niet. (hier bleven de verticale downlinks gewoon te ontvangen) Krijgen al die transponders vanuit dezelfde plaats hun uplink? Waar is dat precies? (dan kan ik eens kijken als het zich een volgende keer voordoet of er daar onweersbuien hangen)

 

In elk geval bedankt. Zal de eerstvolgende keer dat ik het merk hier eens een berichtje posten..

 

(btw: gisteren zaterdag 30 sept geen uitval gehad )

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wel of geen ontvangst kan gaan om tienden van dB's.

 

Je LNB is door strooiing van componenten niet i elk quadrant en op elke frequentie even gevoelig.

Ook worden transponders vanaf verschillende plaatsen opgestraald, daardoor kan een Horizontale transponder blljven werken terwijl een verticale transponder niet te ontvangen is door slecht weer.

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei ceesv:

Wel of geen ontvangst kan gaan om tienden van dB's.

 

Je LNB is door strooiing van componenten niet i elk quadrant en op elke frequentie even gevoelig.

Ook worden transponders vanaf verschillende plaatsen opgestraald, daardoor kan een Horizontale transponder blljven werken terwijl een verticale transponder niet te ontvangen is door slecht weer.

bedankt, Ceesv

 

Hm...

 

-toen het zich vrijdag voordeed ging het niet om tienden van db"s - die ene transponder ging er echt onderuit hier terwijl de anderen nauwelijks gezakt waren in waarde (helaas in SNR: de TP van één (en co) zakte onder 60 tot helemaal weg en de andere TP's bleven gewoon rond de 80-84 binnenkomen)

 

-de lnb: het is een Lnb van 1 jaar oud en ik zou hem kunnen vervangen door een reserve die ik gelijktijdig gekocht heb (zelfde type, zelfde merk); maar die zou dus hetzelfde mankement kunnen hebben..? (maar hier ook: het bericht van astro iris doet anders vermoeden; of heeft hij ook pech met zijn lnb?)

 

-Weet iemand of die ene transponder effectief vanuit een nadere plaats wordt opgelinkt tov de rest van de TP's zenders van het basic light pakket?

 

 

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...