Ga naar inhoud


Image PI is gaan hemelen


Con

Aanbevolen berichten

Ik heb (had) een PI draaien 24/7 voor mijn meterstanden enzovoort.

Gisteren is deze ermee gestopt en krijg geen verbinding meer.

Ik denk dat het kaartje zijn maximale opslag heeft bereikt.

 

Volgens de ledjes start hij wel op, heb dus power en ook het groene ledje brand.

De netwerkledjes branden en één groene knippert, lijkt mij goed maar zie hem niet

meer in mijn netwerk, ook met Putty niet te benaderen.

 

Wat heb ik gedaan?

Andere netwerkkabel,

USB aansluitingen eraf gehaald,

Linux Mint live opgestart en hiermee zo'n 500MB eraf kunnen halen,

veel was niet toegankelijk ivm permissies.

 

Andere PI geprobeerd, ook niet.

 

Wie heeft er nog tips?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


46 minuten geleden zei Tonskidutch:

kun je niet als superuser een console starten op mint?

die heeft dan toch alle rechten... copieren en chmod chown

 

Hoe start je de console op als superuser in Minte Live?

 

 

24 minuten geleden zei Frans B:

Je zou een monitor kunnen aansluiten zodat je kan zien wat er allemaal opstart.

En als je het hebt, een andere SD erin doen met een vers boot system. Dan kan je hardware problemen onderzoeken.

 

Ben onder Mint nu de belangrijkste files aan het kopieeren,

heb mijn SD kaartje in mij Windows-PC zitten waarop Mint ff draait.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net in Gparted dat er maar 3,5 GB gebruikt is van de 8GB,

ik kopieer nog ff door en dan hang ik er een monitor aan.

Duurt nog 25 minuten...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling, ik dacht gelezen te hebben met het opstarten FSCK died with exit... (er stond nog meer).

 

Daarna begint een enorme riedel met

 xx.xxxxxx MMC: FSM 1, HSTS 1

 

Denk dat ik een begrafenisondernemer moet gaan bellen...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

steek er maar een andere sd kaart in en dan heb je weer een werkende pi na installatie. Die sd kaartjes willen er nog wel eens de brui aan geven. Een defecte Pi heb ik nog niet meegemaakt, sd kaartjes die er mee kappen wel al een paar keer gezien.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het sterker vertellen, zelfs W10 gruwelt van sd-kaartjes.

Het is altijd weer een wonder alsik een image krijg weggeschreven...

 

Maar goed, hij draait weer bijna helemaal. tnx mannen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Tonskidutch:

sorry kom net binnen

kdesu konsole

 

Kè??? je praat wéér in raadsels.

Of is dit een cryptogram?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

kdesu konsole googelen kan helpen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die SD kaartjes gaan naar een paar maanden vaak defect.
Ze zijn nl niet ontworpen om vaak beschreven te worden.

 

Wat je kan doen is als je eenmaal een goed image hebt dit omzetten in een cachedfs. Dit betekent dat schrijfacties in memory worden gedaan en niet worden weggeschreven naar een SD kaart. Nadeel is natuurlijk dat als de stroom uitvalt alle data ook weg is. Je kan voor de echt belangrijke data een usb stick gebruiken. Al die schrijfacties voor logfiles etc kan je missen als kiespijn.

 

Wil je dit niet doen dan kan je ook een grote SD kaart kopen en slechts een klein deel partitioneren. Er is dan een grote pool voor bad sectors, maar kapot gaan ze in ieder geval.

 

Partitioneren onder W10 gaat bij mij ook wel eens lastig. Met commandline DISKPART kan je een SD kaart wel echt goed herpartitioneren, iets wat mij met commerciële producten vaak niet lukt. Het is echter wel meer oppassen geblazen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...