Ga naar inhoud


Signaalsterkte 100%/Kwaliteit signaal 38%!


Fastspek

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem waar ik niet aan uit geraak, de reden waarom ik mij aangemeld heb op dit forum.

 

 Ik ben sinds jaren in het bezit van een voor TV Vlaanderen gecertifieerde Samsung tv en ondervindt na jarenlang ongestoord kijken het probleem dat ik geen gecodeerde zenders meer kan bekijken. De tv bevat een ingebouwde decoder met een sleuf waar ik de Cl module met smartcard kan inschuiven. Een aparte box is dus niet nodig, de schotel is direct met de tv via een coaxkabel verbonden. De zenders worden correct ingeladen maar ik kan alleen niet-gecodeerd zenders bekijken zoals bv kanaal 99 BVN of kanaal 14 infokanaal. 

Het volgende heb ik al geprobeerd:

 

1 mijn smartcard verschillende keren opnieuw geactiveerd

2 bij een dealer mijn Cl module en smartcard laten testen, werkt normaal

3 een recente Cl module in mijn tv geschoven

4 een nieuwe coax kabel geplaatst

5 mijn schotel opnieuw uitgericht met een signaalmeter

 

Het probleem raakt maar niet opgelost. Het vreemde is dat ik op mijn tv via een zelftest het signaal kan meten en dat geeft aan dat se sterkte 100% is maar de kwaliteit slechts 38%

Ik kan natuurlijk een aparte box al of niet met opnamemogelijkheid aanschaffen en dan via de HDMI verbinding kijken maar dat zijn weer extra kosten. Bovendien kon ik met mijn huidige configuratie programma's opnemen via de USB aansluiting op de tv, verbonden met een harddisc maar deze mogelijkheid is nu ook weggevallen.

Mijn vermoeden is dat het probleem aan  de in de tv ingebouwde decoder ligt maar anderzijds kan ik de slechte signaalkwaliteit niet verklaren bij een ontvangst van 100%..

 

Al vast hartelijk dank voor jullie respons

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch is dat niet vreemd. De signaalsterkte is geen garantie voor kwaliteit. Er is een gerede kans dat je kabel/connector probleem hebt. De tuners volgen wel de DVB standaard dus heel veel verschil tussen een losse ontvanger en een ingebouwde tuner kan nooit zo groot zijn. Wellicht ook eens testen of de schotel (nog) goed gericht staat.

Mooi voorbeeld: had hier een DSR-7141 staan. Die geeft ook 100% maar 72% kwaliteit.

 

Welke CI wordt nu gebruikt in de TV?

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

vocht in de kabel?

Ik heb gisteren een stuk kabel vervangen aangezien ik bij sommige zenders geen beeld had.

Dus eerst dacht ik LNB, die vervangen, geen resultaat.

Nu heb ik de kabel buiten vervangen die naar binnen gaat en alles werkt zoals het hoort.

Ik had wel op mijn rotor een koppelstuk die ik nu ook niet er tussen heb zitten, die knakte gisteren, waarschijnlijk door weers invloeden.

 

Dreambox 7000S & 500 & 800 - Maxtor 80GB en Samsung 500GB - USBstick Swap - schotel 80 & 110cm - Moteck SG2100 - lnb titanium 0,2 db & duo lnb - openPLI - Satje07 settings - cccam 2.1.4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen een andere coaxkabel gemonteerd en schotel nog eens opnieuw uitgericht, staat nu in mijn achtertuin dus gemakkelijk bereikbaar. Ik krijg nu een signaalkwaliteit van 100% en een signaalsterkte van 50% wanneer ik dit uittest op mijn tv. Probleem blijft hetzelfde: niet-gecodeerde zenders zijn zichtbaar gecodeerde zenders niet, ik krijg dan juist een zwart scherm met de vermelding gecodeerd signaal. Alle zenders zijn wel correct ingeladen. Aan de LNB kan het niet liggen want ik heb het zowel wanneer ik mijn duo als triple LNB monteer. Dus begin ik te vrezen dat het toch aan de in de tv ingebouwde decoder ligt. Intussen bedank ik iedereen voor de snelle respons. Ik ga proberen om bij een dealer een ontvanger te lenen en zo via HDMI alles opnieuw te testen zodat ik zeker ben waar het probleem aan  ligt alvorens nodeloze uitgaven te doen. Natuurlijk heb ik ook nog naar TV Vlaanderen gebeld voor enig advies maar voor technische vragen kon ik daar duidelijk niet terecht.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op welke transponder meet u die signaalkwaliteit? En nog eens: En wat op 16 => NPO2HD zit ook op tp van Info kanaal? En TV Drenthe op 119? Ik had 14 dagen geleden ook een probleem bij iemand, schotel door de wind vervormd en had het eerst ook niet gezien!

aangepast door oble
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt dan op een kaart die niet (meer) de juiste entitlements heeft. Dat is keurig via het menu van de CI module op te vragen. Kies voor 'Smartcard Informatie'. Daar staat dan Management en TV Vlaanderen met een datum. Deze datum dient in de toekomst te staan. Is de datum nu in het verleden dan moet de kaart worden geheractiveerd. Mijn kaart geeft nu 09-03-2018 aan en geeft (uiteraard) ook beeld

 

Kom zojuist van een kennis die ook geen beeld had met de nieuwe witte CI van Canal Digitaal/TV Vlaanderen. Steeds de melding 'plaats een geldige smartcard en druk op 'OK'. Bleek de module een beetje krom. Rechtgebogen (hoorde ook een klikje, net of er een clipje sloot). Module terug in de TV en weer terug beeld..

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn tv kan de Cl module niet uitgelezen worden via het tv menu. Zoals ik al gezegd heb kan ik alleen niet gecodeerde zenders ontvangen en bekijken dus ook TV Drenthe maar niet NPO2 HD  want die is gecodeerd. Op alle zenders, ook de gecodeerde,  heb ik een signaal kwaliteit van 100% en een sterkte tussen 50 en 53%. De Cl module en smartcard heb ik al bij een dealer laren testen en wanneer deze daar in een geschikte ontvanger wordt geschoven zijn alle zenders, ook de gecodeerde te bekijken.

Conclusie: probleem ligt vermoedelijk  bij de in de tv ingebouwde decoder of kan het zijn dat een tv aangekocht in 2014 gewoon plots niet meer gecertifieerd is voor tv Vlaanderen door bepaalde restricties of software aanpassingen? Ok de tv resetten naar fabrieksinstellingen heeft niet geholpen. De software van de tv is de laatst beschikbare, terug gaan naar een vorige versie kan niet(tv SAMSUNG UE55ES8000)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De certificatie ligt niet in de TV maar in de CI module! Weet nog steeds welke module je nu precies gebruikt. Misschien is een foto wel handig. In iedere TV met CI ondersteuning moet je ook de CI en smartcard uit kunnen lezen. Bij Samsung is dit in het menu bij 'Algemene Interface'. De oudere CI's die ooit CDS/TVV gecertificeerd warenzijn dat nu niet meer. De kaarten zijn van Rev 4A naar 4G gegaan. 

 

Het zou zomaar kunnen zijn dat je CI gewoon niet meer wordt herkend door je TV

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Samsung UHD-tv van een jaar oud van de 7000 serie. Die werkt prima met de witte Ci-module van CanalDigitaal maar ook met de oudere zwarte Ci-module met wereldbol. Die gebruik ik de meeste tijd omdat die ook prima met de SmartWi werkt zodat ik beide tv's in huis met 1 CD-smartcard kan bekijken.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Cl module die ik gebruik is de zwarte met de wereldbol. De recentere witte heb ik ook al geprobeerd zonder resultaat. De module en smartcard werken in een ontvanger, gecontroleerd bij de dealer. Ik heb nu een nieuwe Samsung common interface adapter besteld en hoop dat het probleem hiermee opgelost is. Idealiter zou ik iemand moeten vinden met een voor TVV gecertifieerde werkende Samsung tv met schotelverbinding en daar mijn module en kaart moeten insteken maar waar kan ik zo iemand vinden, eventueel op dit forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...